En of ons land op de kaart staat als innovatieland. Joeri Van Steen, CTO en mede-oprichter van de Antwerpse artificiële intelligentie-ontwikkelaar Faktion onderstreept die reputatie door als eerste Belg ooit een prestigieuze Orgalim-prijs in de wacht te slepen. Uit meer dan 100 Europese kandidaten werd hij verkozen als European CTO of the Year 2019. De award bekroont technologische leiders van succesvolle bedrijven die een prominente bijdrage leveren aan innovatie in Europa.


Het gaat snel voor Joeri Van Steen. Drie jaar geleden richtte hij samen met zijn vennoot Faktion op. Eerder dit jaar werd Faktion gelauwerd als snelstgroeiende AI-scale-up van 2019 op de DI Summit, de Belgische bijeenkomst voor data-innovatie. Nu is hij dus bekroond als Chief Technology Officer (CTO) van het Jaar, een prijs die hij naar eigen zeggen te danken heeft aan de combinatie van deze rol met het ondernemerschap. 

Gebruiksklare AI-toepassingen

Faktion onderscheidt zich door een uiterst efficiënt proces waarmee ze op korte termijn gebruiksklare en robuuste AI-toepassingen ontwikkelen en productiseren. Joeri: “We bouwen kwaliteitsvolle AI-oplossingen voor een snel groeiend aantal klanten, zowel kmo’s als grote internationale spelers.” Voor Bridgestone werkte Faktion bijvoorbeeld aan een algoritme dat de slijtage van banden, remmen, batterij en olie voorspelt op basis van sensordata. Die data gebruiken ze tegelijk om de kwaliteit van de wegen in Rome in kaart te brengen. 

Met Chatlayer  bracht Faktion dan weer een chatbotplatform op de markt dat Google, IBM en Microsoft de loef afsteekt in natuurlijke spraakherkenning. Chatlayer is als spin-off van Faktion intussen uitgegroeid tot een bedrijf met 18 werknemers en een autonoom management. “Met Faktion Automated Document Processing staat er voor 2020 een tweede productlancering op het programma”, vertelt Joeri. “Faktion is niet alleen een servicebedrijf, we zetten dus ook producten in de markt. Daarnaast ontwikkelen we heel wat eigen IP waarmee we die producten vormgeven. Onze succesformule? We ontwikkelen AI-oplossingen op vraag van de markt die een duidelijke ROI brengen. Niet op basis van een persoonlijke visie of omdat ze cool zijn.” 

Cultuur van kennisuitwisseling

De jury prees Joeri voor zijn hands-on managementstijl en het stimuleren van kennisuitwisseling. Hij organiseert conferenties en is een gepassioneerd spreker. “Tijdens een van de eerste edities van Google I/O raakte ik geïnspireerd door het enthousiasme van de ingenieurs bij technologiereuzen als Google, Amazon en Netflix. Die passie en gedrevenheid probeer ik nu zelf door te geven bij Faktion.” 

De grootste uitdaging is nu om de interne organisatie voor te bereiden op de verdere groei. Leiderschap, zin voor kwaliteit en een kritische blik zijn daarbij essentieel, legt Joeri uit. “Een kmo van 10 werknemers kan je zelf nauw managen. Bij een scale-up met 50 of 100 werknemers heb je teams nodig die zichzelf kunnen leiden en initiatief nemen. Ik teken een proces en een rolverdeling uit, maar iedereen wordt betrokken en geeft zijn mening. De teams krijgen volop de ruimte om met nieuwe technologieën te experimenteren. Ik ben vooral een motivator en moderator.” 

Internationale ambities

Faktion draait intussen een omzet van 3,5 miljoen euro en telt 25 werknemers. In de afgelopen 2 jaar steeg de omzet met 600%, tegen eind 2020 projecteren ze zelfs een toename van 1000%. Die uitgesproken groeistrategie blijkt ook uit de plannen voor internationalisering. Joeri: “Om de Zuidoost-Aziatische markt te bedienen, starten in januari 2020 de eerste voltijdse werknemers in ons kantoor in Singapore. We gaan ook in Europa verder uitbreiden. We hebben nu expertise opgebouwd op het vlak van natural language, computer vision (hoe computers digitale beelden begrijpen) en sensordata. We gaan onze domeinkennis nog efficiënter omzetten in kwaliteitsvolle AI-producten voor een aantal specifieke industrieën.” 

Bezoek de website van Faktion en blijf op de hoogte van hun innovaties.

 
Bent u winnaar ? Laat het ons weten !
U bent lid van Agoria en uw bedrijf heeft succes geboekt: belangrijke nieuwe orders, innovatie, uitbreiding, onderscheiding, bedrijfsovername.....? Laat het ons weten! Uw nieuws wordt gepubliceerd op www.agoria.be evenals in deze rubriek op Agoria Online.

Hoe doe je dat? Het is heel eenvoudig: stuur een tekst van maximaal ongeveer twintig regels (bij voorkeur met foto) naar redaction@agoria.be.