visualblog

#TechMatters:Slimmer en meer verbonden leven in de intelligente stad van morgen – en van vandaag

Onze bewoonbare oppervlakte wordt steeds kleiner, ons aantal inwoners wordt steeds groter. We zullen met z’n allen kleiner, energievriendelijker, efficiënter en vooral slimmer moeten samenleven. Maar hoe moeten we dat doen?

Huisje, tuintje, boompje … voor de volgende generaties zal de klemtoon vooral op het verkleinwoord komen te liggen, met een hoofdrol voor de stad in plaats van het platteland. Tegelijk verwachten we ook dat technologie ons zal helpen om ook in de steden onze levenskwaliteit hoog te houden. En de vraag is dan ‘hoe’? Hoe kunnen we het leven in de stad zo aantrekkelijk mogelijk maken en ons op een intelligente manier organiseren?

De stad van de toekomst

Het antwoord op die vraag is niet eenvoudig, en tegelijk is het dat wel. Slimme steden kunnen het verschil maken door intelligente technologie en een goede digitale infrastructuur zo goed mogelijk in te zetten in het dagelijkse leven, op alle vlakken. Van ecologie, gezondheid en mobiliteit tot de manier waarop we met elkaar communiceren en samenleven.

Ook op het vlak van veiligheid kan de slimme stad een grote rol spelen. Veiligheid interpreteer ik in dit geval trouwens ruim: het kan gaan over de bescherming van mensen, gebouwen en publieke infrastructuur, maar ook over de bescherming van data. Als alle betrokken partijen samen hun schouders zetten onder een efficiënt, gemeenschappelijk veiligheidsbeleid en de data uit hun systemen aan elkaar koppelen, zullen ze betere beslissingen kunnen nemen in het geval van noodsituaties en zelfs proactief kunnen optreden. De stad van de toekomst wordt ook een veilige stad.

Theorie versus praktijk

Ver van mijn bed, denkt u? Toch niet. De eerste, concrete resultaten zijn veelbelovend. In verschillende steden is er al een Smart Cities coördinator aan de slag. In Kortrijk (Smart City Toolbox), Hasselt (Citizen Map) , Gent (GhentLivingLab), Sint-Truiden (Smart City App) en andere steden bouwen burgers en bedrijven vandaag al samen met het bestuur aan de stad van morgen.

Slimme technologie kan klein starten, maar een grote impact hebben. Zo liep er in onze hoofdstad een project met 18 slimme vuilnisbakken. Na 1 jaar bleek al uit de resultaten dat de vuilniskar er maar liefst 6x te veel voorbijkwam. De vuilnisbakken worden nu slechts 2.000 keer jaar meer geleegd, in plaats van 12.000 keer.

Antwerpen heeft dan weer gekozen voor intelligente, digitale parkeerverbodsborden, waarmee de datum vanop afstand kan ingesteld worden. Bovendien laat een tracer op het bord toe te weten waar elk bord staat, zodat de technische diensten van de stad zich niet nodeloos verplaatsen. Het systeem kan de borden ook online reserveren.

Het is niet toevallig dat Brussel en Antwerpen ook op het vlak van veiligheid al mooie resultaten kunnen voorleggen. De stad Antwerpen past al een paar jaar crowdmonitoring toe tijdens massa-evenementen zoals het vuurwerk op Nieuwjaar, de Sinksenfoor en de Antwerp 10 miles. Door objectieve – en anonieme – gegevens te verzamelen via mobiele data en wifi, krijgen de politiediensten op elk moment beter inzicht in het aantal mensen in de stad, de drukte op de in-en uitvalswegen naar het evenement en de impact van weersomstandigheden op de bewegingen van de deelnemers. In Brussel kan de brandweer met een afstandsbediening zelf de lichten op het kruispunt IJzer op groen zetten en interventievoertuigen die vertrekken uit de hoofdkazerne snel vrije doorgang geven op het drukke kruispunt. Zo wint de brandweer kostbare minuten bij elke interventie.

Ook Brugge trekt mee de kaart van de slimme stad. Bij de invoering van het nieuwe parkeerplan begin vorig jaar werd een slimme scanscooter ingezet om een beter inzicht te krijgen over de circulatie van bewoners in de binnenstad, hoe voertuigen werden geparkeerd in de stad en hielp om de drukte op bepaalde parkeerplaatsen in kaart te brengen.

Al deze voorbeelden tonen aan dat onze steden er dankzij slimme technologie op termijn in zullen slagen om de afstand met hun burgers te verkleinen en innovatie te stimuleren.

Alles is verbonden

Ook in ons dagelijks leven maakt technologie dus nu al het verschil. Met slimme thermostaten leven we meer energiebewust, met apps stellen we verplaatsingen uit doordat we inzicht krijgen in real-time verkeer en snel weten waar de bus of trein blijft en hebben we altijd en overal toegang tot onze werkmails, muziek, films en onze vrienden. Boodschappen worden besteld via een paar simpele kliks en worden klaargezet in de winkel. Fietskoeriers leveren maaltijden aan huis.

Of we nu thuis, op het werk of onderweg zijn, we zijn makkelijk en altijd verbonden met elkaar en met de wereld.

Als ook vanuit de Vlaamse Regering het nodige gedaan wordt om over departementen heen gegevens te consolideren en als data-sets aan te bieden, dan hebben we veel in handen om een hoge levenstandaard te blijven garanderen voor de Vlamingen door o.a. de mobiliteit, de veiligheid en de gezondheid van de burgers te maximaliseren, met aandacht natuurlijk ook voor ons klimaat.

Peter Demuynck, algemeen directeur Agoria Vlaanderen

Vanuit Agoria’s Smart Cities programma proberen we sinds 2011 dagelijks mee de brug te slaan tussen de sterke technologiespelers die onze regio rijk is aan de ene kant en de beleidsmakers aan de andere kant.

Wilt u graag meer weten over Agoria en Smart Cities? Lees dan zeker onze inspiratiegids voor Belgische steden en gemeenten.