Nokia viert The Day Of Pi met een interactief STEM-event | Agoria

Nokia viert The Day Of Pi met een interactief STEM-event

Afbeelding
Gepubliceerd op 02/04/19 door Nele Laus
The Day of Pi is een jaarlijkse viering van de wiskundige constante pi, de verhouding tussen de omtrek van een cirkel en zijn diameter. Al drie jaar organiseert Nokia voor deze gelegenheid een STEM-event boordevol interactieve workshops op maat van jongeren. Agoria nam de namiddagprogrammatie voor zijn rekening, met een speelse 'Drones'-workshop van RVO-society, inspirerende getuigenissen van 'Factories of the Future' en een warme oproep voor een carrière in de technologische sector.

Een 300-tal leerlingen uit het zesde middelbaar zakten op 14 en 19 maart af naar Antwerpen voor een bezoek aan Nokia. Op het programma stonden een reeks interactieve workshops, die elk draaiden rond Science, Technology, Engineering en Mathematics - kortweg STEM.

Met dit initiatief wil het telecombedrijf meer jongeren stimuleren om STEM-richtingen te volgen in het hoger onderwijs. "Technologie heeft allerlei raakvlakken en dat willen wij vandaag tonen. Nokia heeft momenteel 55 vacatures die wij niet ingevuld krijgen. Met dit programma hopen we dat aantal op lange termijn in te perken", vertelt Frank Defoort (Nokia).

Telecommunicatie van vandaag en morgen

Een interactieve rondleiding door de gebouwen van Nokia bracht de jongeren in contact met de telecommunicatie van vandaag en morgen. Die voerde hen door o.a. de software- en testvloer, de hardwarevloer, de ontspanningsruimtes en de researchafdeling van Nokia 'Bell Labs' met een demonstratie van Compass (een tool om aan software sharing te doen). Laatste halte: het integrated lab met een datacenter van Nokia, dat een antwoord biedt op de veelgestelde vraag "Hoe ziet de cloud er eigenlijk uit?" 

Afbeelding

Alexander van der Zee (Nokia) presenteerde de geschiedenis van Nokia Bell Antwerpen.  Aan de hand van een ludieke quiz bracht hij de jongeren een verrassende weetjes over het bedrijf bij. "Zo heeft Nokia niet alleen negen Nobelprijzen gewonnen, maar ook een Oscar en drie Emmy's, onder meer voor  onze geluidstechnieken. Geweldig om hun monden te zien openvallen van verbazing!", vertelt hij. 

"Waarvoor dienen al die lessen wiskunde en wetenschap toch?" Een vraag die veel ASO-leerlingen zich wel eens stellen. De workshop van Frank Defoort belichtte de praktische toepassingen van de lessen wiskunde, met een concreet voorbeeld: Facebook. "We vertrekken vanuit een filmpje dat opgenomen wordt in het Sportpaleis. Dan volgen we wat daar allemaal mee gebeurt: digitaliseren, comprimeren, versturen, moduleren, routen en alle wiskundige bewerkingen die erachter zitten. Dan kijken ze met grote verwondering naar hun smartphone. Want ja, dat zit allemaal in zo'n klein ding!"  "Boeiend om de praktische toepassing te zien. Daar stond ik nooit bij stil", vertelt leerlinge Robin De Lee. 

De workshop 'Ingenieur bij Nokia' gaf dan weer een inkijk in het leven van de Nokia-ingenieurs. Op het eerste gezicht misschien een weinig sexy beroep... maar als de leerlingen zien waar die mensen mee bezig zijn, zijn ze absoluut gefascineerd. Alexander: "Leerlingen stellen vragen als: "Wat is het verschil tussen industrieel en burgerlijk ingenieur? Voeren zij dezelfde job uit? Hoeveel vrouwen werken hier? Hoeveel verdient een ingenieur?"

Afbeelding

Artificiële intelligentie en XR 

"Waarop moet je letten als je leert autorijden? Waarom staat er plots een rood kruis op het scherm boven dat rijvak?" In het Vlaams Verkeerscentrum legt Peter Bruyninckx uit welke technologie ingezet wordt om het verkeer live te begeleiden en welke kunstmatige intelligentie hiervoor werkzaam is.  In de controlekamer staan tientallen schermen die het verkeer in Vlaanderen controleren en kunnen bijsturen.

In de sessie rond Artificiële Intelligentie legt een spreker vervolgens uit wat machine learning is en hoe de technologie toegepast wordt bij Nokia. "De leerlingen krijgen als voorbeeld de werking van foutendetectie in bekabeling te zien. Die fouten worden in een machine gestoken en dankzij deep learning vervolgens automatisch gedetecteerd. Een sterk staaltje technologie!", stelt Werner Raeves (Nokia).

Innovatieve talenten voor de toekomst

De namiddag verliep iets speelser. In de workshop 'Drones', georganiseerd door RVO-Society, konden de leerlingen eigenhandig leren vliegen met een drone. 

Afbeelding

Wat is een fabriek van de toekomst? Hoe gaan zij de uitdagingen van de vierde industriële revolutie aan? Paul Peeters en Anje Van Vlierberghe (Agoria) lichtten het concept 'Factory of the Future' op een bevattelijke manier toe.  Vervolgens kwamen Marijke Keters, Managing Director van Mirion Technologies en Elien Vandamme, Internar Supply Chain Coordinator bij ED&A - twee echte fabrieken van de toekomst - hun afgelegde traject presenteren. Zij daagden de leerlingen uit om de raakvlakken met hun vakken op school met het bedrijfsleven te ontdekken. Niet alleen wiskunde, maar ook fysica, chemie, aardrijkskunde en talen hadden hun link met de Factories of the Future. En die aanpak werd gesmaakt door Eric Verhees, leerkracht bij Onze Lieve Vrouw Presentatie Bornem: "Hoe passen onze leerlingen in de bedrijven van morgen? Dat is belangrijk om te weten. Als school moeten we constant mee evolueren."

Afbeelding

Overal klinkt dezelfde boodschap: "Wij zijn op zoek naar technische profielen, van verschillende aard!" Daarom wierp Agoria een blik op de technologische industrie en vatte samen welke innovatieve rollen telkens terugkomen. Veerle Vermeulen (Agoria): "We hebben technisch, analytisch, commercieel, ondernemend, sociaal talent,... nodig. Onze acht innovatieve rollen kunnen jongeren helpen om zich te oriënteren. Dat kan binnenkort ook met behulp van een gloednieuwe online test. Stay tuned!"

Maak jongeren mee warm voor technologie. Laat je inspireren door de STEM Partnerbank. Hier staan tal van initiatieven gebundeld. 

Was dit artikel nuttig?