Data economy: wat betekent de Europese datastrategie voor uw bedrijf? | Agoria

Data economy: wat betekent de Europese datastrategie voor uw bedrijf?

Afbeelding
Gepubliceerd op 29/09/20 door Nele Laus
In de afgelopen jaren hebben digitale technologieën onze economie en samenleving veranderd. Data staat in het middelpunt van deze transformatie en de Europese Commissie wil met haar datastrategie de bestaande barrières rond data verder wegnemen om onze maatschappij volledig vooruit te helpen. Tijdens het webinar 'Data Strategy' op 19 oktober - dat deel uitmaakt van het Agoria Acumen Event - gaan we dieper in op dit onderwerp, en behandelen we dit Europese thema specifiek voor Belgische bedrijven.

"Er wordt wel eens gezegd dat data het nieuwe goud is, maar net als goud zit data vaak op moeilijk bereikbare plaatsen en kost het veel energie om deze naar boven te halen."

De Europese datastrategie

In februari publiceerde de Europese Commissie haar datastrategie, die gebaseerd is op een van de hoekstenen van Europa: de interne markt. Men heeft eerst gewerkt aan de totstandbrenging van een interne markt voor goederen en diensten, en heeft deze vervolgens opengesteld tot een digitale interne markt. Nu wil men nog een stap verder gaan, en een echte interne markt voor data creëren.

Maar wat moet deze markt dan oplossen? Momenteel is het zo dat bedrijven zelf de eigendom van hun data in handen hebben. Sensoren worden gebruikt om machines te optimaliseren. Gegevens van een smartwatch worden gebruikt om u advies te geven over uw gezondheid. Dit noemen we het primaire gebruik van data, en steeds vaker is dit de hoeksteen van bedrijven hun businessmodel. Maar daar stopt het vaak: de data heeft een primair nut en wordt dan ergens op een server opgeslagen en vergeten. Maar er zit vaak nog een enorm potentieel achter deze data, voor een secundaire gebruik. Andere bedrijven, onderzoeksinstellingen of overheden zouden deze data voor meer doeleinden kunnen gebruiken, vaak in combinatie met andere datasets. Dit is het hoofddoel van de datastrategie: ervoor zorgen dat er meer secundair gebruik van data is, om zo onze samenleving te verbeteren.

Deze interne markt voor data steunt op 3 pijlers:

  • Gegevens kunnen binnen de EU en tussen de sectoren stromen, wat iedereen ten goede komt.
  • De Europese regels, met name op het gebied van privacy en gegevensbescherming, en het mededingingsrecht worden volledig gerespecteerd.
  • De regels voor de toegang tot en het gebruik van gegevens zijn eerlijk, praktisch en duidelijk.
Was dit artikel nuttig?