Software voor mijn cash- en credit management: de digitalisatie in een stroomversnelling | Agoria

Software voor mijn cash- en credit management: de digitalisatie in een stroomversnelling

Afbeelding
Gepubliceerd op 22/06/21 door Patrick Van Hoye
Steeds meer organisaties kiezen voor specifieke cash- en credit management software in plaats van voor de standaardmodules in hun boekhoud- of ERP-systeem.  Bedrijven met een uitgebreide klantenportefeuille hebben meer dan ooit software nodig om hun klanten op te volgen. Er zijn heel wat aanbieders op de markt, maar welke oplossing kiest u best voor uw credit management?

Iedere onderneming is anders, maar één ding is voor alle bedrijven gelijk: de juiste tools en processen zorgen voor een succesvolle ondersteuning van uw commerciële activiteiten. Er zijn heel wat aanbieders op de markt, maar welke oplossing kiest u best voor uw credit management? Sven Bruggeman, managing partner bij iCredit, geeft een aantal tips. 

Eerst en vooral dient u een antwoord te vinden op de volgende vragen.

  • Wilt u ‘realtime’ data uit uw facturatie- en boekhouding, of zelfs de actuele betalingsgegevens van uw bank?
  • Wenst u een automatische kredietlimietberekening?
  • Wilt u uitgebreide dashboard’s en KPI’s?
  • Is uw credit management software alleen toegankelijk voor het financiële departement of verschaffen uw sales- en customer service-teams u ook inzichten in klachten & betalingstoezeggingen van klanten?
  • Wilt u de informatie van uw handelsinformatieleverancier of kredietverzekeraar inzichtelijk in uw software?

Credit management software moet optimaal bijdragen aan de verkoops- en facturatieprocessen van uw bedrijf. Het systeem dient dan ook te zorgen voor een maximale verkoop en een beperking van de financiële risico's, maar ook voor een efficiënte manier om klachten aan facturen te koppelen. Een goede interface en doorstroming van informatie met uw salesafdeling zijn hierbij uiteraard van belang.

De laatste jaren ontwikkelde de markt van credit management zich enorm; spelers zoals iController, Collect Online, OnGuard, Sidetrade en Collenda bieden performante oplossingen aan voor uw debiteurenbeheer. Ook voor nichetoepassingen zoals het beheren van uw SEPA-mandaten of het versturen van online betaalverzoeken kan u bij innovatieve spelers zoals Twikey terecht.

Ook de komende jaren zullen binnen het domein van cash management nieuwe initiatieven op het gebied van digitalisering het levenslicht zien.

De komst van PSD 2 verplicht banken om de betaalrekeningen (meestal zichtrekeningen) van klanten online toegankelijk te maken en de informatie op die rekeningen open te stellen voor erkende derde partijen & softwaresystemen. Bedrijven kunnen op die manier betalingen uitvoeren, het saldo op hun rekening checken en rekeninginformatie ophalen.

Op het vlak van cash management bieden de oplossingen van de Isabel groep, zoals Ibanity en Ponto mogelijkheden voor ondernemingen om onmiddellijke toegang tot hun bankrekeninginformatie bij meerdere banken te verkrijgen.

Bovendien kunnen API’s ieder backoffice- of financieel systeem in de organisatie met uw financiële software integreren. En daarmee een nieuwe golf van automatisering en productiviteitsverbeteringen verzekeren. Niet alleen voor corporate’s, want ook KMO’s kunnen hier perfect en kostenefficiënt mee aan de slag.

iCredit wil samen met zijn klanten, nadenken over de inzet van software binnen hun organisatie, waarbij ook de interne processen en gebruikers een plaats krijgen binnen dit “change” traject.

Sven Bruggeman is managing partner bij iCredit. Met meer dan 15 jaar expertise in dit vakgebied bouwde hij heel wat kennis op. In 2006 was iCredit de eerste Belgische speler, die gespecialiseerde software aan zijn klanten aanbood.  Ook als partner van Isabel Groep volgen ze de tendensen op het vlak van cash management nauwgezet op.

Was dit artikel nuttig?

Gerelateerde thema's