Heeft credit management een volwaardige plaats binnen uw organisatie? | Agoria

Heeft credit management een volwaardige plaats binnen uw organisatie?

Afbeelding
Gepubliceerd op 15/06/21 door Patrick Van Hoye
In een tijdperk waarin medewerkers en technologie steeds slimmer worden, is het belangrijk om ook in het domein van credit management de marktontwikkelingen op de voet te volgen. Wat zal de toekomst ons brengen? Zal software voor debiteurenbeheer binnenkort gebruikmaken van artificiële intelligentie (AI) en ons precies gaan vertellen welke de meest efficiënte volgende actie naar uw klant is? Welke skills verwachten we van onze medewerkers?

Sven Bruggeman is managing partner bij iCredit. Met meer dan 15 jaar expertise in dit vakgebied bouwde hij heel wat kennis op. Wij vroegen hem zijn visie op credit management.

Welke veranderingen heb jij de afgelopen jaren meegemaakt binnen het vak credit management?

Sven Bruggeman: Vroeger was de klantenboekhouding vaak het kneusje van de organisatie. De afgelopen jaren is het vak van de credit controller, analist of manager steeds meer op de kaart gekomen. Dit geldt overigens voor het volledige credit management proces binnen een organisatie. De rol binnen de organisatie was vaak erg ondersteunend en reactief. Bovendien was er ook geen gekwalificeerd personeel beschikbaar. Men ziet dat er betere medewerkers voor vrijgemaakt moeten worden en dat ook de verloning in verhouding staat tot de competenties van de medewerkers.

De focus lag vroeger op de ‘slechte’ klanten: klanten die traag of helemaal niet betalen. “Een niet-betalende klant is geen klant” was een klassieke boutade. We evolueren echter meer naar een customer “journey”. Niet alleen in de prospectiefase, maar ook wanneer je klant zijn factuur ontvangt en hij moet betalen. Processen en communicatie moeten ook hier in lijn zijn met jouw communicatiestijl & doelgroep. Deze “journey” is dan ook ontzettend belangrijk. Je ontdekt de pijnpunten van je organisatie: waar zitten klachten, dus geld, vast? Zodra je deze inzichtelijk krijgt en oplost, optimaliseert dit de klantentevredenheid. Dit resulteert in een verbeterd betalingsgedrag.

Welke evolutie zie je in rol en competities van de credit controller?

Sven Bruggeman: Ook hier heeft de intrede van specifieke softwareoplossingen veel meer mogelijk gemaakt, zowel bij de kredietacceptatie, collections als in het incassoproces. Debiteurenbeheer deed je vroeger alleen voor je niet-betalende klanten. Maar waarom betalen zij niet? Het uitblijven van een betaling wijst vaak op een probleem. Klanten worden vandaag dan ook pro-actiever opgevolgd. Er is een beter bewustzijn van het belang binnen organisaties. Dit zagen we ook tijdens de coronacrisis. De hele organisatie was vaak gefocust op de onbetaalde facturen en klachten werden ineens wel opgelost. Je kunt wel stellen dat debiteurenbeheer echt op de kaart is gekomen. Vroeger moest een credit collector voornamelijk administratief sterk zijn. Vandaag moet hij of zij ook meertalig, analytisch, communicatief én commercieel zijn. En vooral de passie hebben voor dit vakgebied!

Wat zijn de uitdagingen voor bedrijven op het gebied van credit management?

Sven Bruggeman: Credit management speelt zich af op het spanningsveld tussen Sales en Finance. Sales wil klanten binnenhalen en heeft daar soms minder aandacht voor de financiële gezondheid van de prospect.

De meeste ERP- of boekhoudsystemen zijn niet gebouwd voor goed credit management. Functionaliteiten zijn vaak beperkt. Het vastleggen van het betalingsgedrag van je klant om hierop je proces te sturen, is cruciaal. Daarnaast helpen workflows je om de juiste acties te ondernemen.

Een ander belangrijk punt is klachtenregistratie: welke facturen worden betwist? Wat is de kwaliteit van ons facturatieproces? Maken we veel creditnota’s? Welke facturen werden toegezegd voor betaling? Een uniforme en inzichtelijke rapportering kan ons veel vertellen over de kwaliteit van onze producten of dienstverlening.

Wat kunnen corporate’s en kmo's van elkaar leren?

Sven Bruggeman: In kleinere organisaties wordt de accountant of administratieve medewerker vaak ingezet in het credit managementproces. Het inzetten van een ervaren debiteurenbeheerder loont echter. Het komt geregeld voor dat administratieve medewerkers verantwoordelijk zijn voor de facturatie, bankverwerking en debiteurenbeheer. Wat is dan de minst leuke taak? Debiteurenbeheer. Vooral het pro-actief bellen raakt snel in de vergetelheid. Bij grote organisaties daarentegen is deze focus er wel, maar is de complexiteit van de organisatie en processen vaak een “challenge”. Dus ook hier zijn er zeker grote uitdagingen.

iCredit wil samen met zijn klanten, deze uitdagingen in kaart brengen en structurele oplossingen implementeren. Verbetering van processen, training van medewerkers of een nieuwe collega met de juiste competenties. Daar gaan we voor!

Bedankt Sven voor je inzichten. In een volgend artikel bevragen we Sven over oplossingen voor de digitalisatie van betalings- en credit management.

Heeft u vragen voor Agoria Financial Services? Stel ze ons via financialservices@agoria.be.

Was dit artikel nuttig?

Gerelateerde thema's