Vlaamse Ondernemers op duurzaamheidstour door Vlaanderen | Agoria

Vlaamse Ondernemers op duurzaamheidstour door Vlaanderen

Afbeelding
Gepubliceerd op 08/10/21 door Jolyce Demely
Met een roadshow doorheen de vijf Vlaamse provincies laten de Vlaamse Ondernemers – 19 Vlaamse werkgevers-en sectororganisaties – ministers en jongeren zelf ontdekken welke positieve impact bedrijven hebben op de klimaatuitdagingen. Ze tonen dat duurzaam ondernemen echt in het DNA zit van Vlaamse bedrijven.

Vlaamse scholieren ontdekken samen met ministers het duurzame karakter van ondernemingen

In elke Vlaamse provincie krijgen twee bedrijven een delegatie over de vloer met werkgevers, een Vlaamse minister en een klas scholieren of studenten uit de buurt. De bedrijven vormen een staalkaart van de diverse sectoren en beroepsgroepen in Vlaanderen. Alle verplaatsingen tijdens de duurzaamheidstour gebeuren met een hybride bus van De Lijn.

“We willen jongeren inspireren om te kiezen voor een studierichting waarmee ze kunnen meebouwen aan een duurzame toekomst voor onze economie”, klinkt het bij de Vlaamse Ondernemers.

Voka

“Duurzaamheid is in elke bestuurskamer een topprioriteit. In deze duurzaamheidstour laten de ondernemingen zien hoe zij concreet hun bedrijfsvoering aanpassen aan de klimaatuitdagingen. Er is nog een hele weg af te leggen om te komen tot een CO2-arme economie. We hebben de nieuwe generatie nodig om te kunnen blijven innoveren. We zijn dan ook blij met de interesse van scholen in heel Vlaanderen voor deze duurzaamheidstour”, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

Technopolis

De deelnemende scholen kregen in aanloop naar de duurzaamheidstour een werknemer van het bedrijf dat ze zullen bezoeken voor de klas. Tijdens de bedrijfsbezoeken worden de jongeren begeleid door medewerkers van Technopolis.
“Net als de deelnemende bedrijven wil Technopolis jongeren ervan overtuigen dat iederéén een steentje kan bijdragen aan een duurzame toekomst. We twijfelden dan ook geen seconde om voor het tweede jaar op rij op de bus van de ‘Vlaamse Ondernemers’ te springen. We helpen deze bedrijven graag om hun boodschap te verspreiden bij jongeren. Dit doen we net als vorig jaar via onze flitsende vlogs op YouTube en andere kanalen die populair zijn bij jongeren”, zegt Stephane Berghmans, CEO Technopolis.

De Lijn

Alle verplaatsingen tijdens de duurzaamheidstour gebeuren in een speciaal bestickerde hybride bus van De Lijn. 

“Vanzelfsprekend vormt duurzaamheid de komende jaren ons stokpaardje. Bij De Lijn staat duurzaamheid zowel voor een totale vergroening van ons wagenpark en onze infrastructuur, als voor het verduurzamen van onze processen en bedrijfscultuur. De samenwerking met de verschillende actoren in het mobiliteitsveld is daarbij van cruciaal belang. Vanuit die optiek is De Lijn dit prachtige initiatief dan ook bijzonder genegen, en zetten we graag onze schouders eronder”, zegt Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn.

Was dit artikel nuttig?