UEFA EURO 2020: Belgische technologie aan de bal & boom in e-sport! | Agoria

UEFA EURO 2020: Belgische technologie aan de bal & boom in e-sport!

Afbeelding
Gepubliceerd op 16/06/21 door Sibylle Dechamps
Grote evenementen zijn traditioneel een katalysator van en motor achter innovatieve technologieën, en dat is deze keer niet anders. Ondanks de pandemie kon de technologische knowhow van tal van Belgische ondernemingen op erkenning rekenen in het kader van UEFA EURO 2020. Ook op het gebied van e-sports worden steeds meer Belgische bedrijven opgemerkt.

UEFA EURO 2020 vindt plaats van 11 juni tot 11 juli 2021. Het kampioenschap in twaalf Europese steden organiseren was al een uitdaging van formaat. "Het uitstel in maart 2020 als gevolg van de COVID-19-epidemie heeft het voor alle betrokken partijen nog een tikkeltje moeilijker gemaakt", vertelt Nicolas Bourdon, voorzitter van de Agoria Sports & Entertainment Technology Club. Van de twaalf locaties die oorspronkelijk waren geselecteerd (waaronder Brussel), heeft de UEFA er uiteindelijk maar elf definitief goedgekeurd.

Brussel behoort niet langer tot de gaststeden voor deze EURO 2020. "Dat is zeker in het nadeel van de Rode Duivels, die tegen twee van hun drie tegenstanders in de stad van de betrokken ploegen zullen moeten spelen", klinkt het bij Diego Algaba, manager van de Sports & Entertainment Technology Club. De technologieclub staat dan ook volledig achter het "Golden Generation Arena"-project in Brussel, een initiatief van de Koninklijke Belgische Voetbalbond en de Memorial Van Damme.

Grote evenementen zijn traditioneel een katalysator van en motor achter innovatieve technologieën, en dat is hier niet anders. Nicolas Bourdon: "Sterker nog: door de pandemie kwamen er voor de organisatoren van grote evenementen en de sector nog uitdagingen bovenop." Maar ondanks al die hindernissen kon de technologische knowhow van tal van Belgische ondernemingen op erkenning rekenen in het kader van UEFA EURO 2020.

Onder de vaste spelers bij dergelijke grote internationale sportevenementen vinden we bedrijven zoals:

  • EVS (Luik) – live-videoproductie-oplossingen
  • NEP Belgium (Londerzeel) – technische ondersteuning voor tv-uitzendingen in de stadions van Amsterdam, Sevilla, München en Kopenhagen (196 operatoren en 160 camera's in totaal).
  • WNM (Luik) stelt de UEFA zes gekwalificeerde geluidsingenieurs ter beschikking voor de internationale stream in de volgende stadions: stadion van Sint-Petersburg: 7 wedstrijden, Parken-stadion: 4 wedstrijden, Puskás Aréna: Olympisch Stadion van Bakoe: 1 wedstrijd, waaronder een kwartfinale.
  • PRG (Haacht) levert audiovisuele apparatuur aan verschillende stadions en aan de Glasgow Fan Zone.
  • Barco (Kortrijk) levert heel wat audiovisuele apparatuur via verhuurpartners.
  • BICS/Proximus (Brussel) beheert de roamingnetwerken om alle teams, staf en fans in heel Europa optimale toegang te garanderen.
  • Het stadion van Sint-Petersburg, waar de Rode Duivels hun eerste wedstrijd tegen Rusland zullen spelen, is uitgerust met ladders, geperforeerde kabelgoten en montagesystemen die worden geleverd door Atkore Vergokan (Oudenaarde).
  • Het Luikse Schréder heeft de omgeving van het Wembley-stadion en het stadium van Boedapest (Hongarije) uitgerust, terwijl het Brusselse Signify de verlichtingsinstallatiein de stadions van Rome, München, Sint-Petersburg, Amsterdam, Boekarest en Boedapest heeft gemoderniseerd.

Ook technologie in en op het veld is een Belgische specialiteit. PitchTecConcept (Lede) is betrokken bij de volledige heraanleg van het veld in het Londense Wembley waar de EURO 2020-finale zal worden gespeeld (nieuwe onderstructuur, verwarmingssysteem en hybride grasmat). Het bedrijf heeft ook gezorgd voor een hybride grasmat in het Ferenc Puskás Nationaal Stadion in het Hongaarse Boedapest en de Johan Cruijff ArenA in Amsterdam. Niet te vergeten: van alle kampioenschapswedstrijden zullen er tien in deze twee stadions worden gespeeld.  Sibelco uit Lommel heeft 3.500 ton drainagezand geleverd voor het Wembley-stadion.

In samenwerking met GrassMax(Zele) heeft PitchTecConcept ook gezorgd voor een hybride-grasmatsysteem voor de doelgebieden van de twee nieuwe trainingsvelden van de Rode Duivels in Tubeke. Raw Stadia (Hasselt) verleent advies m.b.t. de bouw en het onderhoud van de terreinen van de Puskás Aréna in Boedapest en het onderhoud van de Johan Cruijf ArenA in Amsterdam.

Een andere klassieker is de vanishing spray en het bijbehorende etui, die inmiddels tot de standaarduitrusting van scheidsrechters behoren, geleverd door Expo-Line (Tessenderlo).

"We ontdekken ook nieuwe leveranciers op domeinen die voor ons van belang zijn", klinkt het bij Nicolas Bourdon.

  • Op het gebied van veiligheid: Pitagone (Anderlecht) zal de omgeving van het Wembley-stadion in Londen en de Football Arena in München beveiligen tijdens twaalf wedstrijden, waaronder de kwartfinale, de halve finale en de finale.
  • ProSoccerData (Dilbeek) heeft een scoutingmodule ontwikkeld waarmee de Belgische Voetbalbond al haar potentiële toekomstige tegenstanders kan beoordelen. Aan de hand van een persoonlijk scoutingrapport kan de verantwoordelijke scout de strategie en de tactiek van de tegenstander analyseren: individuele analyse, offensieve en defensieve organisatie, speelwijze, overgangen, verwachte opstellingen en conclusie.
  • Dreamwall (Charleroi) werkt samen met de RTBF i.v.m. fanzones.
  • Animotion (Zottegem) biedt VR-animaties aan, Content Stadium (Brugge) heeft een "live app for branded activity", HD Ledshine (Denderleeuw) zorgt voor reuzeschermen in de verschillende fanzones en Recreational Systems International (Sint-Niklaas) zorgt voor een heel bijzondere ervaring met een basketbalopstelling in het hotel van het UK National Football training centre.

Ook e-sport maakt een spurt in ons land!

E-sport, waarin het oorspronkelijk ging om videogames promoten, staat voor alle activiteiten i.v.m. onlinecompetities en heeft zich snel ontwikkeld tot een markt die vandaag meer dan 1 miljard euro per jaar vertegenwoordigt. De competities die over de hele wereld worden georganiseerd brengen miljoenen fans samen op geconnecteerde platforms (zoals Twitch, Luckbox, Facebook Live) of in de grootste 'arena's' ter wereld. Teams nemen het tegen mekaar op in settings die in niets meer onderdoen voor de grootste muziekconcerten of internationale sportevenementen. De e-sportmarkt ontwikkelde zich eerst in enkele landen van Azië, Noord-Amerika en Oost-Europa maar verovert nu alle continenten, en ook ons land.

Sinds eind 2019 zijn in België nationale en gewestelijke federaties ontstaan (BESF, VESF en WalBru Esport). Intussen telt het ecosysteem een aanzienlijk aantal spelers met niet minder dan zevenendertig spelontwikkelaars in België, elf officiële jaarlijkse competities en acht teams met spelers die internationaal actief zijn. E-sport trekt ook de grote Belgische voetbalclubs aan (maar liefst dertien clubs) die hun eigen e-sportteams hebben opgericht, net zoals de traditionele media, die er een eigen kanaal aan wijden, zoals Esports Prime ...

Bovendien hebben een groot aantal Belgische bedrijven de afgelopen jaren op deze groeiende sector ingezet en hebben ze een stevige reputatie opgebouwd op uiteenlopende domeinen zoals reclame (Adshot, Influo), bookmaking (Betcenter, Golden Palace), data-analyse (Statrics), live-videoproductie (EVS) en merchandising.

De Agoria Sports & Entertainment Technology Club heeft dit jaar een nieuwe cluster opgericht die zich op de e-sportsector richt en publiceert een gedetailleerd rapport over de activiteiten op het vlak van technologie en innovatie op deze markt.

Download hier onze "eSport Market Research".

Was dit artikel nuttig?