Mister President: Piet Moons (Sports Technology Club) | Agoria

Mister President: Piet Moons (Sports Technology Club)

Afbeelding
Gepubliceerd op 13/06/14 door Peter Ansoms

In deze rubriek stellen we u de voorzitters voor van de diverse comités en stuurgroepen die binnen Agoria actief zijn. In deze aflevering maakt u kennis met Piet Moons, voorzitter van de Sports Technology Club (STC). Deze business development club is een gezamenlijk initiatief van Agoria en het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité (BOIC). Ze ondersteunt Belgische bedrijven die willen meewerken aan investeringsprojecten in het kader van internationale sportevenementen.


Piet Moons: "Samen bieden onze leden de organisatiecomités van grote sporttornooien een totaalpakket aan. Dat is een unieke troef."

Piet Moons in het kort

  • Geboren en getogen Hasselaar die al vele jaren in Grimbergen woont. Is gehuwd, heeft 2 kinderen en 4 kleinkinderen.
  • Licentiaat Lichamelijke Opvoeding, met bijkomende diploma’s in Marketing & Communicatie en Biomechanica.
  • Begon zijn carrière in het onderwijs als leerkracht Lichamelijke opvoeding.
  • Verloor 10 jaar later zijn hart aan het BOIC, waar hij tot 1 oktober 2013 verantwoordelijk was voor events, marketing en communicatie.
  • Werd in maart 2013 verkozen tot voorzitter van de Sports Technology Club.
  • Is daarnaast ook voorzitter van de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) en zetelt in de Raad van Bestuur van beschutte werkplaatsen in Halle, Asse en Zaventem.
  • Is een fervente recreatieve fietser die op tv vooral graag de Olympische Spelen, en bij voorkeur atletiek en zaalsporten, volgt. 

De organisatiecomités van sportevenementen zoals de Olympische Spelen of de Fifa World Cups besteden grote budgetten aan de bouw, uitrusting en beveiliging van nieuwe stadions en andere infrastructuur. Dat moet veel gegadigden lokken?

De concurrentie zit inderdaad niet stil, maar samen staan de Belgische bedrijven behoorlijk sterk. De Sports Technology Club is zeer multidisciplinair, dat is echt een unieke troef. We zijn met een 60-tal lidbedrijven, die stuk voor stuk topkwaliteit leveren in hun domein: ‘construction’, maar even goed ‘hospitality’, ‘media technology’, ‘access control’ of ‘sports equipment’. Via de Sports Technology Club brengen we die bedrijven rechtstreeks in contact met de organisatiecomités. We kunnen daartoe een uitgebreid internationaal netwerk van contacten op het allerhoogste niveau aanspreken, zowel in de sportwereld als in diplomatieke middens, mede ook door de steun van FIT, Awex en BIE. En eenmaal geïntroduceerd, kunnen onze leden samen uitpakken met een sterk en complementair totaalpakket. Daar kunnen individuele bedrijven, zeker de kleinere, maar moeilijk tegenop. Bovendien verstrekt de Sports Technology Club haar leden ook steeds de nodige ‘business intelligence’ om hun dossiers goed voor te bereiden: informatie over de aanbestedingscontracten, specifieke marktinformatie over de organiserende landen, enz.

Onze ‘samen van contact naar contract’-formule slaat trouwens aan, want de Belgische bedrijven worden steeds meer een vaste waarde op mondiale sporttornooien. In het kader van de Olympische Spelen 2012 in Londen, bijvoorbeeld, wisten 25 bedrijven uit ons land samen voor meer dan 280 miljoen euro aan investeringscontracten te verzilveren…

En vanavond gaat het WK voetbal 2014 van start…

Precies. Ik zal juichen als de Rode Duivels in Brazilië scoren, maar het doet me nog veel meer plezier dat inderdaad ook het WK voor de Belgische technologiebedrijven opnieuw een groot succes is! De grasmat voor de openingswedstrijd in São Paolo, de video- en broadcastingtechnologie voor mediaproductie, de veiligheidsomheiningen, de LCD-informatieborden en de stadionverlichting in een aantal van de belangrijkste stadions van het tornooi,… het werd allemaal geleverd door leden van de Sports Technology Club.

Nu goed, dergelijke resultaten bereik je natuurlijk niet van vandaag op morgen. Belangrijk om weten is dat we bij de Sports Technology Club altijd meerdere jaren vooruitkijken. De eerste contacten met het organisatiecomité van het WK 2014 werden al in 2009 gelegd, in het kader van een ontmoeting tussen toenmalig premier Van Rompuy en de Braziliaanse president Lula. Een jaar later, tijdens een prinselijke missie, werd de eerste overeenkomst gesloten. Vervolgens heeft een aantal van onze leden een tijdelijk consortium gevormd en gefinancierd om snel en zeer vergaand, inclusief meerdere werfbezoeken en overlegvergaderingen ter plaatse, op de wensen van de organisatoren te kunnen inspelen.

Met welke volgende projecten is de Sports Technology Club nu al bezig? Kunt u er enkele opnoemen?

We werken nu in de eerste plaats aan de voorbereiding van de dossiers rond de Olympische Spelen 2016 (Brazilië, eerste overeenkomsten reeds gesloten), het EK 2016 (Frankrijk, reeds b2b-meetings georganiseerd met een aantal belangrijke stadionbouwers), het WK 2018 (Rusland), het WK 2020 (Qatar) en de Olympische Spelen 2020 (Japan). En op 30 september organiseren we in eigen land de volgende editie van de Stadium Summit. Dat is een congres waarmee de Sports Technology Club, in samenwerking met de Jupiler Pro League en de KBVB, inspirerende ideeën aanreikt aan lidbedrijven, voetbalclubs, gemeenten die een stadion bezitten, enz. Het thema dit jaar wordt ‘Experience’: hoe met behulp van technologie de wedstrijdbeleving in het sportstadion verbeteren?

Daarnaast zijn we sinds kort ook aan het onderzoeken of en op welke manier we de focus van de Sports Technology Club kunnen verbreden. Concreet denken we o.a. aan eventuele kruisbestuivingsmogelijkheden tussen de activiteiten van onze leden en de technische knowhow en R&D-capaciteit die aan de Belgische universiteiten en onderzoeksinstellingen voorhanden is, met het oog op productontwikkeling. Of misschien krijgen we ooit zelfs de kans om de Belgische knowhow in onze sector te verankeren door middel van een universitaire leerstoel Sporttechnologie? Dat zou een gedroomde manier zijn om binnen- en buitenlands engineeringtalent naar onze leden te laten doorstromen. Nog een andere piste is de uitbreiding van onze scope naar nieuwe markten, zoals die van muziekfestivals en grote concerten… U merkt het zelf, kansen en ideeën zijn er genoeg. Ik ben er als voorzitter vast van overtuigd dat we met de Sports Technology Club nog veel mooie projecten zullen realiseren!

Meer informatie over de Sports Technology Club: peter.demuynck@agoria.be en sylvie.kedzierski@agoria.be.


Verwante artikels

Was dit artikel nuttig?

Gerelateerde thema's