Process Equipment-as-a-Service (PEaS) in de voedingsmiddelenindustrie: disruptief businessmodel of hype? | Agoria

Process Equipment-as-a-Service (PEaS) in de voedingsmiddelenindustrie: disruptief businessmodel of hype?

Afbeelding
Gepubliceerd op 10/06/21
Op 27 mei hield Agoria's Food & Beverage Technology Club een infosessie om het bewustzijn rond PEaS in de voedingsmiddelenindustrie te vergroten en om te laten zien welke mogelijkheden het biedt wanneer het geïntegreerd wordt in uw business development-model. Op het programma stonden casestudy's van TetraPak, Koolmill Engineering Ltd (VK), Energy Partners (Zuid-Afrika) en Econocom!

De context van "as-a-service", door Jürgen Tanghe van Studio Dott

Jürgen Tanghe van Studio Dott nam als eerste het woord om de context toe te lichten. Wat houdt het "as-a-service"-model precies in? En waar moet een bedrijf op letten vóór het dit model implementeert? "In het verleden boden we producten aan en misschien nog een paar aanvullende diensten daarbovenop, zoals herstellingen, onderdelen en predictieve maintenance. Nu komt echter het 'product-als-dienst'-model op, dat een op resultaten gebaseerde benadering biedt van die vroegere combinatie van producten en diensten. Dat betekent dat je mensen niet alleen een product laat kopen en gebruiken maar dat je je klanten in feite een compleet resultaat aanbiedt."

"Process Equipment-as-a-Service (PEaS) in de voedingsmiddelenindustrie staat nog in de kinderschoenen. Er is een potentiële return on investment voor bedrijven, maar het is belangrijk om zich bewust te zijn van de servitisatie-paradox: 'Aanzienlijke investeringen om de dienstverlening uit te breiden leiden tot een groter dienstenaanbod en hogere kosten, maar genereren niet het verwachte overeenkomstige hogere rendement.' Alvorens het model te overwegen, moeten procesfabrikanten zich bewust zijn van enkele belangrijke kwesties, zoals prijsmechanismen, eigendom van en toegang tot data, verantwoordelijkheden van stakeholders, financiering en – vooral – klantwaarde. 'Product als een dienst' kan ontsporen omdat bedrijven worden gedreven door een strategie die inkomsten genereert en er niet in slagen het juiste antwoord te bieden in termen van klantwaarde."

Case 1: Ron Dekeersmaker & Anders Andren – Tetra Pak: Connecting the Food Industry – Paving the Way for Service Solutions 

Om bij te blijven t.a.v. de veranderende consumentenvraag, moeten producenten zich vaak en snel aanpassen. Tetra Pak biedt flexibiliteit in termen van productgrootte en -capaciteit. Ron Dekeersmaker: "Onze klanten kaarten hun wensen bij ons aan en bijgevolg houdt onze service niet alleen in dat we de uitrusting aanbieden maar ook dat we de expertise errond hebben (in onze centra voor productontwikkeling) en dat we tests uitvoeren (in onze technische testcentra). Na die tests kunnen we hen de uitrusting leveren om de productie op te starten."

Maar daar stopt het niet. Tetra biedt ook verschillende soorten maintenancediensten aan om de uitrusting draaiende te houden. Het gaat daarbij niet alleen om het onderhoud van de uitrusting want er zijn ook voorspelbare maintenancekosten: de klant weet hoeveel de uitrusting over een bepaalde periode zal kosten. Wij zijn ook begonnen met het aanbieden van Tetra Pack Secure, een resultaatgebaseerde dienst met een hefboomeffect waarmee we over alle elementen van de exploitatie gaan. Wat is de optimale kostprijs om de hele fabriek te exploiteren en hoe kunnen we de output veiligstellen, de kosten garanderen en een stapje verder gaan in het dienstenaanbod?"

Case 2: Alex Anderson – Koolmill: Digitalisation of an antiquated global industry will change the way the world is fed

Koolmill Engineering Ltd biedt oplossingen aan voor rijstmolens. Ieder jaar halen 667 miljoen zakken rijst de tafel niet. Dat is genoeg rijst om 600 miljoen mensen een jaar lang te eten te geven. Met iedere zak die verloren gaat, wordt 250.000 liter water verspild.

Alex Anderson: "We geloven dat we kunnen bijdragen aan een duurzamere toekomst door aanpasbare digitale oplossingen en automatisering uit te werken en deze beschikbaar te stellen aan producenten. Voor ons gaat automatisering over waarde creëren. Covid heeft het tempo van veranderingen verhoogd en kan een snellere invoering van automatisering en AI bevorderen. Wie waardecreatie zegt, zegt optimalisatie: data verzamelen, analyseren en meteen aan de slag gaan met de resultaten. We kunnen productief zijn door de kosten aan te pakken maar we kunnen ook de andere kant aanpakken en meer waarde creëren. Daarom dagen we de norm uit: de focus van de maalder verleggen van kosten verlagen naar waarde creëren."

"We hebben samengewerkt met Siemens en leveranciersdata, milieudata en data i.v.m. vochtigheid verzameld en samengebracht in een dashboard. Aan de hand van die data kunnen we zien dat er dingen beginnen te gebeuren en kunnen we proactief te werk gaan. Zo worden voedselverspilling en waardeverlies tot een minimum beperkt. We zullen die data ook doornemen om patronen die storingen veroorzaken op te sporen en waarschuwingen sturen naar exploitanten om dit in de toekomst te voorkomen. Op die manier gaan we van een klant-leverancierrelatie naar een relatie die meer rond samenwerken en vertrouwen draait."

Case 3: A Dr. Oetker Case, door Dawie Kriel, Energy Partner RSA

Dr. Oetker, fabrikant en importeur van diepvriesproducten, heeft onlangs zijn productie- en opslaggebouw gemoderniseerd. Daarbij werd ook een gloednieuwe drietrapsammoniakkoelinstallatie neergezet. Dankzij het model van aanbieder Energy Partners waarin koeling wordt geoutsourcet, kon het Zuid-Afrikaanse filiaal van Dr. Oetker in zijn koelbehoeften voorzien dankzij heel energie-efficiënte koelapparatuur die werkt met het natuurlijke koelmiddel ammoniak zonder zelf in de technologie te hoeven investeren of zich achteraf zorgen te hoeven maken over het onderhoud en de exploitatie.

Dawie Kriel, Energy Partner RSA: "We kwamen voor het eerst in contact met Dr. Oetker in 2018. Ze werkten toen aan een fabriek voor hun nieuwe productielijnen en onderzochten verschillende oplossingen met het oog op de beste en efficiëntste koeling. Energy Partners Refrigeration stelde Dr. Oetker een 'koeling-als-een-dienst'-contract voor om het koelsysteem te installeren, te exploiteren en te onderhouden in de nieuwe fabriek.

"Omdat met 'koeling als een dienst' onze positie in de klantrelatie verschuift van contractor naar partner, betekent dit dat we met de klant kunnen meegroeien en hun dagelijkse behoeften beter kunnen begrijpen wanneer dingen veranderen en het bedrijf groeit. We kunnen ons systeem aanpassen om aan de behoeften tegemoet te komen en mettertijd de efficiëntie van het systeem vergroten."

Case 4: The PEaS model is not just a leasing model, door Christian Levie – Econocom

Econocom is de eerste digitale hoofdaannemer van Europa. Het bedrijf coördineert en neemt de overkoepelende verantwoordelijkheid op zich voor de hele keten van digitale projecten. Ze bedenken en implementeren digitale technologie die klanten echt nodig hebben en die blijvende waarde creëert. Op basis van het feitelijke gebruik van hun klanten bereiden ze zich permanent voor op de volgende stap en stellen ze verantwoord digitaal centraal in hun activiteiten.

"Ons 'as-a-service'-model biedt klanten ook heel wat voordelen", klinkt het bij Christian Levie. "Het biedt hen gemoedsrust. Het is een robuuste, flexibele en schaalbare oplossing. We garanderen ook operationele uitmuntendheid door voortdurend te meten en te verbeteren. De kosten zijn voorspelbaar (geen pieken en dalen, geen verrassingen)."

Hoe Agoria helpt: het Europese "Efficiency-as-a-Service"-project

Tot slot stelde Mira Tayah van Agoria het EaaS-project voor, dat erop gericht is om het servitisatiemodel te ontwikkelen en te implementeren om de acceptatie van energie-efficiënte oplossingen door kmo's in België, Nederland en Spanje te versnellen. In België heeft Agoria de leiding over het project.

"Maar al te vaak zien we dat bedrijven voor verschillende concurrerende investeringsprioriteiten staan en dat energie-efficiëntie niet als eerste op de lijst staat omdat het niet tot hun kernactiviteiten behoort. Hogere kosten vooraf in combinatie met een gebrek aan vertrouwen in de prestaties van energie-efficiënte technologieën werpen extra hindernissen op om in dergelijke technologieën te investeren. Dankzij 'efficiëntie als een dienst' worden veel van die hindernissen weggenomen omdat de aanbieder niet langer apparatuur verkoopt aan klanten maar eigenlijk een dienst verleent. EaaS is een strategisch win-winpartnership waarbij klanten profiteren van verbeterde uptime van apparatuur, volledige outsourcing van service en het gebruik van high-endapparatuur, terwijl aanbieders toegang krijgen tot nieuwe markten, beschikken over extra bronnen van continue en voorspelbare inkomsten en sterkere klantrelaties tegemoetzien."

Agoria en consortiumpartners ANESE, BASE en Innoenergy zullen optreden als facilitator voor bedrijven die het 'efficiëntie-als-een-dienst'-bedrijfsmodel willen introduceren en implementeren. Met het oog daarop werken ze aan een EaaS-toolbox bestaande uit een EaaS-contract, een prijsmodelleringstool en richtlijnen om energiebesparingen te monitoren, te rapporteren en te controleren. Ze zullen deelnemende bedrijven betrekken bij capaciteitsopbouw, opleidingen en matchmaking-evenementen om pijplijnen van EaaS-projecten tot stand te brengen.

Op het einde van de sessie werd gepolst naar de mening van onze Club-leden over dit businessmodel en welke de belangrijkste uitdagingen zijn voor de implementatie ervan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wilt u meer weten over Process Equipment-as-a-Service (PEaS) in de voedingsmiddelenindustrie? Neem dan contact op met François de Hemptinne (francois.dehemptinne@agoria.be).

Was dit artikel nuttig?

Gerelateerde thema's