Filip Geuens (Xenomatix): “Doorbraak elektrisch rijden kan investeringen in autonome voertuigen helpen verhogen” | Agoria

Filip Geuens (Xenomatix): “Doorbraak elektrisch rijden kan investeringen in autonome voertuigen helpen verhogen”

Afbeelding
Gepubliceerd op 01/04/21 door Ward Vleegen
"We moeten niet proberen om meteen al het hoogste niveau van autonome voertuigen te bereiken, maar dat moet zeker onze eindbestemming zijn." We spreken met Filip Geuens, CEO van XenomatiX, een Belgisch bedrijf gespecialiseerd in Solid-State LiDar, een sensor voor ADAS en autonoom rijden, en vroegen in hoeverre autonoom rijden nu als een verre droom of een nakende realiteit kan worden gezien.

Wat doet Xenomatix precies?

Xenomatix is een Belgisch bedrijf gespecialiseerd in Solid-State LiDar, een sensor voor ADAS en autonoom rijden. We hebben 35 medewerkers. We hebben onder onze klanten 14 OEM's en 20 Tier-1's, dus er is de laatste jaren heel wat gebeurd. En het belangrijkste is dat we geëvolueerd zijn van een technologieconcept naar operationele A-stalen en Tier-1 partners die onze oplossing promoten bij autofabrikanten.

Hoe draagt jullie technologie bij tot geavanceerde bestuurderssystemen?

Filip: Er is een consensus dat het niet alleen camera en radar zijn die autonome auto's zullen doen zien. Er zijn driedimensionale ogen nodig: LiDar. Secundair zijn er al heel wat oplossingen voor LiDar. Xenomatix behoort tot de pioniers van multibeam-LiDar, dus een systeem dat geen scanmechanisme heeft, maar dat tienduizenden laserstralen tegelijk uitzendt.

Waren autonome voertuigen een paar jaar geleden overhyped? Zitten we momenteel in de beroemde 'valey of disilussionment' van de Gartner Hype Cycle?

Filip: Ik denk dat we inderdaad op dat punt zijn, als het gaat om volledig autonoom rijden. De uitdagingen zijn gewoon enorm De rijomstandigheden kunnen zeer divers zijn en het veiligheidsniveau moet heel hoog zijn. En dat maakt het moeilijk. En dat maakt het moeilijk. Veel OEM's hebben dat een beetje verkeerd ingeschat. Ze waren te dapper in hun marketingbeloften, en nu kunnen ze die niet waarmaken.

Maar er is een gemakkelijke uitweg uit dat ‘dal van ontgoocheling’. We hoeven niet meteen naar het hoogste ‘niveau 5’ te gaan. We kunnen zien dat onze technologie vandaag al zeer waardevol is, en dat we alvast 'niveau 3' en 'niveau 4' kunnen bereiken.

Afbeelding

Filip Geuens, CEO van Xenomatix

… maar robottaxi’s zijn nog steeds het ultieme doel?

Filip: Natuurlijk. Daar ligt namelijk het grote potentieel. Als we autonoom vervoer kunnen invoeren, zal de impact op onze maatschappij en het financieel rendement ervan enorm zijn.

Maar, vergis je niet. Zelfs als robottaxi's in onze straten gaan rijden, denk ik niet dat particulier autobezit zo snel zal verdwijnen. Voor mensen is het nog steeds belangrijk om hun sociale status te laten gelden. En een auto is nog steeds een goede manier om dat te doen.

Bijna elke week lees je de laatste tijd wel een nieuwartikel over een OEM die zijn plannen over volledige elektrificatie aankondigt. Het lijkt erop dat de OEM's hun investeringen in elektrisch rijden sterk opvoeren.

Filip: Wat ben ik blij dat elektrificatie eindelijk z’n vruchten begint af te werpen. OEM's investeren er al jaren in en - laten we eerlijk zijn - de verkoop van elektrische auto's ligt vandaag nog steeds veel lager dan we pakweg 10 jaar geleden hadden verwacht.

Betekent dat volgens jou dat de investeringen in autonome auto's zullen afnemen omdat ze het geld voor elektrificatie nodig hebben?

Filip: Volgens mij niet, het stemt mij zelfs eerder optimistisch. Eindelijk lijkt het erop dat elektrisch rijden begint door te breken en winstgevend wordt. Ik hoop dat het geld dat OEM's hiermee verdienen hun investeringen in 'the next step' kan versnellen. En dat is zonder twijfel een investering in een hoger niveau van autonomie.

Wat zijn jullie grootste uitdagingen op dit moment?

Filip: Wij willen graag opschalen, maar het blijft een uitdaging om de juiste mensen te vinden om snel te kunnen groeien. We zoeken bovendien een evenwicht tussen ons blijven richten op kansen in de automobielsector, en daarnaast ook kijken naar mogelijkheden elders. We weten dat er ook in andere markten belangstelling is voor onze producten, dus we moeten nadenken in welke mate we die ook willen verkennen.

Meer weten over het Belgische automotive ecosysteem? Contacteer Ward Vleegen (ward.vleegen@agoria.be), Manager van Agoria’s Automotive Technology Club.

Was dit artikel nuttig?