Tenneco en Mercedes AMG pakken record op Nürburgring | Agoria

Tenneco en Mercedes AMG pakken record op Nürburgring

Afbeelding
afbeelding
Gepubliceerd op 12/02/21 door Ward Vleegen
Afgelopen november knalden de champagnekurken bij Agoria-lidbedrijf Tenneco. De Mercedes-sportwagen waarvoor ze in Sint-Truiden de ophanging ontwikkelen en produceren, racete de snelste rondetijd voor productiewagens bij elkaar op de Nordschleife van het legendarische Duitse circuit Nürburgring.

Wie?
Afbeelding

Tenneco uit Sint-Truiden (Limburg)

Wat?

Een Amerikaanse producent van auto-onderdelen, waaronder ophangingssystemen.

Waarom kudos?

Omdat de Mercedes AMG GT Black Series, waarvoor Tenneco de elektronisch gestuurde ophanging ontwikkelde, het snelheidsrecord voor productiewagens verpulverde op de Nürburgring.

 

Voor sportwagenbouwers is het een traditie: met nieuwe modellen trekken ze richting Duitse Eifel voor een rondje op de Nürburgring. In november 2020 testte Mercedes AMG zijn GT Black Series op de Nordschleife – volgens insiders de groene hel van het beroemde circuit. Het model klopte er op 1,36 seconden de Lamborghini Aventador SVJ en voert nu de chronolijst van productiewagens aan.

Uitzonderlijke prestaties

Dat ze daar tot in Sint-Truiden apetrots op zijn, heeft natuurlijk alles te maken met het ophangingssysteem dat Tenneco samen met de autobouwer voor dat model ontwikkelt en produceert.

Global Product Manager Advanced Suspension Technology Hans Gijrath: “Deze sportwagen trekt vanuit stilstand op tot 100 km per uur in amper 3,2 seconden en haalt een snelheid van 325 km per uur. De ophanging speelt een cruciale rol bij dergelijke prestaties. Ze zorgt dat het contact tussen banden en wegdek op elk moment optimaal is. Zo wordt het motorvermogen efficiënt overgebracht op de weg en reageert de auto perfect op stuurbewegingen.”

Afbeelding

“Met de elektronische sturing wordt de kracht van elke schokdemper in realtime aangepast aan onder meer snelheid, stuurbewegingen en wegomstandigheden.”

Lichtgewicht en elektronische sturing

Het dempersysteem van Tenneco heeft alles in huis om te excelleren, zowel qua materiaalgebruik als op technologisch vlak: “Het is uitgevoerd in aluminium in plaats van staal. Niet alleen is dat een veel lichter materiaal, het zorgt er ook voor dat de warmte die in de demper ontstaat, beter wordt afgevoerd en dat de prestaties van de ophanging niet degraderen. Daarbovenop heb je dan die elektronische sturing: de kracht van elke schokdemper wordt in realtime aangepast aan onder meer snelheid, stuurbewegingen en wegomstandigheden.”

Hoe de Truienaren onder meer de Duitse concurrentie de loef konden afsteken? Hans Gijrath: “Tijdens uitgebreide tests met onze demowagens konden we hen onze unieke technologie laten beleven. Vervolgens hebben we voor deze klant speciaal een demovoertuig opgebouwd. We zijn binnen dit segment bovendien de enige met zo’n hoogperformante, lichtgewicht demper.”

R&D van eigen bodem

Naast een staaltje van toptechnologie is het systeem het resultaat van een intensieve samenwerking tussen de engineeringteams van Tenneco, Mercedes AMG en enkele – in hoofdzaak lokale – toeleveranciers. Hans Gijrath: “De volledige ontwikkeling zit bij ons R&D-team in Sint-Truiden. Onder meer voor prototyping werken wij op onze beurt nauw samen met partners uit de regio. Veel voertuigtesten worden trouwens uitgevoerd op de Lommel Proving Ground (LPG).”

Met de AMG GT Black Series is Tenneco trouwens niet aan zijn proefstuk toe voor Mercedes. Eerder mocht het al zijn dempertechnologie loslaten op de G-klasse, een offroadmodel van de autobouwer.

Focus op zware, krachtige wagens

Onder meer op het segment van zware, krachtige SUV’s gaat de producent zich de komende jaren nog verder toeleggen. Hans Gijrath: “Die modellen zijn veeleisend op het vlak van schokdemping: de comfortbeleving moet hoog zijn, tijdens bochtenwerk mag het voertuig niet te veel overhellen en bij het optrekken en remmen moet het gestabiliseerd worden.”

En dan spreken we meteen ook over grotere productievolumes. Hans Gijrath: “Een sportmodel als de AMG GT Black Series is weliswaar een productiewagen, maar de volumes zijn al bij al vrij beperkt. Samen met de focus op andere segmenten is de verdere opschaling van onze productie dan ook aan de orde op dit moment.”

 Meer info: www.tenneco.com 

Was dit artikel nuttig?

Gerelateerde thema's