Pozyx laat met UWB-technologie zelfrijdende auto's ondergronds parkeren | Agoria

Pozyx laat met UWB-technologie zelfrijdende auto's ondergronds parkeren

Afbeelding
Gepubliceerd op 04/06/21 door Ward Vleegen
De nieuwe technologie UWB (Ultra-wideband) gooit internationaal hoge ogen. Zowel in de maakindustrie als automotive staan innovatieve toepassingen in de steigers. Pozyx uit Gent heeft na een jarenlang R&D-traject een instapklaar en gebruiksvriendelijk product gelanceerd, gestaafd met enkele indrukwekkende praktijkcases.

UWB?

Oprichter Samuel Van de Velde deed een doctoraatsonderzoek rond de nieuwe technologie Ultra-wideband (UWB), een draadloze technologie waarbij data op een heel laag vermogen over een brede frequentieband uitgestuurd wordt. Dit zorgt ervoor dat UWB een laag stroomverbruik heeft, makkelijk door obstakels gaat, en de afstand tussen de bron en de aankomst van het signaal accuraat te meten is.

“Vooral lokalisering is vandaag een praktische toepassing van UWB”, vertelt Chief Commercial Officer Yves Ghys van Pozyx. “Huidige technologieën schieten daarin vaak tekort: een GPS-signaal is in binnenruimtes onbruikbaar, en Wi-Fi of Bluetooth zijn veel minder precies. Een UWB-signaal is tot op 10 centimeter nauwkeurig.”

Afbeelding

Hardware en algoritmes ontwikkelen

Pozyx werd zes jaar geleden opgericht en was een van de allereerste spelers in de wereld die zich volledig toelegde op UWB-technologie. “De beginjaren stonden in het teken van R&D”, legt Yves Ghys uit. “We hebben de eerste jaren ingezet op de ontwikkeling van algoritmes en gebruiksvriendelijke hard- en software. Zo konden we een heel toegankelijk systeem ontwerpen. Omdat we er zo vroeg mee begonnen waren, konden we zo een mooie voorsprong nemen op de concurrentie.”

“We hebben de eerste jaren ingezet op hardware-ontwikkeling en het creëren van algoritmes. Zo konden we een heel toegankelijk systeem ontwerpen.” Yves Ghys, Chief Commercial Officer Pozyx

Lokalisatie

Pozyx focust voornamelijk op lokalisatietoepassingen. Het systeem bestaat uit drie componenten. “De Pozyx Tag kan je bevestigen op machines, paletten of gereedschap. Zo kan je die objecten in bijvoorbeeld een fabriek of magazijn traceren. Op een aantal vaste locaties wordt het signaal van de tags opgepikt door de Pozyx-ankers. De exacte locaties van de objecten worden vervolgens in realtime verwerkt om processen te monitoren, aan te sturen en te verbeteren”, legt Yves Ghys uit.

Autonoom parkeren

Naast de maakindustrie, bleek de UWB-technologie ook binnen automotive interessant. Zo ontstond een samenwerking met OxTS, een wereldspeler in testing binnen die sector. Zij voeren testen uit met automatische remmen, parkeersensoren en camera’s. Voor zelfrijdende auto’s is precieze en betrouwbare lokalisatietechnologie een absolute must.

“Meestal gebeuren die testen buiten, bijvoorbeeld op een vliegveld”, aldus Yves Ghys. “Maar de vraag naar indoor testen groeit. OxTS voerde een casestudie uit voor Mira, een bedrijf dat mobiliteitstechnologie ontwikkelt. De uitdaging was om een auto zelfstandig te laten parkeren op een bepaalde verdieping van een garage met meerdere niveaus. Iets wat tot voor kort onmogelijk was, omdat een GPS-signaal verstoord wordt indoor.”

“De uitdaging was om een auto zelfstandig te laten parkeren op een bepaalde verdieping van de garage. Iets wat voor kort onmogelijk was, omdat een GPS-signaal verstoord wordt indoor.” -  Yves Ghys, Chief Commercial Officer Pozyx

Eigen algoritme

Dankzij de algoritmes van Pozyx was de test een schot in de roos. “Het grote voordeel van onze technologie is dat de auto heel accuraat gepositioneerd is met een zeer kleine foutmarge”, legt Yves Ghys uit. “Niet alleen ten opzichte van obstakels of weggebruikers, maar ook op de verschillende verdiepingen. Wij kunnen namelijk ook traceren op welke etage de auto zich bevindt, iets wat andere spelers niet kunnen. Na de succesvolle test gaan we de samenwerking mondiaal uitrollen en onze technologie wereldwijd aanbieden.”

Meer info op www.pozyx.io

Was dit artikel nuttig?

Gerelateerde thema's