"Investeren in stedelijk en regionaal openbaar vervoer" | Agoria

"Investeren in stedelijk en regionaal openbaar vervoer"

Gepubliceerd op 23/09/14 door Jean-Marc Timmermans

Naast de NMBS zijn er in België ook drie regionale vervoersmaatschappijen. In tegenstelling tot de NMBS, een louter operator, zijn deze zowel vervoersbedrijf als infrastructuurbeheerder. Hun aanbod behelst zowel bus, tram als metro (in Brussel). Binnenkort komt daar in Vlaanderen ook de zogenaamde sneltram bij.

België en zijn regio’s kampen met enorme mobiliteitsuitdagingen – Brussel en Antwerpen behoren tot de wereldtop “filesteden”. Het wegverkeer zit tegen de limiet en rijdt zich hopeloos vast; alleen een ijzersterk openbaar vervoernetwerk kan nog soelaas brengen – maar hiertoe zijn forse investeringen noodzakelijk, geen sinecure in tijden van financiële nood en budgettaire druk.

Voor de economische ontwikkeling van ons land en de regio’s zijn investeringen in een hoogstaand openbaar vervoersnetwerk noodzakelijk – de sociaal-economische leefbaarheid en aantrekkelijkheid van onze steden is in het geding.

Buitenlandse voorbeelden tonen het verband tussen welvaart en degelijk openbaar vervoer duidelijk aan (Berlijn, Zürich, Kopenhagen, Bordeaux…). Doorgaans zijn deze steden overigens ook zeer fietsvriendelijk waardoor de auto-druk nog sterker vermindert en de levenskwaliteit aanzienlijk verbetert.

De combinatie van een kwalitatief openbaar vervoersaanbod, fietsvriendelijke omgeving en doordachte ruimtelijke ordening zorgt voor een mentaliteitswijziging bij de inwoners en pendelaars en een “openbaar vervoer-reflex”. Ook de veiligheid – en het veiligheidsgevoel – vaart er wel bij.

Hieronder geven we een bondig overzicht van de belangrijkste op stapel staande investeringsprojecten – waarvan sommige trouwens reeds in uitvoering– bij De Lijn, MIVB en TEC.

Vlaanderen

De Lijn heeft recent meer dan 260 stad- en streekbussen aangekocht en er loopt een procedure voor de aankoop

De rest is gereserveerd voor Agoria leden

Gerelateerde thema's