A coffee with Arjan Voorbij, CEO van KERV Automotive | Agoria

A coffee with Arjan Voorbij, CEO van KERV Automotive

Afbeelding
Gepubliceerd op 13/07/21 door Nele Laus
KERV Automotive werkt momenteel aan een zogenaamd 'kantelvoertuig', een sportieve driewieler die de kick van een motor combineert met de luxe van een sportwagen en de sensatie van een jet. CEO Arjan Voorbij legt in een interview met Ward Vleegen, Automotive Technology Club Manager bij Agoria uit, wat dit project zo bijzonder maakt.

Goede morgen Arjan en welkom voor dit interview. Kun je jezelf en je onderneming even voorstellen?

Ja natuurlijk. Mijn naam is Arjan Voorbij. Ik ben mede-oprichter en CEO van KERV Automotive, een nieuwe Belgische OEM. Wij hebben een kantelvoertuig met 3 wielen ontwikkeld. We zijn in 2016 met een klein team begonnen en hebben nu enkele voertuigen die een opwindende rijervaring bieden. Ik ben dan ook blij dat ik de leiding van dit project heb.

Kun je me wat meer over dit voertuig vertellen? Wat maakt het uniek en op welke markt mikken jullie?

Het voertuig is een driewieler met een wiel vooraan en twee wielen achteraan met daartussen de aandrijflijn. De cabine bevindt zich bij het voorwiel en roteert/kantelt met het achterframe dankzij een actief system op basis van de input van de bestuurder en de stand van het voertuig. Dit betekent dat het kantelsysteem volledig automatisch en veilig is en bovendien ook heel comfortabel omdat de bestuurder het voertuig zelf niet kantelt. Het feit dat het voertuig is voorzien van een actief kantelsysteem maakt het uniek in zijn soort en biedt de bestuurder en passagier een unieke rijervaring die met geen enkel ander voertuig mogelijk is.

Doordat het huidige model is voorzien van alle moderne features plus dit unieke kantelsysteem, is het echt een exclusief voertuig. We zullen de productie in kleine series opstarten aangezien we op de top van de markt mikken. De beoogde klanten zullen mensen zijn die rijplezier zoeken zoals motorrijders of eigenaars van sportwagens en een andere rijervaring willen die ook veiliger is dan motorrijden.

Aangezien jullie product zo uniek is, moet het vermoedelijk moeilijk zijn om een prognose te geven van de vraag of de omvang van de markt. Kun je daar iets meer over zeggen?

Een directe benchmark is uiteraard moeilijk aangezien er geen directe concurrenten zijn, maar als je kijkt naar de markt tussen sportwagens en funcars (geen hypercars) en motorfietsen.  Anderzijds is er een benchmark van merken en producten die over de jaren behoorlijke verkoopcijfers kunnen voorleggen. De Kerv zal zich in deze range van verkochte aantallen en prijsniveau situeren en we hebben al e-mails ontvangen van enthousiaste bezoekers van onze website die ‘lid’ van de Kerv-community zijn geworden met de intentie een van de eerste modellen te kopen.
Aangezien bij de opstart van de productie en in het business model van kleine series wordt uitgegaan, zijn er vanuit zakelijk perspectief weinig risico’s.

Heb je al een datum wanneer het voertuig op de markt zal komen?

We zijn nu klaar met de basis van het voertuigontwerp en de ontwikkeling van het kantelsysteem dat we voorbije 5 jaar hebben getest. Momenteel zijn we bezig met het opzetten van samenwerkingen en het vinden van fondsen voor de laatste fase richting productie en start van de verkoop. We maken mooie vorderingen op dit gebied en stellen ons tot doel tegen eind 2023 met onze driewieler op de markt te komen.

En zijn er nog opportuniteiten om potentiële partners aan boord te halen?

Ja zeker!  We zouden dit project graag met in België gevestigde leveranciers willen realiseren. Ik weet dat de automobielindustrie en toeleverbranche in België vrij aanzienlijk is en ik denk dan ook dat er mogelijkheden zijn voor een goede samenwerking.  

Dat is een mooie uitgestoken hand! En zal ik ook een testrit kunnen boeken? 

Ha ha, jammer genoeg hebben we daarvoor in dit stadium te weinig prototypes zodat we die niet kunnen inzetten voor testritten op grote schaal. Maar voor jou Ward zal ik een uitzondering maken!
En ondernemingen die ernstig overwegen om met ons samen te werken of in Kerv te stappen kunnen we uiteraard de rijsensatie van ons product tijdens een testrit laten ervaren. 

Bedankt Arjan voor deze heel interessante update. Ik hoop je binnenkort in levenden lijve te ontmoeten.
En ik zal met een van onze prototypes komen voor een testrit. Bedankt voor dit interview met mij.

Was dit artikel nuttig?