Factory of the Future 2021: L'Oréal-fabriek in Libramont | Agoria

Factory of the Future 2021: L'Oréal-fabriek in Libramont

Afbeelding
Gepubliceerd op 18/03/21
Op 23 februari werden in Vlaanderen en Wallonië de "Factory of the Future"-prijzen uitgereikt. Wij laten u in een reeks artikels kennismaken met de laureaten en ontdekken waarom ze hun prijs hebben verdiend! Vandaag richten we de schijnwerpers op de fabriek van de L'Oréal-groep in Libramont, waar de productie al verschillende transformaties heeft ondergaan.

Afbeelding
In 1975 vestigde L'Oréal zijn fabriek op de site van Libramont. 

Vandaag is de L’Oréal-fabriek gespecialiseerd in producten voor de Europese consumentenmarkt om het haar te kleuren, te stylen en te verzorgen. De fabriek telt zo'n 400 werknemers en produceert jaarlijks 200 miljoen eenheden, goed voor 4.400 productreferenties in 31 verschillende formules.

De Waalse vestiging neemt heel wat initiatieven om het industriële avontuur van L’Oréal in goede banen te leiden, prestatiehefbomen te identificeren, agile oplossingen te vinden en haar impact op het milieu te beperken. Mettertijd is ze uitgegroeid tot een model voor de Groep op het vlak van duurzame ontwikkeling, nieuwe technologieën, organisatie en opleiding door voortdurend te investeren op die verschillende domeinen.

Afbeelding

Laurent Mercenier, Plant Director, benadrukt dat een van de redenen die L’Oréal-Libramont ertoe hebben aangezet om het "Factory of the Future"-label na te streven is om de expertise en de inzet te erkennen van de werknemers die iedere dag zoeken naar agile oplossingen om de processen en de kwaliteit van hun werk te verbeteren. "De fabriek in Libramont is een referentiesite voor de Groep. Met het label zullen we ook de industriële en milieudemarches van de Groep beter zichtbaar kunnen maken. Daarnaast hopen we andere bedrijfstakken te inspireren."

In die context lijkt het voor L'Oréal belangrijk om een lokaal collaboratief netwerk op te zetten zodat van gedachten kan worden gewisseld over methodes en instrumenten om de digitale transformatie van bedrijven te begeleiden.

Digitale transformatie ten dienste van de 'fundamentals'

Afbeelding

Voor de fabriek en de L’Oréal-groep is digitale transformatie altijd een noodzaak geweest, een echte ambitie om zo goed mogelijk te doen op het vlak van wat ze hun 'fundamentals' noemen: de veiligheid van de medewerkers, de kwaliteit van de producten en het milieu.

Laurent Mercenier: "Om uit te groeien tot industrie 4.0 moet iedereen zich permanent inzetten."

De fabriek in Libramont is in het kader van tal van projecten van de L'Oréal-groep een voorloper en proefsite geweest en heeft in de loop van de jaren geïnvesteerd in diverse installaties zoals op afstand bestuurde machines om paletten te verplaatsen, cobots en geconnecteerde applicaties om het werk op de vloer te verlichten, een kas om slib te drogen en zo minder afval te produceren enz.

De directeur van de fabriek in Libramont is stellig: "We zullen nooit stoppen met veranderen. Over tien jaar zullen we nog verder staan wat betreft onze verbintenissen op maatschappelijk en milieuvlak door vandaag in te stappen in het programma " L'Oréal for the Future ", een ambitieuze verbintenis van de L’Oréal-groep inzake duurzame ontwikkeling tegen 2030.

Over tien jaar zullen we beter doen op het vlak van prestaties, agility en technologie door gedurfde doelstellingen en projecten na te streven om tegemoet te komen aan de behoeften van onze klanten, de consumenten en onze medewerkers."

Afbeelding

Ten slotte wijst hij er in zijn toekomstprognose nog op dat ze ook anders zullen werken en samenwerken door de werknemers voortdurend te begeleiden naar de beroepen van morgen, maar ook naar meer autonomie en verantwoordelijkheid in hun werk.

Wat zal het FoF-label de komende jaren brengen?

"De medewerkers zullen trots zijn, en dat mag ook ! Het zal hen aanmoedigen om nieuwe projecten te lanceren in de fabriek en in de L'Oréal-groep om onze digitale transformatie voort te zetten."

Afbeelding

Dankzij het label kan L'Oréal zich ook positioneren als referentie op de cosmeticamarkt en kan het zijn knowhow laten zien aan zijn partners, leveranciers en toekomstige medewerkers.

Ten slotte is de fabriek in Libramont opgetogen dat ze deel uitmaakt van een lokaal netwerk waardoor alle gelabelde ondernemingen samen kunnen evolueren naar de industrie van morgen. "We hebben alles te winnen bij deze demarche. Wat de uitkomst ook is, ze maakt duidelijk wat de sterke punten van de onderneming zijn en wat beter kan. Het is belangrijk om te worden uitgedaagd en om zich voortdurend ter discussie te stellen, wat alleen zo overleef je. En een blik van buitenaf is vaak waardevoller dan men denkt.

Bekijk de video:

Lees ook:


Download hier de #ManuMatters-studie 

«Manufacturing Matters - 'De industrie, een essentiële hoeksteen van onze economie'»

Was dit artikel nuttig?

Gerelateerde thema's