Digital factory Lavetan: “Een doordachte roadmap en dan de pas erin houden” | Agoria

Digital factory Lavetan: “Een doordachte roadmap en dan de pas erin houden”

Afbeelding
Gepubliceerd op 14/07/21 door Geert Jacobs
Dagelijks passeren zo’n 3000 stalen langs het gedigitaliseerde en gerobotiseerde onderzoekslabo van Lavetan. Het Turnhoutse lab bestaat bijna een kwarteeuw, waarvan ruim de helft in changemodus. Lab Director Jan Robrechts: “Elke microtransformatie aan de directietafel is op de werkvloer een macrotransformatie.”
Lavetan uit Turnhout verwerkt stalen van de drie segmenten van de voedingsindustrie: levende dieren, transformatie en distributie. Het labo zag het licht in 1997, het parcours richting ‘digital factory’ startte een decennium later. Lab Director Jan Robrechts: “’Ambachtelijk’ vat onze beginjaren samen: met ons kleine team organiseerden en werkten we rond de tafel.”

Het was de verhuis naar een nieuwe, ruimere locatie die het startsein betekende van Lavetans digitale revolutie: “Daar tekenden we één geautomatiseerde waardeketen uit, vanaf het vertrek van het staal bij de klant tot en met de factuur. In grote productieomgevingen was dat concept tien jaar geleden al vrij goed ingeburgerd, maar in de labowereld zeker niet.”

Van het brein naar het systeem

Zelfs vandaag werken nog heel wat labo’s eerder gefaseerd. In de waardeketen van Lavetan, daarentegen, triggert het einde van een procesfase automatisch de daaropvolgende. De intelligentie zit dus versleuteld in het systeem in plaats van in de hoofden van de medewerkers. Die waren immers steeds moeilijker te vinden, stipt de labodirecteur aan. 

“Sterker nog: onze groei stokte door de schaarste aan labotechnische profielen op de arbeidsmarkt. Maar versleutel je die knowhow zoveel mogelijk in je systemen en processen, dan breek je die talentvijver open. Vandaag heeft ongeveer de helft van onze medewerkers geen labotechnische achtergrond meer nodig.” 
 

“Onze groei stokte door de schaarste aan labotechnische profielen. Maar versleutel je die knowhow zoveel mogelijk in je systemen en processen, dan breek je die talentvijver open.”

Niet harder maar slimmer werken

Maar het bleef niet bij procesautomatisering alleen. Zo’n vijf jaar geleden startte Lavetan met robotisering, vooral om 24/7 businesscontinuïteit te garanderen. Jan Robrechts: “En sinds een tweetal jaar zitten we in de zogeheten ‘intelligente transformatiefase’. Niet harder, maar vooral nog slimmer werken is nu het motto.”

“Concreet: door onze medewerkers via dashboards te voeden met relevante info uit de processen, hebben ze het nodige inzicht om onze efficiëntie, kwaliteit en klantentevredenheid steeds verder te verhogen.”
 

 

Change mag niet disruptief worden

“Zinvol digitaliseren en robotiseren staat of valt dus met inzicht in je processen. En wie kent die beter dan je eigen mensen, klanten en leveranciers? Daarom hebben we telkens een beroep gedaan op hun gezond verstand om onze processen te hertekenen. Zo zat de transformatie ook meteen in het DNA van onze organisatie.”

Al zorgt verandering onherroepelijk voor frictie, geeft de labodirecteur toe. “Bij- of omscholen, jezelf een andere werkwijze aanmeten, de onvermijdelijke fouten: veranderen is in de beginperiode altijd miserie.”

Doseren is daarom het codewoord. Jan Robrechts: “Dat doe je door je te concentreren op dat ene betrokken departement of segment, maar de rest van je team rust te gunnen. Zo zorg je ervoor dat change nooit te disruptief wordt. En hou steeds in het achterhoofd: elke microtransformatie aan de directietafel is op de werkvloer een macrotransformatie.”

“Bij- of omscholen, jezelf een andere werkwijze aanmeten, de onvermijdelijke fouten: veranderen is de beginperiode altijd miserie.”

Geen zelfsturing zonder intelligentie

“Een van dé uitdagingen voor de komende jaren sluit daar naadloos bij aan: hoe bouwen we de digitale organisatie rond onze mensen en geven we hen er een duurzame plaats in? Nieuw is deze vraag trouwens niet, tien jaar geleden al gaf ze aanleiding tot de lancering van zelfsturende teams.”

“Maar dat liep op een sisser af: de medewerkers voelden zich verloren, aan hun lot overgelaten. Waarop het concept jarenlang de koelkast in belandde. Pas enkele jaren geleden pikten we die draad voorzichtig weer op.”

Achteraf bekeken waren we hier veel te vroeg mee. Midden in de automatisatiefase hadden mensen gewoon veel te weinig info en inzicht om zichzelf deftig aan te sturen. Nu begint zelfsturing wél vruchten af te werpen in de vorm van meer betrokkenheid en motivatie.”
 

“Een van dé uitdagingen voor de komende jaren: hoe bouwen we de digitale organisatie rond onze mensen?”

Visie, doel en tempo


Een pleidooi voor een planmatige aanpak? Jan Robrechts: “Absoluut! Nog te vaak wordt er her en der wat gesleuteld, maar zonder heldere visie of doel. Dus ja, een doordachte roadmap is onontbeerlijk om van je transformatietraject een succes te maken.”

“Vaak kan je een volgende stap trouwens pas zetten wanneer de vorige is afgerond. Maar minstens even belangrijk als het plan zelf: de pas erin houden. Want de wereld en de technologische mogelijkheden evolueren razendsnel.”
 

Nog meer inzichten uit de top van de Belgische maakindustrie? Download het e-book.  

Was dit artikel nuttig?

Gerelateerde thema's