Proximus en Umicore dagen de Belgen uit om 100.000 oude gsm's te recycleren | Agoria

Proximus en Umicore dagen de Belgen uit om 100.000 oude gsm's te recycleren

Afbeelding
Gepubliceerd op 05/02/20 door Patrick Van den Bossche
Onder het thema ‘Don’t Miss the Call!’ hebben Proximus en partner Umicore, twee lidbedrijven van Agoria, een campagne gelanceerd om de Belgen in 2020 maar liefst 100.000 oude gsm’s te laten recycleren. Agoria steunt dit initiatief ten volle, vermits het voortbouwt op de initiatieven die vorig jaar al werden genomen door o.a. Recupel.

De nieuwe campagne is een mooi voorbeeld van samenwerking in de circulaire economie. De uitdaging bestaat erin uw lades te doorzoeken en oude, niet-gebruikte gsm’s in te zamelen om deze ofwel te hergebruiken, ofwel duurzaam te recycleren.

 

Momenteel liggen meer dan 3 miljoen oude mobiele telefoons stof te vergaren in Belgische lades. Ze bevatten nochtans waardevolle en zeldzame grondstoffen die eigenlijk opnieuw gebruikt zouden kunnen worden. Als deel van zijn belofte om een duurzamere toekomst voor de planeet te creëren, lanceert Proximus samen met partner Umicore het initiatief “Don’t Miss the Call”, een urban mining-campagne met als doel 100.000 oude gsm’s te recycleren op één jaar tijd. De ingezamelde gsm’s zullen ofwel worden gerecycleerd voor de grondstoffen die ze bevatten, ofwel worden hergebruikt. Op die manier willen Proximus en Umicore een duurzaam alternatief creëren voor het ontginnen van natuurlijke grondstoffen. Daarnaast zal de “Don’t Miss the Call”-campagne ook geld inzamelen voor EIGHT, een Belgische organisatie die strijdt tegen armoede in Afrikaanse dorpen.

Wie www.dontmissthecall.be bezoekt, krijgt letterlijk en figuurlijk een oproep van de planeet. Tijdens een virtueel telefoontje verduidelijkt de planeet het belang van urban mining, de praktijk waarbij grondstoffen gewonnen worden uit elektronisch afval. Dankzij deze praktijk worden waardevolle materialen zoals goud, zilver en koper gerecycleerd. Dit vormt een duurzamer alternatief dan de klassieke mijnbouw, waarbij natuurlijke grondstoffen uit de aarde ontgonnen worden. Bezoekers van het platform vinden er ook alle nodige informatie om de inhoud van hun gsm te wissen vooraleer ze die inleveren, zodat hun persoonlijke gegevens en vertrouwelijke informatie verwijderd worden.

De campagne moet zoveel mogelijk Belgen ertoe aanzetten om hun oude gsm’s in te leveren in één van de Proximus Shops of bij één van de inzamelpunten in scholen en bedrijven. Het ultieme doel van “Don’t Miss the Call” is om tegen het einde van 2020 in totaal 100.000 oude gsm’s te hebben ingezameld.

Wie zijn oude gsm inlevert in een Proximus Shop ontvangt een voucher ter waarde van minstens €5. Dat bedrag kan oplopen tot €350, naargelang van de restwaarde wanneer het toestel nog kan worden hergebruikt. Consumenten kunnen er ook voor kiezen om het geld van hun voucher integraal te doneren aan EIGHT.

Impact van onze mobiele telefoon op de planeet verlichten

Voor velen onder ons is de mobiele telefoon het belangrijkste toestel in ons dagelijks leven. Het toestel maakt onze alledaagse routines op veel manieren gemakkelijker – zowel op professioneel als op persoonlijk vlak. De keerzijde van de medaille is dat de stijgende vraag naar smartphones de natuurlijke bronnen van onze planeet onder druk zet. “Bij Proximus weten we dat de mobiele telefoon centraal staat in ons bedrijfsmodel”, zegt Guillaume Boutin, CEO van Proximus.

Als telecomoperator wil Proximus een verschil maken door mensen bewuster te maken en een maatschappelijke impact te creëren. “Vandaag worden minder dan 5% van alle oude gsm’s in België gerecycleerd. Dat kan veel beter. Als één van de grootste Belgische bedrijven beschouwen we het als onze verantwoordelijkheid om een positieve bijdrage te leveren aan onze planeet. Het is onze ambitie om een netto positief en volledig circulair bedrijf te zijn tegen 2030. We gaan een duidelijk engagement aan om actief bij te dragen aan een circulaire economie en te bouwen aan een duurzame maatschappij. Deze campagne is ons eerste grote initiatief om te bewijzen dat we onze woorden in daden omzetten. Ik ben op dat vlak trouwens ook zeer blij te kunnen aankondigen dat vanaf maart ook Fairphone deel zal uitmaken van ons aanbod van smartphones. Fairphone zet de toon voor de hele industrie, door zich te engageren voor een verantwoorde ontginning van grondstoffen en door zich in te zetten voor het welzijn van elke werkkracht. Op die manier creëren ze een telefoon die langer meegaat, gemaakt is van materialen die beter zijn voor de planeet, gemakkelijk te repareren is en minder vervuiling met zich meebrengt”, aldus Guillaume Boutin.

Maar deze ambitie kan alleen verwezenlijkt worden als iedereen zijn steentje bijdraagt. Verschillende structurele partners van Proximus zoals de Koninklijke Belgische Voetbalbond, de Red Flames, het Belgisch Paralympisch Comité en verschillende zomerfestivals hebben reeds hun steun toegezegd, maar Proximus doet ook een oproep aan scholen en bedrijven om zich aan te sluiten bij de campagne.  Guillaume Boutin: “We streven naar een initiatief waaraan uiteindelijk elke Belg meedoet. “Don’t Miss the Call” is er niet alleen voor Proximus, maar voor iedereen. Daarom nodig ik ook andere bedrijven uit om mee te doen en oude mobiele telefoons te verzamelen. Alleen door samen te werken kunnen we een groot verschil maken voor de planeet.”

Geïnteresseerde bedrijven kunnen zich registreren via www.dontmissthecall.be. Proximus verzorgt de collecte en voorziet het nodige communicatiemateriaal. Scholen kunnen vanaf februari eveneens deelnemen via GoodPlanet, ook een partner van de campagne.

Proximus en Umicore bundelen krachten voor de planeet

De “Don’t Miss the Call”-campagne is het resultaat van een samenwerking tussen Proximus en Umicore. Proximus engageert zich ertoe bewustzijn te creëren bij zoveel mogelijk Belgen en neemt de collecte van de oude gsm’s voor zijn rekening. Umicore van zijn kant zal, als wereldwijde expert in het recycleren van edelmetalen, zijn recyclagetechnologie ter beschikking stellen en de mobiele telefoons verwerken die niet meer geschikt zijn voor de tweedehandsmarkt. Zo worden de zeldzame materialen opnieuw benut in het productieproces van laptops en mobiele telefoons.

Ook Umicore benadrukt de nood aan een radicale verschuiving naar een circulaire economie, waarin grondstoffen voortdurend opnieuw in de economie geïntroduceerd worden. Het businessmodel van het bedrijf is gebaseerd op het principe dat alle nieuwe grondstoffen worden teruggewonnen en worden gerecycled, zodat ze opnieuw kunnen worden gebruikt. “In deze groeiende digitale wereld is elektronisch afval de snelst groeiende afvalsoort ter wereld aan het worden. Urban mining is niet alleen efficiënter dan klassieke ontginning, het laat ons ook toe om veel op metaal gebaseerde materialen terug te winnen waardoor we de planeet niet blijven uitputten”, zegt Marc Grynberg, CEO van Umicore.

Bij Proximus kadert de “Don’t Miss the Call”-campagne binnen een strategie op lange termijn. Proximus organiseert al jaren inzamelacties voor mobiele telefoons, goed voor zo’n 20.000 oude toestellen die jaarlijks worden ingeleverd, hetzij in de Proximus Shops, hetzij in scholen via partner GoodPlanet. Met de “Don’t Miss the Call”-campagne wil Proximus het momentum opvoeren door aan te tonen dat individuele bijdragen kunnen worden samengebracht in een groter initiatief, dat van urban mining uiteindelijk de nieuwe standaard maakt.

Urban mining in kerncijfers

  •  100 000 toestellen zorgen voor 9 kg zilver, 2kg goud, 37.5 kg lithium en 337.5 kg kobalt
  • de verzameling van grondstoffen in 100.000 mobiele telefoons
    • produceert 42.500 ton minder CO2 en 12.750 ton minder giftig afval
    • vereist 25.4 miljoen liter minder water in vergelijking met de conventionele mijnbouw.

 

Steun voor EIGHT

Het ontginnen van grondstoffen zoals goud, zilver, kobalt en coltan heeft echter niet alleen een negatieve impact op het milieu. Lokale gemeenschapen ondervinden hier ook gevolgen van, want conventionele mijnbouw kan worden gelinkt aan verschillende humanitaire problemen.

Met de “Don’t Miss the Call”-campagne wil Proximus de cirkel rond maken door iets zinvols te doen voor de mensen in deze ontmijningsgebieden. Daarom zal Proximus samenwerken met EIGHT, een Belgische organisatie die armoede bestrijdt door Afrikaanse dorpen te sponsoren. EIGHT durft met conventies te breken door mensen die in armoede leven zelf te laten beslissen over hoe ze ontvangen fondsen zullen besteden, waardoor ze aangemoedigd worden om zelfstandig keuzes te maken. Een filosofie waar Proximus zich helemaal in kan vinden en waar EIGHT de ‘Digital for development’ prijs mee won. Door samen te werken met EIGHT wil Proximus een steunprogramma oprichten voor een dorp in de mijnregio’s van de Democratische Republiek Congo.

“Door ons project met onvoorwaardelijke sponsoring van een dorp in Congo willen we ontdekken of het de mensen in de dorpen dichtbij een mijn meer kansen biedt. We bekijken bijvoorbeeld of ze kinderen meer naar school sturen, meer zakendoen, samenwerken, zich bewuster worden van het belang van hun gezondheid,… We verwachten een positieve verandering te zien bij de dorpbewoners die financiële hulp krijgen. Maar we zijn ook niet naïef, met dit project alleen kunnen we al deze problemen niet oplossen”, zegt Maarten Goethals, medeoprichter van EIGHT. “We willen de inzichten van het pilootproject delen met Proximus, Umicore, fabrikanten, overheden en andere sociale actoren om te onderzoeken waar aanpassingen gemaakt kunnen worden en vooral om te ontdekken of we een grotere impact kunnen voortbrengen.”

 
Bent u winnaar ? Laat het ons weten !
U bent lid van Agoria en uw bedrijf heeft succes geboekt: belangrijke nieuwe orders, innovatie, uitbreiding, onderscheiding, bedrijfsovername.....? Laat het ons weten! Uw nieuws wordt gepubliceerd op www.agoria.be evenals in deze rubriek op Agoria Online.

Hoe doe je dat? Het is heel eenvoudig: stuur een tekst van maximaal ongeveer twintig regels (bij voorkeur met foto) naar redaction@agoria.be.

Was dit artikel nuttig?