4 years and counting: onze leerlessen uit 4 jaar lerend netwerk Circular Economy Connect (2) | Agoria

4 years and counting: onze leerlessen uit 4 jaar lerend netwerk Circular Economy Connect (2)

Afbeelding
Gepubliceerd op 26/08/21 door Dries Vanneste
Ons lerend netwerk Circular Economy Connect heeft recent 4 kaarsen uitgeblazen. Tijd om even de balans op te maken van wat wijzelf en de deelnemende bedrijven, waaronder zowel grote bedrijven als kmo’s, opgestoken hebben. In een eerste blogpost bespraken we al onze aanpak en de ervaringen van de deelnemers. In deze tweede blogpost gaan we dieper in op de topics die aan bod kwamen en op de belangrijkste leerlessen na 4 jaar.

Elke onderneming in de technologische sector, los van grootte of activiteit, kan voordeel halen uit een circulaire aanpak. Maar ondanks de recente hype, zijn er geen pasklare antwoorden te vinden voor hoe u als onderneming daadwerkelijk met circulaire economie aan de slag kan. Onze ervaring leert dat bedrijven vooral kunnen leren uit elkaars goede én mindere ervaringen. Daarom lanceerden Agoria & Sirris al in 2016 het lerend netwerk Circular Economy Connect.

In 2016 telde de groep 8 gemotiveerde voorlopende bedrijven. Ondertussen zijn we 22 sessies verder en organiseren we twee volwaardige lerende netwerken met een exclusieve groep van meer dan 30 bedrijven. Het merendeel van de bedrijven die van in het begin deelnemen zijn nog steeds actief en maken nu deel uit van het frontrunners lerend netwerk ‘Circular Economy Connect Advanced’. Daarnaast lanceerden we vorig jaar ook Circular Economy Connect Inspire voor bedrijven die hun eerste circulaire projecten hebben opgezet of aan het opzetten zijn.

Wat zijn de belangrijkste inzichten uit 4 jaar CE Connect?

Alle leerlessen uit de afgelopen 4 jaar oplijsten is in deze blog natuurlijk onmogelijk. Er zijn bijzonder veel onderwerpen aan bod gekomen.  

Wat zijn volgens ons de blijvende hot topics in de circulaire economie?

  • Circulair productontwerp en de relatie met de verdienmodellen. Hoe kan u vanuit een dominant lineair economisch model succesvolle circulaire projecten opzetten?
  • Vermarkten van circulaire producten en diensten. Hoe kan uw bedrijf een circulaire product of de product-dienstcombinatie succesvol in de markt zetten en verkopen? 
  • Opzetten van samenwerking  in de waardeketen of het ecosysteem. Hoe kan u uw rol in de circulaire keten vinden en ervoor zorgen dat de kosten en baten gespreid zijn over de keten?
  • Sinds kort groeit het belang van het meten van de vooruitgang en het vooropstellen van interne circulaire KPIs. Hoe scoort uw product in een circulaire context? Hoeveel vooruitgang maakt uw organisatie in de circulaire transitie?
  • Impact op de organisatiestructuur. Hoe zorgen circulaire businessmodellen voor een wijziging van uw organisatie? Welke competenties zijn hiervoor nodig?

Welke zijn de concrete uitdagingen die we steeds zien terugkeren?

  • Wat is de impact van nieuwe regelgeving voor uw onderneming? Hoe kan uw bedrijf hier proactief op inspelen?
  • Financiering van circulaire projecten. Hoe kan u de financiering voor uw circulaire product-dienstcombinatie realiseren?
  • Digitale technologie en de circulaire economie. Hoe kan u digitale technologieën (zoals AI, IoT) optimaal benutten om uw  circulaire ambities waar te maken?  

De top 10 van belangrijkste inzichten uit 4 jaar lerend netwerk CE Connect op een rij.

  1. De praktijk bij het opzetten van nieuwe waardenketens is gestoeld op openheid en vertrouwen. Meer informatie.
  2. Start vanuit de noden van de klant. Los de problemen van uw klanten op met een circulair aanbod. Hiervoor moet u uit uw kot komen. Meer informatie.
  3. Een nieuw verdienmodel brengt andere competenties en zelfs een andere bedrijfsorganisatie met zich mee. Meer informatie.
  4. Vele juridische drempels zijn al eerder opgelost. Meer informatie.
  5. Weet wat u meet op het vlak van circulariteit en hoe u hierover communiceert. Meer informatie.
  6. Retourlogistiek maakt of kraakt uw circulaire business case. Meer informatie.  
  7. Alleen draait u in een klein cirkeltje. Samenwerking is het nieuwe normaal. Meer informatie.
  8. Met technologie alleen kan u geen circulair model ontwikkelen. Meer informatie.
  9. Product ontwerp is de sleutel maar er zijn valkuilen. Meer informatie.
  10. Bepaal welke informatie uw circulaire strategie een boost kan geven, waar u deze vindt en hoe u deze data kan vertalen naar datagedreven beslissingen die uw circulair product of dienst ondersteunen. Download onze whitepaper: 'Circular Bytes - Zo werkt de digitale circulaire economie'

Verschillende deelnemers van het lerend netwerk deelden hun circulaire ervaringen:  

Alle belangrijke inzichten zijn ook opgenomen in de Cesar-tool die u kan gebruiken om de circulaire opportuniteiten voor uw bedrijf te identificeren.  

Interesse en goesting om deel uit te maken van de exclusieve groep van voorlopende bedrijven van CE Connect? Neem contact met ons op op, zodat we een intakegesprek met u kunnen inplannen om uw uitdagingen en concrete verwachtingen te bespreken. We zijn ervan overtuigd dat we het komende jaar heel wat doorbraken in het circulaire landschap zullen optekenen. Zorg ervoor dat één van die doorbraken bij u wordt gerealiseerd. The time is now!

Weet u niet zeker of op dit ogenblik een lerend netwerk wel het formaat is dat best past bij uw organisatie? Geen nood, er is zeker een format dat wél bij uw noden aansluit. Contacteer ons en dan overlopen we graag met u de mogelijkheden uit het aanbod van Agoria en Sirris (of andere partnerorganisaties), zodat we samen kunnen uitzoeken hoe u het snelst concrete vooruitgang kunt boeken.

Lees ook het eerste artikel uit de reeks: 4 years and counting: wat bedrijven leerden uit het Lerend Netwerk Circular Economy Connect (1)

Was dit artikel nuttig?