Barco - In de laatste rechte lijn naar Employer ready for the future of work | Agoria

Barco - In de laatste rechte lijn naar Employer ready for the future of work

Afbeelding
Gepubliceerd op 06/01/21 door Laurence Jacobs
In 2019 gaf Agoria het startschot aan het Be The Change charter dat bedrijven kunnen onderschrijven om hun personeelsbeleid aan te passen aan de uitdagingen van de arbeidsmarkt van morgen. Om de ondernemingen te helpen dit traject aan te vatten, kunnen ze kiezen uit tien eenvoudige engagementen om zo de future of work vorm te geven.

Barco, een technologiereus met een rijke geschiedenis die teruggaat tot in 1934, ontwikkelt visualisatie- en collaboratieoplossingen voor de entertainment-, bedrijfs- en gezondheidszorgmarkt. Zijn cutting edge producten en oplossingen zijn helemaal in de geest van Agoria’s missie Improving quality of life through technology. Niet alleen dompelen ze mensen onder in levensechte immersieve entertainmentervaringen, maar bovendien is een moderne board- en meetingroom ondenkbaar zonder Barco-technologie voor het delen van kennis en slimme besluitvorming in organisaties. Ten slotte helpt Barco ook ziekenhuizen en artsen om hun patiënten de best mogelijke gezondheidszorg te bieden. Barco telt zo’n 3600 werknemers, is wereldwijd actief in zo’n 90 landen en heeft 400 patenten op zijn naam staan.

Aan het woord is Inge Arens, HR Business Partner Operations and Labour Relations bij Barco. Zij zit er mee op de eerste rij bij de transformatie van het bedrijf en het ontwikkelen van de talentpool. Technologische innovatie met impact is altijd al een integraal onderdeel geweest van de Barco-strategie en -bedrijfscultuur. Het was dan ook geen verrassing dat ze kozen voor het Research & Development engagement van het Be The Change-charter. Hierbij wordt minstens 20 % van het R&D-budget geïnvesteerd in technologische oplossingen die ‘remote services’ mogelijk maken in de sectoren gezondheidszorg, onderwijs en diensten aan bedrijven. En laat dat net hetgeen zijn waarmee het grote publiek Barco associeert (met dank aan het razend populaire Barco ClickShare). Barco ClickShare (draadloos presenteren en vergaderen), Barco weConnect (virtuele klaslokalen) en Barco Demetra (slimme draagbare huidonderzoeksapparatuur) maken het mogelijk om vanop afstand te samen te werken, te presenteren, te leren, te ondersteunen, te ontspannen en zelfs medische diagnoses te stellen.

In het verlengde daarvan nam Barco ook het engagement om de verplaatsingen binnen het bedrijf in kaart te brengen en te reduceren. Zo willen ze het woon-werkverkeer en de dienstreizen voor (interne) vergaderingen halveren tegen 2023. COVID-19 hielp hier alvast een handje: medewerkers stellen zich sneller de vraag of het echt nodig is om bijvoorbeeld met het hele team een vergadering in het buitenland bij te wonen. Uiteraard vormt de eigen productportfolio om op afstand te vergaderen en samen te werken het hulpmiddel bij uitstek om dit objectief te bereiken. Ook hier vormen gedrag en technologie de tandem die de CO2 footprint verlaagt.

Digitale transformatie staat al langer op de strategische agenda van Barco. Enerzijds met een bottom-up aanpak: in 2021 zullen er voor het vierde jaar op rij 20 medewerkers opgeleid worden in digitale transformatie om als ambassadeurs een mindset en cultuur van veerkracht en wendbaarheid in de organisatie te brengen. Anderzijds met een top-down strategie: afgelopen zomer is er een Chief Digital & Information Officer aangeworven die de transformatie in goede banen zal leiden. En zo plaatst Barco zich in polepositie voor een toekomst die het zelf actief vorm geeft met zijn future ready oplossingen.

Ook getriggerd door de impact van deze case? Meld u hier aan voor uw eigen engagementen!

Was dit artikel nuttig?