Vierde infosessie over aanwezigheidsregistratie op werven: de presentaties | Agoria

Vierde infosessie over aanwezigheidsregistratie op werven: de presentaties

Afbeelding
Gepubliceerd op 31/03/15 door Herman Looghe

Op 26 maart jl. heeft Agoria, in nauwe samenwerking met de RSZ, voor de vierde keer een informatiesessie over de nieuwe reglementering inzake de aanwezigheidsregistratie georganiseerd. Ruim 180 deelnemers uit verschillende sectoren en markten namen deel: metaalproducten, mechatronica, energie, contracting , building technologies, ICT,... Bekijk hier de foto's van dit event.

De verplichte aanwezigheidsregistratie is sinds 1 januari van dit jaar van toepassing voor projecten waarvan de totale waarde hoger is dan 800.0000 euro en betrekking heeft op werken in onroerende staat. Naast werken in de bouwsector vallen ook alle andere werken in onroerende staat onder het toepassingsgebied: metaalconstructies, elektriciteitswerken, mechanische vaste installaties in productie- of procesomgeving, automatisering, hijsactiviteiten en montage, alle herstellings- en onderhoudsactiviteiten, enz.

Vele vragen, maar Agoria staat tot uw dienst

Tijdens een algemene inleiding werd aandacht besteed aan de definitie van 'werken in onroerende staat' en werd de link gelegd met de verplichte werfmelding op zich. Vervolgens werd tijdens een reeks parallelsessies dieper ingegaan op diverse deelaspecten:

  • Contractuele relaties: Wat met de contractuele relaties binnen en buiten mijn onderneming? Welke verplichtingen en verantwoordelijkheden heb ik als opdrachtgever, contractor, onderaannemer? Wat schrijf ik in mijn aannemingscontracten? Hoe mijn arbeidsreglement aanpassen?
  • De registratie zelf: Hoe moeten Belgische en buitenlandse werknemers, interimarissen en zelfstandigen aangemeld worden? Hoe “Check in at work” raadplegen? Hoe kan ik een inschrijving annuleren? Kan ik andere dan mijn eigen werknemers aanmelden?.
  • Technische aspecten: Welke registratiemiddelen staan ter beschikking? Wat in geval van technische problemen? Waar kan ik terecht voor technische ondersteuning?

De lidbedrijven kregen de kans om vooraf hun vragen in te dienen, wat ons in staat stelde om de presentaties inhoudelijk optimaal op hun noden af te stemmen. Experts van Agoria lichtten ook het dienstenaanbod van onze expertisecentra Sociaal en Regelgeving & Normalisatie toe. Lidbedrijven kunnen bijvoorbeeld altijd een beroep doen op Agoria om hun arbeidsreglement aan te passen en aannemingscontracten te laten opstellen en/of aanpassen.  

De infosessie werd afgesloten met een aantal break-out sessies tijdens welke demonstraties werden gegeven van checkin@Work en diverse ICT-oplossingen van Agoria ICT-lidbedrijven Suivo, Ideeds, RAM en DUIDI GLOBAL. In een RSZ Infocorner konden onze lidbedrijven hun resterende vragen individueel bespreken met vertegenwoordigers van de RSZ.

Raadpleeg de presentaties

Raadpleeg hier de verschillende presentaties:

Was dit artikel nuttig?