Hoe een digitaal aanbod voor uw bedrijf (verder) uitwerken? | Agoria

Hoe een digitaal aanbod voor uw bedrijf (verder) uitwerken?

Afbeelding
Gepubliceerd op 30/08/21 door Isabel Michiels
Heel wat bedrijven worstelen met de vraag hoe digitalisering hen kan helpen bij het uitbouwen van hun dienstverlening. Onderzoekscentrum Sirris heeft samen met Agoria een aanbod uitgewerkt om hen daarin te ondersteunen. “Vanuit onze jarenlange ervaring met start-ups begeleiden we kmo’s om een digitaal aanbod succesvol uit te werken”, vertellen initiatiefnemer Isabel Michiels van Agoria en lesgever Peter Verhasselt van Sirris. Eerstkomende actie op de agenda: een interactieve masterclass rond het succesvol vermarkten van digitale diensten op 30 september.

Belgische bedrijven hebben al veelbelovende stappen gezet op het vlak van digitalisering. Toch kampen bedrijven uit de eerder traditionele industrie nog met heel wat uitdagingen. Velen starten met het inzetten van digitale technologieën voor het verbeteren van hun operationele efficiëntie. Maar digitalisering draait om veel meer dan enkel het optimaliseren van interne processen. Het biedt perspectief op nieuwe inkomstenstromen en businessmodellen. Daarop focust dit aanbod. 

Van product naar dienst

Via een masterclass, of via een individueel begeleidingstraject, helpen Sirris en Agoria bedrijven op weg om een digitaal aanbod uit te werken. “Onze economie verschuift steeds meer van een product naar een dienst”, vertelt Peter. “Ook in de bouwsector ontstaan tegenwoordig digitale platformen waar je bouwmaterieel kan huren of verhuren. Met praktische tips helpen we bedrijven om deze nieuwe wereld te begrijpen en toe te passen.” 

Door deel te nemen aan de masterclass, kunnen bedrijven sneller bestaande innovaties oppikken en ze naar de markt brengen. Ook al zijn ze niet meteen een voorloper op het vlak van vernieuwing. Bovendien stellen ze zich competitiever op. “Met een digitaal aanbod hoeven bedrijven weinig geld uit te geven om toch veel gebruikers te bereiken”, vertelt Peter. “Tegelijk heeft de klant het gevoel dat die digitale service enkel voor hem is bedoeld.” 

Meer weten? Volg op 30 september onze masterclass 'Hoe breng ik succesvol digitale diensten naar de markt?'. Programma en inschrijvingslink vindt u hier.

VLAIO Industriepartnerschap

De initiatieven zijn ontstaan uit het VLAIO Industriepartnerschap, een groep van 17 partners die een gevarieerd pakket aanbieden rond drie thema’s: digitalisering, duurzaamheid en industrie 4.0. Isabel neemt de coördinatie van het thema digitalisering voor haar rekening: “We willen de ondernemer helpen groeien. Door een complementair aanbod komt hij meteen terecht bij de juiste partner. Deze samenwerking is dus heel belangrijk.” 

Agoria en Sirris vullen elkaar als organisatoren van dit partnerschap perfect aan. “Agoria heeft een brede kijk op het bedrijfsveld en weet welke noden er zijn”, legt Peter uit. “Sirris bezit de vakkennis om digitale mogelijkheden te vertalen naar een traditioneel landschap.” 

Industry for industry

Die combinatie vormt meteen ook de sterkte van de initiatieven. “Industry for industry”, zegt Isabel. “We kennen onze bedrijven goed en weten dat ze enorm veel van elkaar kunnen leren. Daarom creëren we ook ruimte voor kennisdeling uit de praktijk en houden we het vrij laagdrempelig, ook qua kostenplaatje. VLAIO dekt een deel van de kosten, zodat een bedrijf slechts 30 procent van de effectieve kostprijs betaalt.” 
In vergelijking met andere landen doet België het niet slecht. Toch kan dat volgens Isabel nog beter. “Door beschikbare gegevens te analyseren kunnen we de relatie met klanten beter begrijpen. Corona heeft dat nog meer benadrukt. De belangstelling voor een digitale business zal dus enkel toenemen.”

Was dit artikel nuttig?