Slimme landbouwmachines met sensoren: AVR digitaliseert aardappelsector | Agoria

Slimme landbouwmachines met sensoren: AVR digitaliseert aardappelsector

Afbeelding
Gepubliceerd op 11/09/20 door Carine Lucas
Landbouwmachineproducent AVR uit Roeselare gelooft in het belang van data om de aardappelteeltsector naar een hoger niveau te tillen. In deze case vertelt IoT-manager Koen Uyttenhove over AVR Connect, waarmee boeren data vanop het veld verzamelen tijdens het werk.

In een notendop

AVR uit Roeselare produceert landbouwmachines voor de aardappelsector.

- Om de sector te ondersteunen, zet AVR in op het breed beschikbaar maken van data.

- AVR Connect is het resultaat: data afkomstig van sensoren op de machines wordt gebundeld in een dashboard waarmee de boer inzichten krijgt in o.a. de opbrengst van zijn velden.

- Ook dealers en AVR maken gebruik van de data. 

- AVR heeft een aantal partnerships met andere bedrijven en hoopt deze in de toekomst nog uit te breiden.

 

Afbeelding

Over de klant

Het West-Vlaamse AVR produceert landbouwmachines specifiek voor de aardappelindustrie. Hun aanbod omvat machinerie voor het volledige teeltproces, van  grondbewerkingsmateriaal, planters en rooiers tot inschuurmateriaal. Sinds de start van het bedrijf staat AVR bekend om zijn innovatieve aanpak.

“Verzameling van data essentieel voor de toekomst”

De machinespecialist heeft als doel de wereldwijde aardappelmarkt bijstaan zodat ze tegemoet kan blijven komen aan de voedselvraag van een groeiende wereldbevolking. Daarvoor kijkt het bedrijf naar precisielandbouw, waarbij landbouwactiviteiten efficiënter gemaakt worden met behulp van digitale technieken zoals sensoren en data. 

“Om de landbouwsector zo goed mogelijk te ondersteunen hebben we nood aan datagedreven beslissingen.” 

Koen Uyttenhove, IoT manager bij AVR, vertelt. “Het was een strategische keuze om in te zetten op dataverzameling. We zijn altijd al pionier geweest in onze sector, dus het was een logische stap. Voordien waren onze machines blind aan het rijden, letterlijk en figuurlijk. Maar om de landbouw zo goed mogelijk te ondersteunen hebben we nood aan datagedreven beslissingen.”  

“Daarom zijn we gestart met onze machines te voorzien van sensoren. Daarmee verzamelen onze klanten technische en agronomische data in en rond het veld, simpelweg terwijl ze aan het werk zijn.” Om dit project in goede banen te leiden, werd Uyttenhove aangesteld als Internet of Things manager.

Snel getest op het aardappelveld

De uitrol van testlabo naar aardappelveld verliep relatief snel. “We hebben niet gewacht tot onze theorie volledig doorgetest was. We hadden ook simpelweg geen personeel beschikbaar om jarenlang te testen. We zijn snel naar het veld getrokken en hebben de eerste experimenten uitgevoerd met een aantal early adopters uit ons klantenbestand.”

Data gebundeld in dashboard: AVR Connect

Maar die verzamelde data moet uiteraard ergens gebundeld worden. AVR Connect was geboren. “Onze nieuwste machines worden standaard voorzien van sensoren, die allerlei data verzamelen. Zo wordt er opbrengstdata van de oogst verzameld, maar ook machinedata zoals vermogen en verbruik van de motor. De boer krijgt toegang tot een portal met dashboard, dat de naam AVR Connect kreeg. Daar heeft hij zicht op alle machinedata van zowel op als naast het veld, weergegeven op een detailkaart. 

Afbeelding

Meerwaarde voor boeren, dealers en AVR

De meerwaarde van AVR Connect is er voor alle betrokken partijen. “De boeren maken gebruik van AVR Connect om hun opbrengst te optimaliseren en hun kosten te doen dalen. Door de gedetailleerde dataweergave zien ze op kaart welke delen van hun veld meer of minder besproeid en bemest moeten worden. We zien een opbrengstpotentie van 10%.”  

Dealers van AVR-machines gebruiken de machinedata dan weer om hun onderhouds- en reparatiediensten te optimaliseren. Met AVR Connect kunnen ze analyses uitvoeren,firmware updaten en hulp bieden vanop afstand. “Wanneer er in het verleden iets fout ging met een zelfrijdende landbouwmachine, was het soms zoeken naar de machine; grote aardappelvelden hebben vaak geen adres, soms hadden boeren geen idee waar hun zelfrijdende machine zich bevond. Nu wordt alles zichtbaar: dankzij de GPS en sensoren kunnen zowel boer als dealer hun machines altijd volgen in hun dashboard.”

Koen vertelt. “Voor ons is er ook een duidelijke meerwaarde: met de data die we verzamelen kunnen we het gebruik van de machines analyseren om ze nog meer te verbeteren in de toekomst.”

Technische en sociale uitdagingen

Enkele uitdagingen tijdens de proeffase van het project waren puur praktisch. “De kwaliteit van de data hangt af van je telecom. Je moet rekening houden met bijvoorbeeld de dekking van het 2G-, 3G- of 4G-netwerk in rurale gebieden. De technologie werd initieel getest in een gecontroleerde omgeving, in ons labo. Maar eens ingeschakeld op het veld, op een werkende machine, merkten we toch op dat de testomgeving een grote rol speelt. Zo heb je modder en water op het veld – onze systemen moeten tegen een stootje kunnen. We hebben heel wat iteraties ontwikkeld in de loop van het project.”

“Veel boeren werken nog traditioneel en staan twijfelachtig tegenover nieuwe ideeën en technologieën. We proberen de twijfels tegen te gaan door in dialoog te gaan.” 

Een andere uitdaging speelt zich af op sociaal vlak. “Het evangeliseren binnen de sector is niet zo evident. Veel boeren werken nog traditioneel en staan twijfelachtig tegenover nieuwe ideeën en technologieën. Ook op het delen van data zijn ze niet happig, uit angst dat die misbruikt wordt van buitenaf – bijvoorbeeld tijdens prijsonderhandelingen.”

“Sowieso verwachten we dat de grote transformatie in de landbouw er zal komen met de volgende generatiewissel, geleid door boeren die opgegroeid zijn met smartphones. Maar in de tussentijd proberen we de twijfels tegen te gaan door in dialoog te gaan.Daarnaast zijn we nu aan het kijken om nieuwe businessmodellen op te zetten in samenwerking met de sector, met de nadruk op meerwaarde voor de boeren. We tonen de win-win situatie, op korte en op lange termijn.”

Afbeelding

Bewust in de spotlights

Om dat evangeliseren te vergemakkelijken, zet AVR zijn project bewust in de schijnwerpers. AVR won enkele prijzen en verscheen al meermaals in de pers. “Dat proberen we zoveel mogelijk te promoten. Enerzijds om onze klanten te tonen dat we innovatief bezig zijn. Daarnaast is het belangrijk om funding op lange termijn te garanderen. Als laatste is er ook de aandacht in het ecosysteem: we willen deel uitmaken van de toekomst van de landbouw, en daarvoor zijn partnerships belangrijk. We werken graag samen met andere partijen, zoals het Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek en het Vlaams landbouwplatform Smart Digital Farming.” 

Fail fast, learn faster

De grootste learning na de uitrol van AVR Connect? Koen deelt zijn persoonlijke tip. “Bij elk digitalisatie-project word je geadviseerd van eerst een business case te maken, en dan pas naar de markt te trekken. Wij hebben dat bewust niet gedaan. We zijn vertrokken op basis van ons buikgevoel en hebben klanten al vroeg in het proces betrokken. Zo creëer je snelheid, en dat is ons succes geweest. Als je start met een doordachte visie, dan komt die business case er wel vanzelf. Bij elke digitale transformatie is failing fast volgens mij de aangewezen weg.”

"We zijn vertrokken op basis van ons buikgevoel en hebben onze klanten al vroeg in het proces betrokken. Zo creëer je snelheid, en dat is ons succes geweest."

Toekomstige ambities: meer partnerships

Hoewel AVR Connect al mooie resultaten haalt, is het project nog niet aan zijn einde toe. “Op korte termijn helpen we onze klanten, maar op lange termijn zou het mooi zijn dat de data rechtstreeks voor ons opbrengt. Dan kijken we richting businessmodellen waar het delen van de vergaarde kennis en informatie centraal staat, waar andere bedrijven op hun beurt dan mee aan de slag kunnen.”

Maar het hoofddoel is en blijft het optimaal ondersteunen van de sector, en dat kan best wanneer meer partijen samenwerken en hun data delen. “Onze data is een subset van alle data. We willen die combineren met data van partners, zoals bijvoorbeeld producenten van sproeistoffen en meststoffen, de verwerkende industrie, bedrijven die aardappelopslag doen, ... Zo wordt de data nog nuttiger voor de sector. Het is van belang om die samenwerking tussen bedrijven te stimuleren, anders mis je heel wat kansen. Je moet niet bang zijn van samenwerkingen binnen de sector.”

AVR en AVR Connect werden o.a. bekroond tot Trends Digital Pioneer 2019 en het ICT Project of the Year 2018.

Over AVR

Familiebedrijf AVR werd opgericht in 1849 en telt 180 werknemers in België en Nederland. De machineproducent ontwikkelt alle landbouwmachines die een aardappelteler nodig heeft, van planters tot grondbewerkingsmaterialen. AVR draait een omzet van ongeveer 60 miljoen euro.




De Digital Connect Week brengt alle bedrijven samen die digitale technologie effectiever willen inzetten of een digitaal aanbod hebben. Een van de gastsprekers is Stefan Top, Managing Director van AVR. Bekijk hier het programma en schrijf u vandaag nog in!

 

Was dit artikel nuttig?