De coronacrisis brengt voor ziekenhuizen heel wat organisatorische uitdagingen met zich mee. Het UVC Brugmann in Brussel wordt daarbij geholpen door een nieuw digitaal platform, opgezet door dFakto en Penbox. “Het doel was een ‘360° view’ creëren over de beschikbare middelen, de beddencapaciteit, het patiëntenverloop en de personeelstoestand”, zegt Loïc Gamain, projectmanager bij dFakto.


Reorganisatie van diensten en middelen binnen ziekenhuizen

De coronacrisis brengt voor ziekenhuizen een ingrijpende reorganisatie van hun zorgdiensten en van de uurroosters van het personeel met zich mee. Het UVC Brugmann besloot die uitdaging aan te pakken met een technologische oplossing van de bedrijven dFakto en Penbox.

Emilie Fyon, CEO van Penbox, legt uit: "Het ziekenhuis is voortdurend in verandering om COVID-19-patiënten te kunnen huisvesten. De initieel beschikbare hulpmiddelen waren ontoereikend om zulke frequente veranderingen in parameters zoals het aantal beschikbare bedden te kunnen verwerken. Bovendien werd al vlug duidelijk dat de coronacrisis bijzonder lang zou duren. Ook om die reden ontstond behoefte aan een nieuw, flexibel digitaal systeem voor crisismanagement."

Een innovatieve managementtool, ontwikkeld in enkele dagen tijd

In samenwerking met dFakto ontwikkelde Penbox in enkele dagen tijd een gecentraliseerd beheersplatform waarmee het ziekenhuis real-time de beschikbaarheid van personeel en andere metrics kan monitoren: informatie waarmee vervolgens de crisiscel en de ziekenhuisafdelingen zelf meteen aan de slag kunnen.

Loïc Gamain, projectmanager bij dFakto, legt uit: "Normaal gezien werkt het ziekenhuis met weekschema's en regelt een afdeling de bevoorrading. Maar nu moet alles veel sneller gaan. Met behulp van een mobiele applicatie kunnen medewerkers hun aanwezigheid melden en de dienst ingeven waarop zij momenteel staan. Stel je Coline voor, een verpleegster die om 9 uur 's ochtends haar gebruikelijke dienst begint en dan om 15 uur 's middags kan gaan helpen op de afdeling intensieve zorgen. We werken met een systeem van check-ins en check-outs om te weten waar zorgverleners zich in het ziekenhuis bevinden." 

Een oplossing die op andere organisaties toegepast kan worden 

Volgens dFakto en Penbox kan dit platform toegepast worden in elke organisatie in het kader van de coronacrisis: "Dat is zeker het geval voor ziekenhuizen, maar ook voor andere openbare instellingen of organisaties die momenteel onder druk staan en een praktische oplossing nodig hebben."

Bron: l'Echo van 1 april 2020


Coronavirus: ontdek hier nog meer ‘best practices’!

Het coronavirus heeft een grote impact op de activiteiten van de Belgische technologiebedrijven. Bekijk hier nog andere getuigenissen van bij Agoria aangesloten bedrijfsleiders en laat u inspireren door hun 'best practices' en tips om de continuïteit van hun onderneming te verzekeren.

Bekijk hier