NMBS-investeringsplan van 6,7 miljard euro voor 2013-2025 | Agoria

NMBS-investeringsplan van 6,7 miljard euro voor 2013-2025

Gepubliceerd op 30/03/13 door Jean-Marc Timmermans
Woensdag 27 maart heeft Agoria op de spoorwegvakbeurs SIFER in Lille een exclusieve infosessie voor lidbedrijven over de nieuwe structuur en het investeringsprogramma van de NMBS-groep georganiseerd. Die is immers toe aan een grondige herstructurering en doorgedreven opsplitsing in een operator (NMBS) en infrastructuurbeheerder (Infrabel). Bovendien ligt er een nieuw investeringsplan 2013-2025 klaar.

Afbeelding

Een 60-tal deelnemers luisterden vol aandacht naar de toelichtingen door Ronny Declercq (foto), Diensthoofd Aankoop & Logistiek NMBS Central Support, en Werner Symens, Supply Chain Manager NMBS Central Support.

Zij vertelden dat de NMBS de komende 12 jaar ongeveer 6,7 mia euro zal investeren, waarvan:

  • 1,9 mrd in veiligheidsystemen (ETCS control & command),
  • 2,1 mrd in kwaliteit en verbetering van de punctualiteit,
  • 1,5 mrd in nieuw rollend materieel en
  • 1,2 mrd in ateliers.

De NMBS hecht bij haar aankopen bijzonder veel belang aan de 'total cost of ownership' (TCO). Voor rollend materieel leggen functionele bestekken de nadruk op standaardisatie (minder wisselstukken), type-flexibiliteit, life cycle cost en berouwbaarheid ("proven design").

Tegen 2025 wil de operator zo'n 125 000 bijkomende zitplaatsen op de sporen door de aankoop van (uitsluitend) dubbeldekrijtuigen, bij voorkeur zelfaangedreven.

Ook in de supply chain (wisselstukken) geldt de eis van standaardisatie, TCO, proven design en gegarandeerde beschikbaarheid. Dit moet leiden tot kleinere voorraden en lagere prijzen

De NMBS zal voortaan ook meer terugkoppelen naar de leveranciers tijdens de uitvoering van de contracten, met het oog op "continuous improvement".

Na afloop van de infosessie kregen alle deelnemers gelegenheid om onderling te netwerken en uiteraard ook

De rest is gereserveerd voor Agoria leden