Geslaagde infosessie NMBS over strategie, structuur, projecten en de lasnorm EN 15085 | Agoria

Geslaagde infosessie NMBS over strategie, structuur, projecten en de lasnorm EN 15085

Afbeelding
Gepubliceerd op 21/04/16 door Jean-Marc Timmermans

Een vijftigtal Agoria-leden waren op 13 april te gast in de Centrale Werkplaats (CW) van de NMBS te Salzinnes (Namen). Hoofdactiviteit van deze werkplaats is de revisie en volledige "retrofit" van rollend materieel (voornamelijk elektrische en diesellocomotieven, alsook alle onderdelen ervan). De CW Salzinnes stelt 650 mensen voltijds te werk en werkt eveneens voor derde partijen.

Na de boeiende rondleiding in de ateliers, volgde een infosessie in twee delen:

  • Een luik aankoopstrategie van de NMBS, investeringsprogramma en potentieel voor de Belgische industrie - inclusief structuur van de "productgroepen" verantwoordelijk voor de meeste aankopen.
  • Een luik lasnorm EN 15085 voor spoorwegtoepassingen.

Tijdens het eerste deel kregen de deelnemers uitleg van Steven Flament (afdelingshoofd P&I NMBS) over de structuur van de aankoopdiensten van de NMBS, evenals over de toepasselijke wetgeving en de projecten op korte termijn.

De spreker benadrukte het grote belang dat de NMBS hecht aan kwaliteit, bevoorradingszekerheid, correcte prijs en betrouwbaarheid (Total Cost of Ownership, TCO).

Het tweede deel van de namiddag was volledig gewijd aan de lasnorm EN15085 voor spoorwegtoepassingen. De NMBS eist voortaan van haar toeleveranciers - groot en klein - dat ze gecertificeerd zijn volgens deze norm of minstens kunnen aantonen dat ze de procedure tot het behalen ervan hebben opgestart. De EN 15085 komt trouwens ook voor in de meeste Technische Specificaties voor Interoperabiliteit, en wordt dus ook wettelijk opgelegd.

Wim Verlinde, Teamleider Lasadvies van het Belgisch Instituut voor Lastechniek (BIL), legde uit wat deze norm inhoudt, waarna lasingenieur Renaud Lannoy (eveneens BIL) de geïnteresseerde deelnemers wegwijs maakte in certificeringsprocedure. Als afsluiter was er een praktijkgetuigenis over de EN15085 door zowel de NMBS (Pierre Henry, International Welding Engineer) als Alstom Transport (Pierre Kornobis, Expert Soudage).

Aangezien de NMBS en ook andere operatoren in binnen- en buitenland deze specifieke lasnorm EN15085 aan zijn toeleveranciers opleggen, is het voor Belgische bedrijven uiterst belangrijk de procedure voor het behalen van dit certificaat spoedig te starten. Momenteel bezitten immers hooguit 20 Belgische bedrijven dit label, waardoor heel wat bedrijven bij toekomstige NMBS-aankopen dreigen uit de boot te vallen of veeleer de trein te missen.

Was dit artikel nuttig?