Schijnbaar eindeloze mogelijkheden met composietmaterialen… en toch worden ze nog niet overal toegepast. Ontdek de mogelijkheden en de barrières | Agoria

Schijnbaar eindeloze mogelijkheden met composietmaterialen… en toch worden ze nog niet overal toegepast. Ontdek de mogelijkheden en de barrières

Afbeelding
Gepubliceerd op 31/08/21 door Kevin Poelmans
Wist u dat hetzelfde voorwerp met dezelfde functionaliteit – of met verbeterde eigenschappen – in composietmateriaal tot wel 70% lichter is dan de stalen variant? Daarnaast kunnen bijvoorbeeld mechanische eigenschappen als stijfheid heel lokaal aangepast worden aan de noden van het ontwerp. In de luchtvaartindustrie is het gebruik van deze materialen inmiddels al een soort van “common practice”, gezien elke gewonnen kilogram zorgt voor een verbeterde brandstofefficiëntie. Maar er is meer.

Maar niet alleen in luchtvaart is gewichtsbeperking belangrijk, ook bv. in wegtransport probeert men (elektrisch aangedreven) voertuigen een paar kilometer verder te laten rijden door onder andere te besparen op gewicht. Het feit dat composieten meer corrosieresistent zijn, is in winterse omstandigheden nog een bijkomend voordeel. 
De marktstructuur van de automobielsector laat echter niet toe om stalen onderdelen eenvoudigweg één op één te vervangen door de composiet tegenhangers. De reden is de inherent hogere kost van composiet onderdelen.

En zo belanden we aan de eerste van de barrières die de introductie vertraagt: de kost die al dan niet geslikt kan worden binnen het businessmodel van de sector. Om een acceptabel alternatief te kunnen betekenen, moet de assemblagetijd van een wagen tegelijkertijd naar beneden, door bijvoorbeeld het aantal onderdelen te verminderen via complexere designs. 

Ook in andere sectoren zoals de bouwsector kunnen het gewicht (30% lichter dan beton), de mechanische eigenschappen, lange levensduur (corrosieresistentie) en geringe onderhoudsbehoefte doorslaggevende factoren zijn in het voordeel van composietmaterialen ten opzichte van de meer klassieke materialen. Dat gebeurt al in constructies en gebouwen vandaag, maar waarschijnlijk wordt dit nog crucialer in de toekomst met smart- & mega-steden of zelfs drijvende steden in het verschiet zoals beschreven door de American Society of Civil Engineering (Home | Future World Vision). Het lagere gewicht alleen kan een enorme impact hebben op de belasting van de machines tijdens de bouw. Veel grotere stukken zouden ook “off-side” kunnen gemaakt en in hun geheel naar de site gebracht worden, wat de bouwtijd (en -kost) alsook het ongemak voor de omgeving drastisch zou kunnen verminderen.

Deze trend is dus al een tijdje ingezet, maar om volledig hun weg te vinden moeten composietmaterialen hier beter bekend geraken: de gebruikte normen en standaarden dienen aangepast om ruimte te laten voor innovatie, arbeiders geschoold, de toeleveringsketen geschaald (beschikbaarheid en kost),... Algemeen gezien moet er nog verder onderzoek verricht worden op het gebied van ontmanteling aan het einde van de levensduur van composietonderdelen. Gelukkig moet dit niet allemaal van nul beginnen voor elke toepassing en kan er zeker over sectoren heen gekeken worden naar “best practices”.

Lerend netwerk 'Composieten'

Om de uitwisseling van die 'best practices' te bevorderen, organiseren Agoria Composites en Sirris een lerend netwerk Composieten. Tijdens deze 4 workshops, waarvan de eerste zal plaatsvinden op donderdag 23 september 2021, zullen we een groot aantal van deze barrières in groep proberen aan te pakken door inspiratie en kennis uit te wisselen. “Welke toegevoegde waarde kunnen composieten hebben voor uw producten en hoe kan u ze in uw product verwerken?”

Meer informatie en de inschrijvingslink vindt u hier: https://www.agoria.be/nl/lerend-netwerk-composieten.

Nog meer informatie nodig? Neem dan zeker contact op met Linde De Vriese (linde.devriese@sirris.be) of Kevin Poelmans (kevin.poelmans@agoria.be). 

In het kader van het Vlaio-project "Industrie Partnerschap" genieten Vlaamse bedrijven bovendien van een sterk verlaagd tarief voor de deelname.

#industriepartnerschap #sterkondernemen

Was dit artikel nuttig?