Additive is Addictive Challenge 2021: digitale technologieën vergen nieuwe skills | Agoria

Additive is Addictive Challenge 2021: digitale technologieën vergen nieuwe skills

Afbeelding
Gepubliceerd op 23/08/21 door Nedim Kurt
2020 was het jaar waarin we in versneld tempo digitale (communicatie)middelen invoerden in onze werkomgeving. Het ging sneller dan verwacht en het gebeurde ook wereldwijd. We hadden – en we hebben waarschijnlijk nog steeds – het momentum om dolle dingen die hun intrede in het industriële landschap hebben gedaan te overdenken en te verbeteren.

Voorraadprogramma's en toeleveringsketens worden herzien. Kosten, betrouwbaarheid, kwaliteit, veerkracht, klantenservice ... bij veel industriële spelers kwam het allemaal tegelijk hoog op de agenda te staan. De echte waarde van sommige technologieën is sneller aan de oppervlakte gekomen. Hetzelfde geldt voor de uitdagingen zodra je ermee aan de slag gaat.

Digitale technologieën en in het bijzonder additive manufacturing (AM) brengen een revolutie teweeg in het industriële landschap. Die veranderingen vergen nieuwe engineering- en managementskills om de voordelen van die geavanceerde technologieën, zoals AM, ten volle en op een duurzame manier te benutten. Gezien het huidige tekort aan talent zijn nieuwe leerprogramma's nodig om bekwame en flexibele arbeidskrachten op te leiden.

Bestaande opleidingen op het gebied van ontwerp, engineering en management m.b.t. productie en fabricage bieden niet systematisch de nodige skills en kennis om AM-technologieën doeltreffend te kunnen inzetten. Er zijn nieuwe of ten minste aangepaste programma's nodig om de kloof inzake vaardigheden en de belemmeringen voor de invoering en exploitatie van AM aan te pakken. Scholen, universiteiten en tal van andere leerinitiatieven moeten worden geactualiseerd en dit vereist samenwerking. Oriëntatie en heroriëntatie van studenten en werknemers kunnen alleen goed werken als industriële bedrijven nauw samenwerken met aanbieders van opleidingsprogramma's.

Met de "Additive is Addictive"-wedstrijd willen we de verschillende stakeholders met elkaar verbinden. We geloven erin dat de projecten in het kader van de wedstrijd nuttige collaboratieve ervaringen voor AM-opleiding kunnen opleveren. Tegelijk laat de wedstrijd – of cursus (naargelang van hoe je het bekijkt) – het potentieel van AM-technologieën als innovatieve omgeving zien.

Zin in wat AM-inspiratie? Kijk dan naar deel 3 van de 'Additive is Addictive'-video's!

Part 3: Get some inspiration: User Cases in 3D printing - YouTube

Was dit artikel nuttig?