Hoe digitaal zijn Belgische industriële kmo’s?

Welke mogelijkheden biedt digitalisatie voor uw onderneming? En wat is het geheim van een succesvolle digitale transformatie? Een studie onder 400 Belgische industriële kmo’s onthult de belangrijkste succesfactoren.

Ter voorbereiding van het DigiCoach-programma namen we telefonische diepte-interviews af bij 400 bedrijven. Drie sub-domeinen van digitalisatie kwamen daarbij aan bod:

  • digitalisering van de bedrijfsprocessen
  • digitale innovatie
  • digitale bedrijfscultuur

De resultaten van dit onderzoek vindt u in deze 40-pagina’s tellende studie, samen met zeven gouden regels voor de succesvolle implementatie van een digitale cultuur binnen uw bedrijf.

Wie deden mee aan het onderzoek?

De deelnemende, industriële kmo’s hadden 10 tot 250 werknemers en waren afkomstig uit de volgende sectoren: ‘industrie’, ‘voeding’, ‘chemie’, ‘textiel en meubelen’ en ‘industriële diensten’ (zoals groothandel in machines en ingenieursbureaus). We voerden het onderzoek uit in samenwerking met onderzoeksbureau Kantar. De telefonische bevraging gebeurde in juli en augustus 2019 bij C-levelprofielen uit bedrijven actief in diensten (22%), goederen (54%) of beide (24%).