In Beringen is onlangs de 100% Belgische en circulaire start-up Watt4Ever opgestart. Het bedrijf gaat batterijen uit hybride en elektrische voertuigen omvormen tot hoogwaardige, industriële, groene energieopslagsystemen. De ambitie? Van Watt4Ever de Belgische én Europese voorkeurspartner maken voor afgedankte EV-batterijen van e-mobiliteit.


Na een schuchtere start komt de elektrische en hybride revolutie in België de laatste jaren eindelijk op gang. Daardoor zijn ook steeds meer industriële batterijen in omloop. Watt4Ever wil die stijging verder opvangen door EV-batterijen een tweede leven te geven.

Circulaire economie naar hoger niveau tillen

Watt4Ever is een consortium dat bestaat uit 5 bedrijven, waaronder Agoria-lidbedrijf Out Of Use, die samen de volledige en geïntegreerde waardeketen vertegenwoordigen. 

Het partnerschap wil zoveel mogelijk spelers inspireren om een versnelling hoger te schakelen op het vlak van circulaire economie, met name door materialen maximaal te recupereren als grondstoffen en duurzame energieoplossingen op de markt te brengen. Bovendien helpt de samenwerking ook om de ecologische voetafdruk van elektrische voertuigen te verkleinen.  

Watt4Ever mikt vooral op bedrijven en organisaties die energieopslagsystemen kunnen gebruiken voor hun kantoorgebouwen, supermarkten, magazijnen, …

Bekijk hier een videofilmpje van de opening:

Een mooi voorbeeld bij Delhaize

"Met het oog op de huidige milieu-uitdagingen heeft Delhaize van duurzame innovatie een van zijn topprioriteiten gemaakt", zegt David Schalenbourg, directeur architectuur, bouw en onderhoud. "Duurzaamheid was altijd al een kernwaarde. Maar nu wil Delhaize een tandje bijsteken met een primeur: het hergebruiken van batterijen van elektrische auto’s als reservestroomvoorziening voor de winkel bij stroomuitval. Hiertoe werkt Delhaize samen met Watt4Ever, die de batterijen zal ombouwen tot duurzame stroomopslagsystemen voor onze winkels."

Intelligent recycleren is de toekomst

Het recycleren van EV-batterijen vraagt een heel specifieke aanpak. Alles begint bij de diagnose en sortering. Nadien volgt de demontage en ontmanteling van de batterij. Alleen deskundigen met aangepaste gereedschappen, veiligheidshandschoenen, een goede opleiding en de nodige knowhow mogen in beveiligde omstandigheden zo’n batterijen ontmantelen. “Door de hoogspanning in elektrische en hybride voertuigen zijn daar extra risico’s aan verbonden. Vandaar dat Watt4Ever de meest verregaande veiligheidsmaatregelen respecteert”, legt Catherine Lenaerts, CEO and co-founder van Watt4Ever, uit.

Na de ontmanteling krijgen de batterijen en hun modules een tweede leven. De batterijmodules ondergaan strenge testprocedures. Batterijen die niet kunnen of mogen worden hergebruikt, gaan naar recyclage om zo alle grondstoffen te recupereren en geen waardevolle materialen te verliezen.

Kent u het onderzoeksproject Re2LiVe?

De recyclage van van lithium-ion-batterijen voor elektrische voertuigen stelt ons voor een aantal uitdagingen, maar biedt ook kansen voor de Vlaamse industrie en logistiek. In het onderzoeksproject Re2LiVe wil Sirris samen met VIL, VITO, en VUB, en met steun van SIM, Flux50 en Agoria, onderzoeken hoe Vlaamse bedrijven kunnen inspelen op de opportuniteiten in de groeiende markt van lithium-ion-batterijen voor elektrische voertuigen. Het doel van dit project is de volledige waardeketen van autobatterijrecyclage en de toepassingen voor stationaire energieopslag te onderzoeken, vanuit economisch, technisch, operationeel en maatschappelijk oogpunt.

 

Bekijk hier de keynote door Febelauto tijdens een Re2LiVe-workshop op 26 juni 2020: