Volvo Cars is in zijn fabriek in Gent gestart met de productie van de volledig elektrische XC40 Recharge P8, een belangrijke mijlpaal in de ambitie van de autobouwer om zijn CO2-voetafdruk per wagen tegen 2025 met 40 procent te verminderen. Volvo Cars verwacht ook dat tegen dan 50 procent van zijn wereldwijde verkoop uit volledig elektrische auto's zal bestaan. De rest zullen hybride wagens zijn.


Er is een sterke vraag naar de XC40 Recharge P8. Elke wagen die dit kalenderjaar in Gent wordt geproduceerd, is ook al verkocht. En de bestellingen blijven komen. De eerste vol-elektrische XC40’s worden deze maand nog aan klanten in Europa geleverd.

De productiestart van de volledig elektrische XC40 volgt op een intensieve voorbereidingsperiode waarin Volvo Car Gent al een beperkt aantal pre-productiewagens bouwde. Dit proces, een standaardprocedure voor elk nieuw model, heeft als doel de productiestroom te optimaliseren en is een garantie op kwaliteit van elke gebouwde auto. Alle betrokken productiemedewerkers kregen een uitgebreide opleiding waarin veiligheid in het elektrificatieproces centraal staat.

Vlaams minister van Economie, Innovatie en Werk Hilde Crevits was donderdag 1 oktober bij de productiestart aanwezig en nam plaats in de allereerste klantverkochte XC40 Recharge P8. Ze reed de wagen vakkundig van de lijn, waarna een fotomoment volgde met de Gentse burgemeester Mathias De Clercq en Stefan Fesser, plant manager van Volvo Car Gent.

Hilde Crevits: “Elektrische wagens zijn essentieel in de transitie naar een klimaatneutrale samenleving. Ik ben als Vlaams minister van Economie en Innovatie dan ook bijzonder fier dat de eerste volledig elektrische auto van Volvo in Gent wordt geproduceerd. Het is dankzij sterke innovatie dat er elke dag stappen vooruit worden gezet in het klimaatvraagstuk. Eind vorig jaar kenden we met de Vlaamse regering 2 miljoen opleidingssteun toe voor het personeel in de nieuwe batterijfabriek. Dankzij opleiden en omscholen versterken we de competenties van de werknemers, wordt duurzame technologie geproduceerd en realiseren we samen op die manier een digitale en duurzame transitie. Een win-win-win dus voor onze economie, ons klimaat en de werknemers zelf.”

“Dit is niet alleen een mijlpaal voor Volvo Car Gent, het betekent ook een verdere verankering van Volvo in onze stad. Dit is zeer goed nieuws voor de Gentse economie in het algemeen en voor de 6.500 werknemers van Volvo Car Gent in het bijzonder”, aldus de Gentse burgemeester Mathias De Clercq.

“Het is een eer om de eerste Volvo-fabriek te zijn die een volledig elektrische wagen bouwt. Ik ben trots dat Volvo Car Gent deze uitdaging is aangegaan en de wagen zoals gepland vandaag succesvol kan lanceren. Dit is het resultaat van uitmuntend teamwerk van alle betrokken medewerkers, hier in Gent, maar ook van de intensieve samenwerking met de betrokken teams in Zweden”, aldus plant manager Stefan Fesser.

"Vandaag is een bijzondere dag voor Volvo Cars en voor alle medewerkers in Gent", aldus Javier Varela, hoofd Industriële Operaties en Kwaliteit bij Volvo Cars. "Terwijl we ons gamma verder blijven elektrificeren, is de Gentse fabriek een echte pionier voor ons wereldwijde productienetwerk".

De vierwielaangedreven XC40 Recharge P8 heeft een bereik van meer dan 400 km (WLTP, Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) op een enkele lading en een vermogen van 408 pk. De accu kan met een snellaadsysteem tot 80 procent van zijn capaciteit opladen in ongeveer 40 minuten.

Net als de reguliere XC40 – die in 2018 werd uitgeroepen tot ‘European Car of the Year’ – is de elektrische variant gebaseerd op het geavanceerde CMA-platform (Compact Modular Architecture), ontwikkeld binnen de Geely Group.

De XC40 Recharge P8 is uitgerust met een compleet nieuw infotainmentsysteem, dat draait op het Android-besturingssysteem van Google. Het biedt chauffeurs ongekende personalisatiemogelijkheden, verbeterde intuïtiviteit en geïntegreerde Google-diensten zoals Google Assistant, Google Maps en Google Play Store. De XC40 Recharge P8 ontvangt ook grotere software-updates ‘over the air’.

Voortbouwend op het toonaangevende veiligheidsniveau van de XC40 hebben de experts van Volvo de frontale structuur van de Recharge variant volledig nieuw ontworpen en versterkt. Dit om de afwezigheid van een verbrandingsmotor onder de motorkap op te vangen, om te voldoen aan de kenmerkende veiligheidseisen van de fabrikant en om dezelfde bescherming te bieden als elke andere Volvo. Het batterijpakket wordt beschermd door een veiligheidskooi die is geïntegreerd in het midden van de carrosseriestructuur. De plaatsing van de batterij in de vloer en tussen de assen verlaagt ook het zwaartepunt van de auto en vermindert de rolneiging. In het interieur zorgt de innovatieve benadering ten aanzien van functionaliteit voor veel bergruimte in de deuren, onder de stoelen en in de kofferbak. Het ontbreken van een verbrandingsmotor resulteert ook in extra bagageruimte ten opzichte van een reguliere XC40 dankzij de zogenoemde ’frunk’ (‘front trunk’) onder de ‘motorkap’.

 
Bent u winnaar ? Laat het ons weten !
U bent lid van Agoria en uw bedrijf heeft succes geboekt: belangrijke nieuwe orders, innovatie, uitbreiding, onderscheiding, bedrijfsovername.....? Laat het ons weten! Uw nieuws wordt gepubliceerd op www.agoria.be en in onze dagelijkse nieuwsmail.

Hoe doe je dat? Het is heel eenvoudig: stuur een tekst van maximaal ongeveer twintig regels (bij voorkeur met foto) naar redaction@agoria.be.