Sonaca en Celestia Antwerp, twee Belgische bedrijven, zijn betrokken bij de Artemis-missie van NASA en de ESA. Ze hebben in het bijzonder bijgedragen aan de ontwikkeling van de Orion-capsule, waarmee de mens mischien opnieuw voet op de maan zal zetten.


Orion is de ruimtecapsule die NASA bij het Amerikaanse Lockheed Martin heeft besteld voor de toekomstige bemande vluchten in het kader van de Artemis-missie. Die vluchten zullen de astronauten naar bestemmingen buiten lage omloopbanen brengen, zoals de maan of aardscheerders en Mars. De Orion-capsule bestaat over het geheel genomen uit twee modules: een servicemodule (ESM – European Service Module), die ondersteuning biedt aan de tweede module, waarin de bemanning wordt ondergebracht (vier astronauten, waaronder een vrouw).

Die ondersteunende functies betreffen de voortstuwing, de regeling van de stand van de capsule, de opwekking en de regeling van energie, de temperatuurregeling en resources zoals water, zuurstof en stikstof.

De ESM wordt gefinancierd door het Europees Ruimtevaartagentschap (ESA) en wordt ontwikkeld onder de verantwoordelijkheid van Airbus Defence & Space in Bremen (Duitsland). De module vertegenwoordigt de bijdrage in natura van Europa voor zijn aandeel in het gebruik van het internationaal ruimtestation.

Sonaca en Celestia Antwerp in het Orion-project

Twee lidbedrijven van Agoria – Sonaca en Celestia Antwerp – leveren een bijdrage aan dit bijzonder opwindende project.

  • Sonaca werd geselecteerd door Thales Alenia Space (Italië), een van de onderaannemers van Airbus D&S in dit programma, om de Tank Bulkhead te ontwerpen en te fabriceren, d.i. een groot metalen onderdeel (in aluminium) met een diameter van 4,5 m dat zich tussen de twee capsulemodules bevindt.

Die Tank Bulkhead bestaat uit twee halvemaanvormige elementen die zullen worden geassembleerd tot wat een centraal onderdeel is van de structuur van de Orion-capsule. Dit onderdeel wordt vervaardigd in een uiterst licht materiaal en moet bovendien voldoen aan buitengewone criteria inzake sterkte. Het door Sonaca gefabriceerde onderdeel, dat zich bevindt waar de twee modules aan mekaar worden gekoppeld, bevat tal van kabels en moet bijgevolg ook voldoen aan bijzonder strenge eisen op het vlak van technologie en precisie.

Sonaca, dat al vele jaren structuren voor satellieten en ruimtevaartapparatuur ontwerpt en produceert, werd gekozen vanwege zijn expertise in precisiebewerking. Het onderdeel voor de eerste vlucht is al geleverd aan Thales Alenia Space in Italië.

"In feite werken we al sinds 2012 aan dit project en het eerste deel is in 2015 geleverd, met name voor de grondproeven. Maar de recente opwinding rond de lancering van SpaceX heeft de belangstelling gewekt van het publiek en sommige journalisten voor de Orion-capsule en de volgende bemande vlucht naar de maan, die gepland staat voor 2024", vertelt Alexandre Crespo, Business Development Manager bij Sonaca.

De in Charleroi gevestigde onderneming hoopt bij te dragen aan de bouw van toekomstige servicemodules die NASA en de ESA in de toekomst zouden kunnen bestellen.

  • Celestia Antwerp werd gekozen voor het ontwerp, de industrialisatie en de fabricage van de vermogensgerelateerde testapparatuur op basis van het door Airbus D&S ontwikkelde referentiesysteem.

Guy Van Dijck, General Manager van Celestia Antwerp: "Bij Celestia Antwerp wordt aan het MPCV-ESM-project gewerkt sinds 2014. Onze expertise is aangewend om het plan voor het testsysteem op te stellen dat de ESM vóór haar lancering zal gebruiken. Celestia Antwerp is erg trots betrokken te zijn bij een van de meest ambitieuze projecten van de ESA van de afgelopen jaren. Naast de technische uitdagingen waren er ook verschillende programmatische uitdagingen aangezien het gaat om een samenwerking tussen de ESA en NASA."

De avionica, vaak omschreven als het 'brein' van het ruimtevaartuig of Onboard Data Network (ODN), is een van de belangrijkste systemen van Orion. Het systeem bestaat uit een grote verscheidenheid aan standaard en complexe elektronische componenten die zijn samengevoegd tot verschillende onafhankelijke systemen, die elk verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren van specifieke kritieke functies.

Celestia Antwerp heeft de elektrische grondinstallatie geleverd in drie verschillende configuraties voor assemblage-, integratie- en verificatiedoeleinden in verschillende industriële installaties in Europa (Airbus D&S in Duitsland en Safran Launchers in Frankrijk) en in het integratietestlaboratorium van Lockheed Martin in Denver (VS).

Sonaca, dat voornamelijk actief is in de vliegtuigbouw, heeft al meer dan 30 jaar ook een ruimtevaartafdeling. De in Gosselies gevestigde onderneming is al vele jaren lid van Agoria.

Celestia Antwerp is het resultaat van de overdracht van de Ground Segment-afdeling van Antwerp Space NV aan Celestia Technologies Group in 2019. De onderneming telt een twintigtal werknemers en heeft zich recentelijk bij Agoria aangesloten.

 
Bent u winnaar ? Laat het ons weten !
U bent lid van Agoria en uw bedrijf heeft succes geboekt: belangrijke nieuwe orders, innovatie, uitbreiding, onderscheiding, bedrijfsovername.....? Laat het ons weten! Uw nieuws wordt dan gepubliceerd op www.agoria.be en in onze dagelijkse nieuwsmail.

Hoe doe je dat? Het is heel eenvoudig: stuur een tekst van maximaal ongeveer twintig regels (bij voorkeur met foto) naar redaction@agoria.be.