Verhaert Group helpt andere bedrijven bij innovatie en productontwikkeling. Klanten uit de automobielindustrie komen er o.a. aankloppen voor ondersteuning op het gebied van slimme sensoren, menselijke interfaces, artificiële intelligentie en "gesture mapping". Interessante innovaties? Lieven Claeys, business consultant bij Verhaert, weet er alles over. Bekijk hier het interview!


Goedemorgen, Lieven! Kan je jezelf en je bedrijf even kort voorstellen?

Natuurlijk, Ward. Ik werk bij de Verhaert Group. Verhaert is een partner voor innovatie en productontwikkeling. Onze diensten gaan van ideeën genereren en service- en businessmodellen verbeteren tot producten ontwikkelen. We beginnen met haalbaarheidsstudies en prototypes en volgen tot de introductie van nieuwe producten op de markt of zelfs het opschalen van een product naar massaproductie. Maar zelf hebben we dus geen fysieke producten. Verhaert focust op drie domeinen: strategische innovatie, digitale innovatie (slimme sensoren, IoT, apps enz.) en productinnovatie (optics, mechanica, het fysieke gedeelte). Ik maak deel uit van de digitale-innovatiegroep en ik ondersteun klanten bij hun digitale-innovatie-inspanningen: klanten digitale waarde bieden of de operationele efficiëntie verhogen. 

Wat doet het bedrijf voor de automobielindustrie?

We zijn vooral actief op het gebied van slimme sensoren, menselijke interfaces, artificiële intelligentie en "gesture mapping". Daarnaast treden we ook op als reviewers van ontwerpen van derden. We leveren service- en businessmodellering aan bedrijven en we beheren innovatietrajecten voor grote bedrijven. 

Kun je enkele namen geven van bedrijven waar je voor werkt?

Een paar namen kan ik wel verklappen. We hebben een unit om de inertie te meten ontwikkeld voor Siemens en een autodeelsysteem voor Stapp.in, we hebben gewerkt aan datavalorisatieprojecten voor Valeo in Frankrijk en een slim mobiliteitssysteem voor de EGIS-groep en we hebben nieuwe ruitenwissersystemen ontwikkeld voor Bosch en slimme verkeerssystemen voor Vialis. 

Dat is een indrukwekkend lijstje. Ik hoor je vertellen over innovatie en nieuwe businessmodellen, nieuwe technologieën, IoT en slimme sensoren. Waar zie je het grootste potentieel voor die technologieën in de auto-industrie?

Die vraag kan ik niet volledig beantwoorden, maar er is een waaier aan verbeteringen mogelijk. Bijvoorbeeld meer intuïtieve technologie in auto's implementeren voor een betere gebruikerservaring en minder afleiding. Op het vlak van collectieve intelligentie zouden auto's gegevens kunnen doorsturen en nieuwe services kunnen aanbieden, zoals waarschuwingen voor gladde wegen. M.b.t. zelfrijdende voertuigen wacht nog een hele ontwikkeling. Er zullen zich nog lang nieuwe innovaties aandienen. 

Iets anders dat ik met je wil bespreken, is data. Veel bedrijven en heel wat mensen hebben het over data in de automobielsector, en verwachten dat data door de OEM of door de Googles en Apples van deze wereld wordt gebruikt. Hoe kunnen toeleveranciers in de sector profiteren van data?

Er wordt gestreden om de eigendom van data. Het is niet gemakkelijk voor toeleveranciers om data te verzamelen die ze zelf kunnen gebruiken. We zien wel veel initiatieven waarbij ze hun eigen apparatuur monitoren met behulp van sensoren en de data dan op hun eigen platform kunnen bekijken. Zo kunnen ze zien hoe dingen worden gebruikt en kunnen ze nadenken over mogelijkheden voor preventief onderhoud. Tegelijk kunnen ze daardoor ook nieuwe diensten ontwikkelen, die ze dan kunnen aankaarten bij de OEM en bij bestuurders. Er zijn ook heel wat apps die verband houden met mobiliteit, zoals Waze. Hun data is afkomstig van de community en is geen eigendom van een OEM. Er zijn veel manieren om data van auto's te verzamelen en die binnen een community te gebruiken om bestuurders, toeleveranciers en andere nieuwe diensten aan te bieden. 

Gebruikerservaring kwam al even ter sprake. Welke trends zie je op dat domein?

COVID-19 heeft heel wat nieuwe ontwikkelingen in gang gezet. We waren al bezig met touchless interfaces maar COVID-19 heeft het ontwikkelingsproces enorm versneld. En dat geldt niet alleen voor de automobielindustrie, maar ook op het domein van huishoudelijke apparaten. We zien groeiende belangstelling voor de mogelijkheden van spraakbesturing. Er is nog een weg te gaan, maar NLP (Natural Language Processing) wint terrein. Ook gebarenbesturing wordt ontwikkeld. 

Laatste vraag, Lieven: wat raad je bedrijven aan die digitaal willen gaan innoveren?

Ik heb zeker niet alle antwoorden op die vraag, maar op basis van onze ervaring is de eerste stap inzicht krijgen in je business en de waarde ervan voor jezelf en je klanten bepalen. De tweede stap is je probleem of traject concreet maken. Leg het omstandig vast, met duidelijke KPI's. Begin klein, al kun je groot denken over waar je uiteindelijk wil staan. Definieer je probleem zo scherp mogelijk en denk dan na over potentiële oplossingen (sensoren, AI enz.). Dan ga je ontwerpen, valideren en itereren. Hou het volledige plaatje voor ogen maar voer veranderingen in kleine stappen door. Valideer snel om je ervan te vergewissen dat je het contact met je klanten niet bent verloren. En blijf dan itereren tot het eindproduct is bereikt. Denk wel aan de 80-20-regel: wacht niet tot je eindproduct er goed en wel is want je markt zou al veranderd kunnen zijn. Hou contact met je markt.

Heel interessant. Ik merk dat je hier erg door geboeid bent. Bedankt om je informatie met ons te delen.

Graag gedaan, Ward.

Lees ook onze andere artikels in deze reeks: