China lijdt nu al bijna twee maanden onder de gevolgen van het coronavirus. De Chinese overheid heeft drastische maatregelen genomen om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Sommige steden staan nog volledig onder quarantaine, terwijl veel bedrijven ook nog altijd niet aan het werk zijn. De economische impact is dan ook gigantisch. De vraag is dus wat een Belgisch bedrijf nog kan verwachten? In dit opiniestuk deelt Sven Agten, Managing Partner bij Agio Capital & Business Solutions, zijn visie.


Eerst het slechte nieuws. Vele Chinese burgers gaan nog altijd zelf amper de deur uit. Iedereen neemt nog altijd de gepaste voorzorgsmaatregelen, en vermijdt zo veel mogelijk contact met anderen. Vooral plaatsen waar veel mensen kunnen samenkomen, worden gemeden. Gevolg is dat straten nog grotendeels leegblijven, en winkels en restaurants meestal gesloten. Dat heeft natuurlijk een enorme impact op de dienstensector die nu goed is voor 52% van de Chinese economie. Bijna alle 70.000 Chinese filmzalen zijn gesloten. Disney heeft zijn parken in Shanghai en Hongkong gesloten; Starbucks heeft bij 2.000 van zijn 4.100 Chinese locaties hetzelfde gedaan. Volgens een rondvraag van de University of International Business and Economics in Peking kunnen 40% van de Chinese kmo'sniet langer dan drie maanden overleven zonder een constante bron van inkomsten. Meer dan 50% van de staatsbedrijven daarentegen kunnen nog een jaar verder. Dat kan er dus toe leiden dat een groot deel Chinese bedrijven van de kaart geveegd wordt.

Ook de toeristische sector wereldwijd krijgt klappen. Buitenlands toerisme is zo goed als stilgevallen. Met jaarlijks 150 miljoen buitenlandse reizen vanuit China, is dat een grote klap voor vele landen. Aangezien Chinese consumenten in 2018 meer dan 100 miljard euro spendeerden aan luxegoederen (een derde van de wereldmarkt), heeft ook dit gevolgen voor bedrijven die zich in deze sector bevinden.

Het goede nieuws is dat de maatregelen die de Chinese overheid genomen heeft, nu hun vruchten beginnen af te werpen. Het aantal nieuwe gevallen van het coronavirus stijgt niet meer zo sterk. Daarom ook dat de Chinese overheid opgeroepen heeft om terug aan het werk aan te gaan. Langzaam keert het land dus terug naar een -weliswaar nieuw- normaal. Business as usual, maar dan met een mondmasker op. 98% van de Chinese Manufacturing 500-companies zijn sinds 20 februari terug aan het werk. Ze werken echter nog wel vaak aan lagere capaciteit omdat velen van de meer dan 220 miljoen zogenaamde migrant workers, nog niet teruggkeerd zijn uit de verlengde Chinese Nieuwjaarsperiode, ofwel twee weken verplichte huis-quarantaine moeten ondergaan, na terugkeer in de stad waar ze werken. Dat wil zeggen dat slechts twee derde van de arbeiders ook effectief aan het werk is, wat zich vertaalt in een totale productiecapaciteit van 59%.

Elk bedrijf dat importeert vanuit China, kan zich dus nog altijd maar beter voorbereiden op grote vertragingen, of zelfs op helemaal geen leveringen meer. En bijna elk bedrijf met activiteiten in China gaat geconfronteerd worden met dalende verkoopscijfers. Een terugkeer naar de normale gang van zaken kan dus nog maanden duren. Het virus is nog niet onder controle, en zolang mensen het virus blijven verspreiden, zullen bepaalde maatregelen van kracht blijven. De coronacrisis toont aan in welke mate uw onderneming afhankelijk is van productie en sales in China. Al is China bij een aantal bedrijven maar een radertje in de logistieke flow, toch kan een verstoorde schakel de hele keten ontregelen. De Chinese overheid is ook al begonnen met het uitreiken van speciale force majeur-certificaten die bedrijven moeten beschermen tegen rechtszaken van hun klanten. Met andere woorden, de schade die Belgische bedrijven potentieel oplopen door het niet kunnen nakomen van bepaalde leveringen, zal zo goed als niet kunnen verhaald worden op Chinese leveranciers. Productie verplaatsen of uitkijken naar leveranciers in bijvoorbeeld Vietnam is een optie, maar brengt misschien weinig zoden aan de dijk. Fabrieken in Vietnam zijn namelijk voor veel producten ook erg afhankelijk van China.

Dat gezegd zijnde, eens de huidige crisis voorbij is, zal China terug opveren als nooit tevoren. China is goed voor 17% van de wereldhandel en heeft een economisch model, wat het land in staat stelt om vlug te reageren op bepaalde gebeurtenissen. China heeft unieke macht om het virus te lijf te gaan, en gebruikt die ook. Op dit moment is de economie -uitzonderlijk- niet de prioriteit, maar wil de Chinese overheid de crisissituatie zo snel mogelijk terug onder controle krijgen. De Chinese economie -en Chinezen in het algemeen- zijn meesters in het snel recupereren van een setback. Maar eenmaal deze epidemie achter de rug is, gaat het land overspoeld worden door positieve gevoelens en emoties, en gaat het geld weer rollen. Op middellange termijn blijven de vooruitzichten hetzelfde en zal China opnieuw de draad oppikken. Niet panikeren is de boodschap. Daarom is het belangrijk om ondanks alles zaken te blijven doen met China tijdens de coronacrisis.

Meer zelfs, deze crisis biedt nieuwe kansen

  • Uiteraard zijn er kansen voor bedrijven in de medische/medtech/biotech sector. Ethisch zakendoen, met langetermijnvisie is hier belangrijk.
  • Alles zal nog meer digitaal gaan en nieuwe trends zullen opkomen, o.a. contactloze food deliveries, dus leveringen zonder fysiek menselijk contact. Digitale marketingstrategieën voor bedrijven actief in China zijn dan ook belangrijker dan ooit.
  • Scholen zijn nu gesloten, dus e-learning en virtual classes worden hot, zelfs virtual gyms.
  • Meer gebruik van online streaming en films. VR-huizen aankopen gaat boomen, gaming, etc...
  • Drones-ontwikkelingen (nu al worden drones gebruikt om gebieden te ontsmetten).
  • Logistieke oplossingen die de levertijden uit China kunnen inkorten.
  • Alle producten die geassocieerd worden met zuiverheid, gezondheid en veiligheid. Deze drie kwaliteiten kunnen niet genoeg benadrukt worden door bedrijven die naar China exporteren.
  • Op korte termijn kan de autoverkoop opnieuw groeien aangezien mensen openbaar vervoer willen vermijden.
  • Binnen 9 maanden kunnen we ook een boom in de geboortecijfers verwachten.

De coronacrisis is dus een zeker en vast een crisis. Maar ze biedt ook nieuwe kansen in een land dat nog altijd heel sterke troeven heeft.

Over de auteur: Sven Agten

Sven Agten woont en werkt sinds 2004 in China. Tegenwoordig werkzaam als CEO Asia-Pacific voor een Duitse multinational en Managing Partner bij Agio Capital & Business Solutions. Auteur van het boek 'Hoe maak ik het in China' (Lannoo, 2017) dat de moderne Chinese economische, sociale, technologische en politieke trends beschrijft, en duidelijk aangeeft hoe het land de wereld aan het veranderen is.

Agio Capital & Business Solutions is een partner van Agoria's Technology Clubs.