Op afstand maar dicht bij elkaar. Als er iets is wat de afgelopen maanden duidelijk werd, is het wel hoe belangrijk (digitale) communicatie is. Meer dan ooit was er nood aan betrouwbare, performante netwerkverbindingen: om te kunnen werken, te ontspannen, contact te houden met vrienden en familie … Proximus toonde zich daarin een onmisbare schakel.


Wie?

Proximus

Waarom?

Toonaangevende aanbieder van telefonie-, internet-, televisie- en netwerkgebaseerde ICT-diensten in België.

Waarom kudos?

Proximus investeert jaarlijks ruim 1 miljard euro in zijn digitale infrastructuur. Het doel is dat, dankzij glasvezel (fiber) en 5G, burgers en bedrijven kunnen rekenen op hoogwaardige vaste en mobiele verbindingen. En zo alle kansen kunnen grijpen die de digitale wereld biedt.

 

Voldoen aan de eisen van vandaag en morgen

Toen bedrijven massaal overschakelden op thuiswerk en we met z’n allen ook in ons privéleven meer data gingen verbruiken, piekte de belasting op de netwerkverbindingen als nooit tevoren. De netwerken van Proximus slaagden met glans voor deze stresstest. "Dat hebben we te danken aan de voortdurende investeringen in technologie zoals glasvezel en het 5G-netwerk, en de nauwe opvolging van onze technici", legt woordvoerder Fabrice Gansbeke uit. 

Telewerk speelt verder een grote rol in hoe we werken. Het gevolg: ook de hoge eisen op het vlak van verbinding blijven. Gansbeke: "Daarom willen we sneller dan voorzien oudere bekabeling vervangen door glasvezel en schakelen we ook een versnelling hoger in de geplande uitrol van het 5G-netwerk."

Netwerk van én voor mensen

Als grote telecomspeler – nog steeds deels in handen van de overheid – vond Proximus het zijn taak iets terug te doen voor de maatschappij. Gansbeke: "Naast een commerciële geste waarbij we onze klanten extra data gaven, doneerden we meer dan duizend tablets en smartphones aan woonzorgcentra, zodat bewoners in contact konden blijven met hun familie. Noodposten aan onder meer ziekenhuizen voorzagen we dan weer van internetverbinding. En last but not least schonken we bijna 1000 laptops en meer dan 15.000 gratis draadloze internetverbindingen aan scholieren die het financieel moeilijk hebben, om de lessen van thuis te kunnen volgen."

Groene koploper

Proximus wil niet alleen performante netwerken en datacenters opzetten, de telecomreus wil ook dé referentieoperator zijn op het vlak van duurzaamheid. Daarvoor schreef het enkele ambitieuze doelstellingen in de bedrijfsstrategie #inspire2022 in.

Philippe Deconinck, CSR Manager Environment & Supply Chain bij Proximus is daarover resoluut: "Sinds 2016 zijn we voor onze eigen operaties al klimaatneutraal, door te compenseren wat we nog niet konden reduceren. Tegen 2030 willen we een echt circulair bedrijf worden en een netto positieve bijdrage leveren aan het klimaat. Om die ambitie ook waar te maken, plannen we initiatieven waarbij we onze medewerkers, leveranciers én klanten betrekken."

Erkenning voor de inspanningen

Al deze initiatieven gaan niet onopgemerkt voorbij: op 24 september won Proximus de Data News Award 2020 in de categorie 'Telecom & Connectivity Company of the Year'. De jury benadrukte het belang van connectiviteit als 'aderen van onze digitale economie'. Ook het netwerkbereik en de sterke aanwezigheid op de bedrijvenmarkt werden geprezen. Daarnaast was Proximus een van de tien kanshebbers op de Belgian Business Award for Environment van het VBO.