Digital transformation - case study 3: Bij metaalverwerkingsbedrijf Provan werd de dagdagelijkse organisatie van het productieproces vrijwel volledig gedigitaliseerd. Dankzij die transformatie werd de lead time van de productie drastisch ingekort en kunnen klanten nu veel sneller inspelen op veranderende noden in de markt. Bovendien worden voorraden tot een minimum gereduceerd. 

Beschrijving

Provan is een metaalverwerkingsbedrijf dat werd opgericht in 1998. Vandaag werken er 75 mensen en realiseert de onderneming, die vestigingen heeft in Genk, Bilzen en (sinds 2016) Tsjechië, een omzet van ongeveer € 10 miljoen.

De kernactiviteiten van Provan zijn plaatbewerking, profielbewerking, zowel manueel als robotlassen, en assemblage voor diverse industriële sectoren.

Uitdagingen

Hoe kan Provan zich als toeleverancier blijven onderscheiden, hierbij maximaal rekening houdend met de wensen van de klanten?

Aanpak

In het transformatietraject van Provan stonden robotisering, automatisering en technologische organisatie-innovatie centraal, in functie van het personeel, de klant en het product. 

Project highlights

Provan is een mooi voorbeeld van een Factory of the Future. Zo werd de dagdagelijkse organisatie van het productieproces vrijwel volledig gedigitaliseerd ter ondersteuning van Quick Response Manufacturing (QRM).

QRM zit ondertussen in het DNA van het bedrijf. Door het rigoureus volgen van een zogenaamde 'pull'-strategie worden alle mogelijke doorlooptijden binnen de organisatie, zowel op de productievloer als bij de ondersteunende diensten, continu verkort. Om dit te realiseren, werd de productie in kleine batches georganiseerd, werd het aantal voor-assemblages sterk gereduceerd en werden operatoren maximaal betrokken in een doorgedreven digitalisering van het ganse proces.

Digitalisering

Achter deze digitalisering gaat een heel automatiseringssysteem van Propos schuil. Dit systeem neemt op basis van meerdere factoren beslissingen en informeert de cellen over het volgende order waaraan ze kunnen werken. Iedereen, van management en verkoper tot en met de mensen op de werkvloer, heeft steeds een actueel beeld van de planning. Want het systeem kijkt ook vooruit. In grafiekvorm ziet de operator al hoe zijn cel de komende weken bezet is. Zo kan hij daar ook al op anticiperen. Als een order achterop loopt, is dat meteen zichtbaar voor iedereen.

Doordat de lead time van Provans productie drastisch ingekort werd, kan de klant voortaan veel sneller inspelen op veranderende noden in de markt en worden voorraden binnen de ganse waardeketen tot een minimum gereduceerd.

QRM is maar één van de factoren die het succes en de sterke groei van Provan verklaren. Ook de organisatie door de medewerkers zelf van het werk binnen duidelijk afgelijnde productiecellen, gecombineerd met de reductie van de batch-grootte tot één product, maken dat Provan perfect aansluit bij de toenemende behoefte aan flexibiliteit in de markten die het bedient.

Bucket brigades

Om de werkverdeling aan de lijn perfect uit te balanceren, werd het principe van 'bucket brigades' ingevoerd. Deze zelfsturende methode maakt een perfect evenwicht in de werkbelasting mogelijk zonder supervisie. Zodra een product is afgewerkt, gaat de laatste medewerker naar de voorlaatste medewerker in de lijn en zet daar het werk verder. De vervangen medewerker gaat op zijn beurt naar de vorige medewerker in de lijn en doet hetzelfde. Dit procedé herhaalt zich tot aan de eerste medewerker, die aan een nieuw product begint. Zo vallen wachttijden weg en is het werk onderling evenwichtig verdeeld, aangezien elke medewerker continu bezig is. Het systeem laat bovendien flexibiliteit toe bij een variabele vraag. Er kunnen immers eenvoudig medewerkers worden toegevoegd aan de lijn om de capaciteit te verhogen.

Gerealiseerde doorbraken

Enkele van de meest opvallende doorbraak-resultaten op een rij:

  • De doorlooptijden van enkele van de belangrijkste producten werden aanzienlijk teruggedrongen:
    • Kachelassemblage van 4 weken naar 3 dagen
    • Fysiotafelassemblage van 15 stuks/dag met 7 mensen naar 20 stuks per dag met 5 mensen
  • Tussenvoorraden voor de assemblage van fysiotafels werden teruggebracht van 36 stuks naar 3 stuks, en de totale doorlooptijd van order tot aflevering bij de klant ging van 5 weken naar 2 weken.
  • De toegevoegde waarde van het productieproces bij Provan verdrievoudigde in de voorbije 5 jaar.
  • Door het drastisch reduceren van intern transport, tussenvoorraden en benodigde vloeroppervlakte werd de ecologische impact van de productie aanzienlijk gereduceerd.

Daarnaast heeft Provan ook sterk ingezet op opleidingen en  crosstraining binnen het atelier, waardoor de medewerkers zeer polyvalent geworden zijn. Daardoor heerst er een grote loyaliteit ten aanzien van het bedrijf.

Momenteel ontvangt Provan op regelmatige basis nieuwe opdrachten uit nieuwe sectoren, waardoor de technische, digitale én organisatorische lat voor de productie en de kwaliteit steeds hoger komt te liggen.

Nieuwe certificaten

In het kader van deze strategie behaalde Provan onlangs diverse certificaten die zowel zijn markt– als zijn technisch potentieel verbreden:

  • EN1090-2
  • EN 15085-2
  • ISO EN3834-2

Conclusie

Uit het transformatieverhaal van Provan blijkt dat het bedrijf ondertussen veranderd is van een kostengedreven onderneming naar een tijdgedreven onderneming, waarbij een blijvende investering in digitaal ondersteunde organisatie-optimalisatie een belangrijke sleutel is om de band tussen mens en machine te versterken. 

TIP: Provan is een van de bedrijven die in het kader van onze tweede Factories of the Future Roadshow de deuren openzetten voor andere lidbedrijven van Agoria.Meer informatie en inschrijven.

Dit artikel kadert in een reeks blogs rond Digitising Manufacturing, één van de Innovatieve BedrijfsNetwerk-projecten die financieel mee door de Vlaamse overheid ondersteund worden.

Lees ook: