Met de automatisering van de glasfabriek en de introductie van een hoogtechnologische poederlakinstallatie in Pelt en Achel kan Profel voortaan nog flexibeler inspelen op de vraag van de consument. Tegelijk versterkt het in ramen en deuren gespecialiseerde familiebedrijf zijn lokale verankering, niet alleen uit economisch maar ook uit ecologisch standpunt. De duurzame groeiambities van Profel gaan gepaard met een investering van 20 miljoen euro.


Profel profileert zich sinds jaar en dag als een echte one-stop-shop voor ramen en deuren. Met een ruim productaanbod in pvc, aluminium en hout voor de residentiële markt en een gecontroleerd productieproces – van de extrusie van profielen tot de montage van verschillende onderdelen. De drijfveren achter deze unieke aanpak: een kwalitatief aanbod, een flexibele service en een beperkte ecologische voetafdruk.

CEO Wim Van Den Bossche: “We zijn trots op deze unieke aanpak. In een steeds concurrentiëlere sector willen we onze troeven van kwaliteit en flexibiliteit in de toekomst nog meer uitspelen. Concreet staat het dagelijks comfort van onze klanten en medewerkers voor ons centraal.  De afgelopen drie jaar investeerden we in die optiek alvast fors in onze productiesites. Vandaag zijn al onze investeringen operationeel en kunnen we verder bouwen aan onze toekomst. ”

 Groei door automatisering

Zo is de glasfabriek intussen volledig geautomatiseerd, goed voor een budget van 7 miljoen euro. Het resultaat biedt niet alleen ergonomische voordelen voor de medewerkers, maar ook  een verbeterde afwerkingsgraad en verhoogde flexibiliteit. Anderzijds kreeg de fabriek twee innovatieve poederlakinstallaties ten belope van 13 miljoen euro.

 Van Den Bossche: “We konden al snel inspelen op de vraag van de klant, omdat we het hele productieproces in eigen beheer hebben. Maar nu zijn de mogelijkheden vrijwel eindeloos, zowel wat glassoorten betreft als design en lakkleuren. Onze focus ligt op de particuliere markt en die wordt nu eenmaal gekenmerkt door een erg diverse vraag. In plaats van een grote stock aan te leggen, kunnen we nu elk onderdeel van een order snel en gericht op maat lakken.”

De automatisering brengt bovendien een capaciteitsverhoging van 50% met zich mee en biedt Profel alle ruimte om zijn groei verder te zetten.

Profel is een Belgisch familiebedrijf met ruim 1000 werknemers en eigen productieateliers in Pelt, Achel en Nederland (Eersel). Sinds 2014 staat het bedrijf onder leiding van CEO Wim Van Den Bossche. De Profel Group, goed voor een omzet van 179 miljoen euro, telt 2 businessunits: ‘Profel Extrusion & Finishing’ extrudeert, anodiseert en moffelt aluminium profielen voor bedrijven uit allerlei sectoren, terwijl ‘Profel Ramen & Deuren’ gespecialiseerd is in op maat gemaakt buitenschrijnwerk in pvc, aluminium en hout. Naast ramen en deuren vind je in deze bedrijfstak ook garagepoorten, rolluiken en verluchtingssystemen. In 2018 werden zo’n 170.000 Profel ramen en deuren bij 30.000 gezinnen geplaatst.

 
Bent u winnaar ? Laat het ons weten !
U bent lid van Agoria en uw bedrijf heeft succes geboekt: belangrijke nieuwe orders, innovatie, uitbreiding, onderscheiding, bedrijfsovername.....? Laat het ons weten! Uw nieuws wordt gepubliceerd op www.agoria.be evenals in deze rubriek op Agoria Online.

Hoe doe je dat? Het is heel eenvoudig: stuur een tekst van maximaal ongeveer twintig regels (bij voorkeur met foto) naar redaction@agoria.be.