“Wij leveren licht.” Dit is niet zomaar een slimme marketingtruc of een goedkope slagzin. Het is de basis van het innovatieve, circulaire business model van Philips Lighting. “Om in te spelen op verschillende maatschappelijke trends, zoals verstedelijking en energiebesparende reflexen van klanten, zijn wij op een andere manier gaan nadenken”, vertelt Gert Roeckx, Country Manager Belux van Philips Lighting Belgium. “Wij willen meer kwaliteit bieden voor een betere prijs, maar wij willen ook garanderen dat onze klant na pakweg tien jaar nog steeds een goed product heeft. Wij gaan dus een stap verder en bieden een dienst aan: Light as a Service.”

Wanneer zijn jullie met Light as a Service gestart?

De stap naar een circulair model zet je niet van vandaag op morgen. Verschillende tendensen zorgen wel voor een versnelling. Onze mensen zijn enorm gemotiveerd om dit concept uit te dragen. Maar ook je producten moet je op die manier ontwikkelen zodat ze modulair zijn in functie van het onderhoud, een upgrade of de recyclage.

Het Light as a Service-project is een tweetal jaar geleden uit de startblokken geschoten. Naast de maatschappelijke trends klinkt de vraag van de klant ook steeds luider om hem te ‘ontzorgen’. De klant hoeft de complexiteit van ons product niet. Integendeel: hij wil simpelweg licht. Dat kan overdag een ander soort licht zijn dan ’s avonds of in het weekend. Maar wij samen met partners zorgen voor wat de klant wil: van levering, tot installatie, onderhoud en terugname aan het eind van het contract.

Hoe gaat Light as a Service concreet in z’n werk?

De bibliotheek van Kortrijk en de luchthaven van Schiphol gelden hier als twee sprekende voorbeelden. Het verbruik van de klant wordt op een holistische manier bekeken. Philips blijft de eigenaar van de verlichtingsinstallaties en de gebruiker betaalt enkel zijn verbruik van hoeveelheid licht. Het hoofddoel is om de producten zo lang mogelijk in de markt te houden en dus gaan we over de levenscyclus bij die klant heen praten. Dat is een andere manier van werken want na verloop van tijd zullen we ook rekening moeten houden met de terugstroom van producten. En omdat wij eigenaar blijven, rust de eindverantwoordelijkheid ook op onze schouders.

Met welke uitdagingen krijgen jullie te maken?

Voor ons is het een grote uitdaging om te bepalen wat nu precies circulair is. Als ik 10% van mijn product kan recycleren, is het dan recycleerbaar? En vanaf wanneer is het circulair? In hoeverre kan je het product upgraden zodat je het na vijf jaar bijvoorbeeld in een nieuw jasje kan steken? In hoeverre is het circulair in onderhoud? Hoeveel componenten, die onderhoudsgevoelig zijn, kan ik eruit halen? En heb ik al die onderdelen op stock? Is het economisch haalbaar om X aantal componenten in voorraad te hebben?

Bij gebrek aan een algemene standaard hebben wij verschillende elementen gedefinieerd in een spinnenweb. We toetsen onze producten daartegen af om te bewijzen dat we een echt duurzaam concept leveren.

Welke tips kan je geven aan andere bedrijven?

Luister naar je klant. Hij geeft verschillende problemen aan en die moet je proberen oplossen.

  • Wat kan je ontzorgen voor de klant?
  • Welk duurzaam karakter hangt er aan vast?
  • Over welk economisch-financieel model heb je het?

Maak dat het op zowel financieel, service als duurzaam vlak een win-winsituatie is. Nochtans zit er vaak veel spanning op deze drie zaken. Haal die spanning weg en het wordt voor de klant een zeer aantrekkelijk aanbod.

Een artikel gemist? Wij zetten ze nog eens op een rijtje:

Reageer op dit artikel