Een van de businessmodellen binnen de circulaire economie is remanufacturing, de remake van een afgevoerd product tot een nieuw product met eenzelfde, evenwaardige functionaliteit. Bij OriginAir, dat op die manier tweedehands Atlas Copco-compressoren een volgend leven geeft, kennen ze er alles van. Een gesprek met Kwinten Simoens, Buy Back Engineer bij OriginAir.


Waarom nam Atlas Copco enkele jaren geleden de beslissing om remanufacturing ("reman") activiteiten te ontwikkelen via dochterbedrijf OriginAir?

Kwinten Simoens (foto rechts): Circulaire economie gaat niet alleen over grondstoffenefficiëntie en ecologie. Ze creëert voor bedrijven ook de mogelijkheid om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen waarvan ook hun klanten mee profiteren. Atlas Copco had dat heel goed gezien toen in juni 2012 dochterbedrijf OriginAir werd gecreëerd. Het doel? Een grotere klantengroep aanspreken, een graantje meepikken van de enorme tweedehandsmarkt van oude compressoren en, heel belangrijk, ervoor zorgen dat ook in die markt de Atlas Copco-standaarden op het vlak van kwaliteit, levertijden en service hoog gehouden worden. OriginAir koopt tweedehands Atlas Copco-compressoren terug uit de markt, reviseert ze en verkoopt ze dan met kwaliteitsgarantie terug voor een tweede leven bij een nieuwe klant. Die wint dus twee keer, want hij betaalt minder dan nieuwkopers voor gegarandeerde prestaties.

Hoe succesvol is OriginAir?

Kwinten Simoens: We groeien snel, want de Europese vestiging in Willebroek bedient naast de ons omringende en andere Europese landen ook steeds meer klanten in Noord-Afrika, het Midden-Oosten, Nieuw-Zeeland, Chili, Maleisië, Jamaica, …. Daarnaast zijn er al divisies in China, India en de Verenigde Staten. Ik maak me graag sterk dat het succes van Willebroek niet enkel een kwestie is van prijs, maar ook een gevolg van onze klantgerichte aanpak. Wij leveren geen bandwerk. Elke machine die binnenkomt, wordt apart geïnspecteerd en als individueel project onder handen genomen, in functie van de doorgegeven specificaties. Met andere woorden, we kunnen elke machine zo aanpassen dat ze optimaal werkt voor de nieuwe eigenaar. Dat is een service die duidelijk wordt geapprecieerd.

Gaat het succes zo ver dat de verkoop van remanufactured compressoren de verkoop van nieuwe Atlas Copco-producten afremt?

Kwinten Simoens: Nee, en dat is logisch. Beide reeksen zijn complementair, in de zin dat de door OriginAir terug in de markt gebrachte compressoren een uitbreiding zijn van het originele Atlas Copco-productgamma. Ze dragen trouwens dezelfde branding en in alle machines zitten uitsluitend originele merkcomponenten. Bij onze klanten vind je enerzijds bedrijven met een beperkter budget die toch de kwaliteit van een A-merk in huis willen halen. Anderzijds zijn er heel wat bedrijven die bewust voor een combinatie van nieuw en remanufactured kiezen. Dat kan zijn om de kosten te drukken, maar evengoed omdat die combinatie hun behoeften prima dekt. De remanufactured machines fungeren dan bijvoorbeeld als backup in hun persluchtkamer.

Moeten jullie soms nog opboksen tegen vooroordelen over remanufactured versus nieuw? Welke?

Kwinten Simoens: Dat valt heel erg mee, moet ik zeggen. Zeker hier in Europa zijn veel bedrijven zelfs trots als ze zich een groener imago kunnen aanmeten door remanufactured te kopen. Belangrijk om weten is dat OriginAir nooit tweedehands machines inkoopt die ouder zijn dan bouwjaar 2000. Van die recentere modellen weten we immers zeker dat ze kunnen worden opgewaardeerd naar de hedendaagse prestatienormen. Remanufactured betekent zeker niet 'gebruikt' of 'versleten'. Wel integendeel… Het is niet voor niets dat we op alle machines 2 jaar garantie geven.

Nog een ander stuk van de verklaring is dat we onze machines via de lokale Atlas Copco-klantencentra verkopen. Daar staan ervaren consulenten klaar die de klanten in functie van hun behoeften begeleiden bij hun investeringsbeslissingen. Zo worden rationele keuzes gemaakt en krijgen vooroordelen geen kans.

Vertel eens iets over de samenwerking tussen OriginAir en de andere ontwikkelings- of productieafdelingen van Atlas Copco? Hoe intensief verloopt die?

Kwinten Simoens: Voor de verbetering van ons eigen aanbod ontvangen we veel input via de Atlas Copco-klantencentra, die echt onze "feet on the ground" zijn en ons voortdurend op de hoogte houden van noden in de markt. Daarnaast is de geografische afstand tussen onze eigen vestiging in Willebroek en Atlas Copco Airpower, het wereldwijde excellentiecentrum voor perslucht van ons moederbedrijf, natuurlijk heel klein. Dat is een groot voordeel. Voor de uitwisseling van technische informatie, bijvoorbeeld. Onze technici hebben vaak eerder bij Atlas Copco gewerkt en ze kunnen er altijd terecht voor advies of overleg. En omgekeerd ontvangen wij vaak machines die jarenlang in bijzondere omstandigheden gewerkt hebben, bijvoorbeeld een heel zilte omgeving. De analyse daarvan levert een schat aan informatie op die nuttig is voor de ontwerpafdelingen in Wilrijk. Onze ateliers fungeren vaak als leeromgeving voor hun ingenieurs. Op die manier versterken we elkaar.

Wat is de volgende stap in jullie groeiplannen?

Kwinten Simoens: Atlas Copco is sterk geïnteresseerd in het concept van product-as-a-service, waarbij in de plaats van compressoren de toegang tot perslucht zal worden verkocht. Als die plannen concreet vorm krijgen, zullen onze activiteiten daar ongetwijfeld mee in worden betrokken en zullen onze machines deel gaan uitmaken van aangeboden totaaloplossingen. Zelf willen we daarnaast vooral werken aan geografische uitbreiding. We staan al sterk in West- en Zuid-Europa, maar verder naar het oosten toe zijn onze activiteiten nog minder bekend, zelfs binnen de eigen Atlas Copco-klantencentra. En nog een ander plan is om nog meer dealers bij onze activiteiten te betrekken. We denken onder meer aan de uitbouw van een online kennisplatform rond tweedehands en remanufactured compressoren, via welk ook dealers hun aanbod zouden kunnen verkopen. Ideeën genoeg, dus. 

Op 12 april vindt de Global Remanufacturing Day plaats, een dag waar overal ter wereld initiatieven rond remanufacturing in de schijnwerpers worden gezet. Meer informatie vindt u hier.

Agoria biedt samen met Sirris een geïntegreerd aanbod aan diensten en producten voor de transformatie naar een circulaire economie. Wilt u bijvoorbeeld graag in kaart brengen wat reman voor uw bedrijf zou kunnen betekenen en hoe u dat dan best concreet aanpakt? Contacteer onze expert Helen Versluys (helen.versluys@agoria.be of 02/706 84 05).