De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt dat ziekenhuizen behoefte hebben aan digitalisering om de communicatie tussen de verschillende actoren te vergemakkelijken: Sciensano vroeg namelijk om iedere dag het aantal opnames, ontslagen en overlijdens in ziekenhuizen te rapporteren. Een start-up uit Louvain-la-Neuve, lid van Agoria, heeft de Clinique Saint-Luc Bouge efficiënt bijgestaan in die opdracht.


Enkele weken nadat de COVID-19-crisis in België was uitgebroken, ging de Clinique Saint-Luc Bouge een samenwerking aan met ons lidbedrijf Opal Solutions, een leverancier van business intelligence-oplossingen. Adrien Dufour, directeur van het Département Infirmier Paramédical & Services associés van de Clinique Saint-Luc Bouge: "We vertrouwen op hun digitale technologie, waardoor we de crisis gemakkelijker kunnen managen."

Het ziekenhuis had een heuse 'war room' waar Opal Solutions altijd mee aanwezig was om de ziekenhuisdirectie betrouwbare en gecontroleerde informatie te verstrekken, waarop ze zich kon baseren om beslissingen te nemen. De verzameling en centralisatie van die informatie vereiste geen interventie op vooraf geplande specifieke momenten, maar kon te allen tijde gebeuren: precies wat nodig was om te kunnen omgaan met de onvoorspelbaarheid van de crisis waarmee de ziekenhuizen in het heetst van de coronacrisis werden geconfronteerd.

Dankzij hun realtimeoverzicht konden de ziekenhuisdirectie en de COVID-cel beslissen over de juiste verdeling van de patiënten en de nodige middelen voor hun verzorging.

Een antwoord op de verzoeken van Sciensano

Door het versturen van gegevens te automatiseren werd een praktisch probleem opgelost: Sciensano vroeg namelijk een dagelijkse follow-up van het aantal opnames, ontslagen en overlijdens in ziekenhuizen. Vier keer per dag werd aan de verpleegkundige directies om volledige en gecontroleerde informatie gevraagd. Dankzij de geïmplementeerde oplossing kon de Clinique Saint-Luc Bouge kostbare tijd winnen in een moeilijke periode.

Xavier Rouby: "Onze bijdrage in de strijd tegen COVID-19"

Opal Solutions heeft deze oplossing kosteloos uitgewerkt om een bijdrage te leveren in de strijd tegen COVID-19.

Xavier Rouby, CEO van Opal Solutions: "Iedere dag werken we samen met ziekenhuizen, waaronder de Clinique Saint-Luc Bouge, en we vonden het dan ook normaal om hen te helpen. We hebben software ontwikkeld en ter beschikking gesteld waarmee precies kon worden tegemoetgekomen aan hun behoeften in deze crisistijd: ze kunnen gegevens centraliseren, beschikken over een realtimeoverzicht, intern rapporteren én extern rapporteren aan Sciensano. We komen tegemoet aan behoeften in het veld, of het nu gaat om die van de directie, de COVID-19-cel, de diensthoofden of zelfs de mobiele ziekenhuisteams. De pc of smartphone wordt een echt instrument om de werking van het ziekenhuis te organiseren. De Clinique Saint-Luc Bouge blijft zo vooroplopen op het vlak van digitalisering van het beheer van de zorg in ziekenhuizen."

Meer informatie: https://opalsolutions.be/


Strijd tegen het coronavirus: inspirerende initiatieven

In deze COVID-19-crisis zien bij onze lidbedrijven en andere organisaties tal van initiatieven het licht, om de epidemie te bestrijden, het verzorgend personeel en de maatschappij in haar geheel te ondersteunen of nog om de continuïteit van het werk te verzekeren.

Ontdek die initiatieven hier