Vanaf 1 oktober start in ons land opnieuw de jaarlijkse sensibiliseringscampagne van het Centrum voor Cybersecurity België en de Cyber Security Coalition. Het thema dit keer: "Wachtwoorden zijn niet meer van deze tijd. Maak gebruik van tweestapsverificatie."


Dat de aandacht van de campagne dit jaar uitgaat naar het goed beveiligen van accounts, heeft een goede reden: “De meeste internetgebruikers beseffen dat een kort en eenvoudig wachtwoord niet veilig is, maar toch merken we dat zwakke wachtwoorden nog steeds gebruikt worden: 01234, azerty, password, een voornaam en geboortedatum,… het is maar een greep uit veelgebruikte, maar te gemakkelijke wachtwoorden. Hoe korter en eenvoudiger een wachtwoord, hoe sneller het gekraakt kan worden,” aldus de initiatiefnemers.

Om particulieren en bedrijven te beschermen, reikt de Belgische nationale campagne een beter alternatief aan: “Sterke wachtwoorden gebruiken is absoluut belangrijk, maar ook sterke wachtwoorden kunnen gestolen worden bij datalekken of door virussen. Of soms geven we ze zelf prijs via een phishingwebsite of aan een slinkse oplichter. Wij raden daarom aan om er nog een beveiligingslaag boven op te doen: namelijk tweestapsverificatie. Tweestapsverificatie of 2FA (Two Factor Authentication) is een eenvoudige oplossing om je accounts beter te beschermen.” 

Vanaf 1 oktober zal de campagne een maand lang gevoerd worden via radiospotjes, filmpjes op social media, banners en tal van andere campagnematerialen. Agoria verleent zoals elk jaar zijn volle steun aan dit gezamenlijke initiatief van het Centrum voor Cybersecurity België en de Cyber Security Coalition, dat kadert in de European Cyber Security Month en dat dit jaar al voor de zesde keer wordt georganiseerd.

Draagt uw bedrijf cyberveiligheid hoog in het vaandel en wilt u de campagne mee ondersteunen? Geef dan snel een seintje aan Yves Schellekens (yves.schellekens@agoria.be), zodat we u tijdig het nodige promomateriaal kunnen bezorgen.