Recente evoluties op het vlak van het genereren van data en van machineleren - ook wel kunstmatige intelligentie voor productie genoemd - zullen toelaten dat de fabrieken van de toekomst evolueren naar een steeds meer gepersonaliseerd en geconnecteerd productieproces. Dat zal de wereld van de productie radicaal transformeren.


Samen met E.D.&A., Daikin, 24/7TailorSteel, Van Hoecke NV en Newtec hebben Agoria en Sirris een volledige week in Silicon Valley doorgebracht om een ​​indruk te krijgen van de vorderingen in de regio op het gebied van digitalisering en productie.

Op de agenda stonden:

  • Een bezoek van een volledige dag aan de grootste Cybersecurity-conferentie RSA in San Francisco, inclusief keynotes van Symantec, Cisco, Juniper en Monica Lewinski (!)
  • Twee bezoeken aan Global Manufacturing Innovation Centers (Jabil & Flex)
  • Een vrijdagmiddaggesprek met Roel Peeters, CEO van Roost Labs
  • Een bezoek aan de universiteit van Stanford (Palo Alto) en aan de universiteit van Berkeley met AI-expert Pieter Abbeel (San Francisco) 
  • Een presentatie in het kantoor van Trident VC over de cybersecurity-aanpak van Bayshore ten aanzien van operationele technologie (OT)
  • Een bezoek aan het hoofdkwartier van GE Ventures, waar we kennis konden maken met twee investeringen in 3D-printing (Carbon en Desktop Metal) en met een bedrijf dat werkt met big data (SightMachine)
  • Een afsluitend bezoek op zaterdag aan Pebble Beach en Monterey, waar we de prachtige "17-mile drive" aflegden

Pieter is waarschijnlijk de enige Belgische expert die vrij nauwe contacten onderhoudt met een aantal 'hotshots' in Silicon Valley. Hij onthield er de volgende principes:

  • … herhaal steeds de missie ('klimaatverandering bestrijden') - E. Musk
  • … probeer zo veel mogelijk te delegeren - Larry Page (Google)
  • … blijf steeds vragen 'waarom' - E. Musk
  • … de beste markt om in te investeren is de markt die nog niet bestaat - Jensen Huang (Nvidea)
  • ... de grootste winstmarge behaal je voordat je eerste concurrent van start gaat - J. Bezos (Amazon)
  • ... ga alleen in zee met investeerders die echt in je geloven; je zult immers niet altijd in staat zijn overal een expliciete verklaring voor te geven - Jensen Huang (Nvidea)
  • … vraag om tijdlijnen - E. Musk
  • … zorg ervoor dat anderen je onderschatten – J. Bezos (Amazon) 

De volgende thema's vallen vandaag duidelijk op in het productie-DNA van Silicon Valley:

  1. Digitale transformatie,
  2. AI (geautomatiseerd leren) en
  3. Cybersecurity

We willen graag wat meer vertellen over de feiten en de verwachtingen van een aantal visionaire denkers wat betreft deze drie thema's.

Maar laten we beginnen met een eerste blogbericht over de Silicon Valley-cultuur ...

"Het lijkt een stuk makkelijker om dingen voor elkaar te krijgen als alles rondom je daarop gericht is." Pieter Abbeel, Professor aan de universiteit van Berkeley, Expert op het vlak van AI en machineleren

Wat Silicon Valley NIET is ...

... een specifieke locatie

De naam Silicon Valley staat niet op de landkaart. Het is de benaming voor een verzameling onafhankelijke steden - meestal kleine dorpen - zonder formele identiteit en zonder grenzen. Silicon Valley heeft geen regionaal bestuur en geen regionaal kader voor besluitvorming. 

... een gepland fenomeen

Silicon Valley wordt niet ondersteund door het nationale beleid in de VS en is niet het resultaat van planning door de lokale overheid. Silicon Valley heeft zich integendeel altijd (erg) chaotisch ontwikkeld.

"Silicon Valley zal zich ALTIJD herstellen, wat er ook gebeurt. In het jaar 2000 gingen door het instorten van de hoogtechnologische economie 350.000 jobs verloren. Twee jaar later was er sprake van een volledig herstel, ZONDER STEUN VAN DE OVERHEID." Ivo Bolsens, VP en CTO, Xilinx

Hoofdkwartier van Apple – ingang voor werknemers

In Silicon Valley draait alles om ...

Verdienste

Het maakt niet uit of je pas 18 bent of jaren ervaring hebt. In Silicon Valley gaat het om je ideeën.

"Mijn zoon van 18 ontving onlangs 2 miljoen USD aan durfkapitaal", Ivo Bolsens, VP en CTO, Xilinx

… Mentoring

(Vermogende) mensen willen echt iets terugdoen, en niet door bijvoorbeeld een voetbalploeg te sponsoren. Dat betekent dat zij meestal (een deel van) hun fortuin zullen investeren in andere start-ups of in onderzoek dat de gemeenschap ten goede komt.

… Geld

In tegenstelling tot elders in de wereld is er in Silicon Valley meer dan genoeg geld beschikbaar.

… Mobiliteit

De arbeidsflexibiliteit in Silicon Valley is extreem hoog (mensen veranderen even snel van werk als van auto). Dat komt grotendeels omdat Silicon Valley overal ter wereld rekruteert. Om die reden blinkt de regio echt uit. 

De mensen in Silicon Valley ...

... zijn altijd op zoek naar verandering en zijn nooit tevreden met een status quo

... vinden zichzelf steeds weer opnieuw uit

... betalen zonder verpinken een maandelijkse huur van 2500 USD voor een 'niet zo mooi' appartement 

De investeerders in Silicon Valley ...

... investeren bij uitstek in MENSEN, volgens een min of meer gestandaardiseerde succesformule:

een investeerder vinden

=

een technologieprijs winnen of een goede scriptie schrijven

+

een eerste succesvolle klant krijgen

Guardsquare, de Belgische scale-up die onder leiding van voormalig judoka Heidi Rakels werkt aan de beveiliging van mobiele apps, bevestigde ons deze formule toen wij haar spraken tijdens de RSA-conferentie.