De Duitse Bondsminister van Onderwijs & Onderzoek, Anja Karliczek (CDU), liet eind vorige week weten dat de € 500 miljoen die bestemd is voor het door de overheid gesteunde onderzoekcentrum voor batterijen, aan de stad Münster toegewezen werd. Geïnteresseerd om deel te nemen? Laat het ons weten!


De deelstaat Noordrijn-Westfalen (NRW) is bereid om 200 miljoen euro extra in dat project te investeren. Belangrijk aspect dat bijdroeg tot de keuze Münster was hun recycling concept, volgens minister Karliczek met stip het beste van alle ingediende projecten. Ook Baden-Württemberg met Ulm, Beieren met München, Nedersaksen met Braunschweig, Saksen met Dresden en Sleeswijk-Holstein met Itzehoe hadden voor dit project getenderd.

150 onderzoekers

In de toekomstige site in Münster zullen vanaf 2022 ongeveer 150 onderzoekers aan moderne batterijen sleutelen. Het doel is om een serie met een groot aantal nieuwe, state of the art-batterijen te ontwikkelen. Bovendien zal ook aan nieuwe opslagtechnologieën gewerkt worden. Die zijn nodig om grote afstanden voor e-auto's mogelijk te maken, maar ook voor de energie-industrie van groot belang. Zo is er nood aan opslagcapaciteit voor duurzame stroom. Het onderzoekcentrum gaat intens samenwerken met het Münster Electrochemical Energy Technology (MEET). Daarnaast worden ook de RWTH Aachen (Technische Universiteit Aachen) en het Forschungszentrum Jülich (interdisciplinair onderzoeksinstituut voor energie en fysica) bevoorrechte projectpartners.[Bron] 

Het opzet van de wetenschappers is om de nieuwe batterijen efficiënter, lichter en milieuvriendelijker te maken.[Bron]Het hoofd van het MEET, Martin Winter, is bepaald opgezet met de beslissing dat het centrum naar Münster komt. Hij ontkent geenszins dat de concurrerende projecten eveneens sterk waren.[Bron] Winter is bovendien de sleutelpersoon die het project bij de Duitse Bond had ingeleid. Bij de RWTH Aachen wordt het project opgevolgd door prof. Achim Kampker, die eveneens op de persconferentie in Berlijn aanwezig was. Overigens kan de volledige persconferentie op de website van het Bundesministerium für Bildung und Forschung beluisterd worden.[Bron] 

Prof. Kampker, met wie intussen ook reeds telefonisch overlegd werd, heeft interesse voor nauwe samenwerking met Vlaamse partners voor dit onderzoeksproject en de spin-offs ervan. Tegen de achtergrond van de afspraken gemaakt in het kader van de 2de gezamenlijke regeringszitting NRW-VL lijkt het zaak, om ook vanuit de Vlaamse overheid snel, contact te leggen met de betrokken NRW-partners. 

Om de interesse vanuit onze bedrijven en RTO's te kunnen opvolgen, vragen we u om ons te informeren (via mail) indien u interesse heeft of het RWTH wenst te contacteren. Prof. Kampker kunt u het makkelijkst per e-mail bereiken (a.kampker@PEM-motion.com).

Pionier van de e-mobiliteit

Minister President van NRW, Armin Laschet (CDU), is eveneens zeer opgezet met de keuze van Münster. Laschet wil immers dat NRW pionier van de e-mobiliteit in Duitsland wordt.[Bron] Ook de burgermeester van Münster en de rector van de Universiteit in Münster zijn uitermate enthousiast. Zij zien grote kansen voor stad en universiteit.[Bron] Er wordt verwacht dat ongeveer 75 bedrijven door het nieuwe centrum naar Münster zullen komen, wat goed zou zijn voor zo'n 1.000 nieuwe banen.

Het nieuwe terrein zal vlak naast het Dortmund-Ems-kanaal en de snelweg A1 aangelegd worden, waarmee het centrum logistiek goed ontsloten wordt. Bovendien zijn de haven van Münster en het vliegveld Münster-Osnabrück niet ver weg en is ook de spoorverbinding verzekerd.[Bron]  

Vooral politici uit de oostelijke Länder zijn zeer teleurgesteld dat zij uit de boot vallen. Naar verluidt wordt Karliczek verweten dat zij vooral voor haar eigen regio gezorgd heeft. Daarenboven zouden de MP's van Baden-Württemberg, Beieren en Nedersaksen - Länder waar de automobielindustrie reeds sterk aanwezig is - in een schrijven aan de bondskanselier betreurd hebben, dat geen gebruik gemaakt wordt van de mogelijkheden en het potentieel van de betrokken steden.[Bron] Karliczek bekijkt nog of/hoe ook voor de overige standplaatsen nog (bijkomende) centen kunnen gevonden worden.

Met dit initiatief verankert Duitsland zich verder in het ecosysteem van batterijproductie in Europa. Duitsland speelt ook een coordinerende rol in het tweede luik van de IPCEI rond batterijen, de zogenaamde Autumn IPCEI. Goed nieuws is dat er vanuit RWTH samenwerking wordt gezocht met partners uit andere regio's, waaronder Vlaanderen en dat zo synergieën kunnen opgebouwd worden met onze bedrijven en RTO's.