“Software is eating the world”, stelde Marc Andreessen al in 2011. Steeds meer bedrijven evolueren naar het aanbieden van software- en data-gebaseerde diensten. Maar hoe begint u daaraan en met welke elementen moet allemaal rekening worden gehouden? Deze Masterclass brengt u in één dag de basics van een digitaal dienstenmodel bij.


Wat is het?

Kenmerkend aan digitale transformatie is de impact op alle afdelingen en aspecten van uw bedrijf. De Masterclass ‘Hoe breng ik succesvol digitale diensten naar de markt?’ van Agoria en Sirris brengt u de basics van digitale diensten bij, waarna u dan verder aan de slag kunt in uw eigen bedrijf.

Enkele vragen die rijzen bij het ontwikkelen van digitale diensten:

  • Wat is de impact op uw business model en cashflow?
  • Welke development-aanpak gebruikt u best?
  • Welke technologische kennis moet u in huis halen?
  • Hoe bouwt u online een sterke relatie met de gebruiker op?
  • Wat met juridische aspecten zoals service levels en data security?

Voor wie?

Professionals betrokken bij de digitale transformatie van hun bedrijf op het niveau van het product- en dienstenaanbod of het bedrijfsmodel zelf (we gaan niet in op digitalisering van interne processen).

De masterclass is toegankelijk voor zowel niet-technische als technische profielen. Zowel voor bedrijven die al een concreet idee hebben voor de uitbouw van een digitale business, als voor bedrijven die nog meer in de verkennende fase zitten.

Wat kunt u verwachten?

De Masterclass behandelt verschillende deelaspecten van hoe een digitale business op te zetten. Er is telkens een uitgebreid deel ex cathedra en daarna een oefening. Voor die oefening wordt gedurende de dag gewerkt aan een eigen case. Deelnemers mogen een case van hun bedrijf voorstellen.

Aan het eind van de dag bent u in staat om volgende vragen te beoordelen:

  • Wat is er nodig om een digitale dienst te bouwen of te optimaliseren?
  • Wat zijn de belangrijkste processen, metrics en activa voor digitale diensten?
  • Wat is de API-economie en wat betekent dit voor de ontwikkeling van digitale diensten? Hoe stelt dit uw bedrijf in staat om klanten op een schaalbare manier aan te trekken en te bedienen?
  • Wat zijn de financiële modellen achter digitale diensten?
  • Waar zijn de mogelijke risico's en barrières en hoe deze te beheren?

De lesgevers zijn volgende specialisten bij Sirris en Agoria:

  • Peter Verhasselt, Senior Advisor Digital Product Management en Nick Boucart, Senior Advisor Software Engineering & ICT (Sirris)

    Peter en Nick zijn de auteurs van het boek 'Hyperscale and Microcare, The digital Business Cookbook'. Elke deelnemer ontvangt een exemplaar.
  • Carine Lucas en Isabel Michiels, beiden Expert Digitale Innovatie (Agoria)

Praktisch 

  • Deze masterclass zal virtueel plaatsvinden gespreid over 2 halve dagen, nl. op dinsdag 20 april en donderdag 22 april, telkens van 13.00-16.30 uur.
  • Kostprijs voor deelname: 375 EUR.
  • De sessies worden in het Nederlands gegeven; het voorziene materiaal is in het Engels.

Deze masterclass is een van de initiatieven van Agoria en Sirris in het kader van het Vlaio Industriepartnership voor bedrijven die meer inzicht willen in het ontwerpen, het implementeren en het delen van best practices voor de uitbouw van een digitale business. Nog meer initiatieven ontdekt u hier

Datum

dinsdag 20 april 2021, 13:00 - 16:30

donderdag 22 april 2021, 13:00 - 16:30

Plaats

Online.

Organisator

Agoria en Sirris 

Schrijf je in