Ursula von der Leyen, voorzitster van de Europese Commissie, heeft gisteren haar ‘State of the Union’ gehouden. De EU investeert alweer miljarden. Dat is goed, maar de impact of het succes van beleid mogen we niet altijd afleiden uit de sommen geld die ingezet worden. Veel van de extra steun is nodig, zeker als die oordeelkundig ingezet wordt om de juiste keuzes voor onze toekomst te maken. Inzetten op de digitalisering en de ‘Green Deal’ zijn heel valabele prioriteiten, en het siert de Europese Commissie hier ook strikt aan te willen houden, maar ...


... we kunnen ons ook de vraag stellen welke voorstellen de beste return hebben en waarom alle Europese projecten zoveel geld moeten kosten. Er zijn ook behoorlijk wat ‘eenvoudige’ dingen die we kunnen doen die niet zo veel kosten en die toch een maximale impact kunnen hebben. Waar zijn die acties die burgers en bedrijven onmiddellijk helpen en waar de belastingbetaler niet tandenknarsend diep voor in de buidel moet tasten? Ze zijn nochtans niet zo moeilijk te bedenken.

Eén Europese corona-app. Eén kleurcodesysteem om aan te geven welke landen je best mijdt. Eén set van regels die bepaalt hoe werknemers van het ene land in het andere kunnen werken. Eén duidelijk standpunt over technologische soevereiniteit.

1, 1, 1: dat is het magische cijfer. Eén als illustratie van overeenstemming, van samenwerking. Het is echter vaker het cijfer dat de existentiële zwakte van Europa blootlegt. Het blijkt al te dikwijls onmogelijk om over heel concrete zaken overeenstemming te bereiken. Dus verbergen we die zwakte maar, door de projecten zo immens groot te maken, dat bij de verdeling iedereen alleen nog in giga-termen kan praten om aan het eigen volk uit te leggen dat we “goed onderhandeld hebben”. België krijgt miljarden euro’s steun van Europa. Giga-speak. Dank u wel. We houden van de Sint, ook al moeten we de cadeautjes zelf betalen.

Ik ben bijna 65 jaar, maar ook ik krijg nog graag cadeautjes van de Sint. Nog steeds ben ik het meest blij met cadeautjes die weinig of niets kosten. Komaan, Europa!

Marc Lambotte
CEO van Agoria