Prof. Strobl: "De bedrijven hebben niet alleen programmeurs nodig, maar ook topwetenschappers met scherpe inzichten in geografische informatie en analyse"

Van bijna alle opgeslagen data ter wereld is geweten hoe en waar ze geregistreerd werd of welke locatie ze beschrijft. Uit die informatie kunnen bedrijven munt slaan. Tijdens het event #GenA 2016 van onze businessgroep Agoria Digital Industries gaat de Oostenrijkse professor Jozef Strobl dieper in op de vele mogelijkheden.

“Nagenoeg alle sensoren en computers zijn vandaag met het internet verbonden. Denk maar aan de smartphone die steeds meer mensen op zak hebben”, vertelt prof. Strobl, een autoriteit op het vlak van geoinformatica aan de universiteit van Salzburg. “Het toestel staat altijd aan, is continu online, wordt locatie, richting en versnelling gewaar; én biedt veel rekenkracht. Alle handelingen die men ermee doet, vallen dus perfect in hun ruimtelijke context te plaatsen.”

Plaatsgebonden informatie geeft een belangrijke extra waarde aan de gegevens over mobiele betalingen, online zoekopdrachten, routebeschrijvingen enz. En ze kan inspireren tot tal van innovatieve en lucratieve digitale toepassingen.

Zowel voor particulieren als bedrijven

“Vaak wordt de geografische data ingezet voor applicaties die het leven van ons allemaal makkelijker maken. Zoals augmentedreality-apps waarbij onze smartphone de omgeving verrijkt met extra info, bijvoorbeeld over winkels, vastgoed en vluchtroutes in de buurt. Pokémon Go is een leuke manier om de mogelijkheden van augmented reality voor het eerst te ontdekken. De game is misschien een tijdelijke hype, maar de technologie niet”, vertelt Strobl.

Minder bekend zijn interessante toepassingen van zogenoemde geodata in de marketing. “Dankzij klantenkaarten weten winkelketens perfect wanneer een individuele consument wat koopt. Interessante informatie voor reclame op maat. En als bedrijven demografische gegevens over hun klanten plotten op een kaart, vinden ze makkelijker de beste plaats voor een nieuw filiaal.”

Nog te weinig vernieuwing

Locatiegebonden data biedt dus veel potentieel, maar daarbij wordt nog te vaak voortgebouwd op klassieke oplossingen. “Een traditionele workflow gewoon digitaliseren is niet voldoende, een oplossing moet ook sterk vernieuwen. Denk maar aan elektronische landkaarten. De pure kopieën van de papieren versies zijn grotendeels geflopt. Wat wel succes heeft, zijn navigatieapps. Zij geven niet langer alle kaartinfo weer, maar alleen wat de gebruiker nodig heeft om zijn doel te bereiken”, merkt de professor op.

Verder moeten ontwikkelaars en specialisten elkaar nog meer vinden. “De bedrijven hebben niet alleen programmeurs, maar ook enkele topwetenschappers nodig met scherpe inzichten in geografische informatie en analyse”, vervolgt hij. “Academici dienen op hun beurt hun onderzoek beter af te stemmen op de huidige technologische wensen.”

Wat met de privacy?

Dat is uiteraard de grote vraag die velen zich stellen wanneer hun privégegevens, zoals hun huidige locatie, worden gebruikt voor digitale toepassingen. “Het is cruciaal dat bedrijven de gebruikers transparant informeren over hoe ze de data verwerken. Het gebruik van iemands locatie moet als een opt-in aangeboden worden, met een zichtbaar statusicoontje. Anders haken klanten af, en missen ze heel wat boeiende evoluties.”

Meer weten?

Voelt u de inspiratie voor boeiende digitale toepassingen met geografische data al opborrelen? Schrijf u dan vandaag nog in voor ons event #GenA 2016 op 13 oktober!

Reageer op dit artikel