Pokémon Go is in een mum van tijd uitgegroeid tot een mobiele-gamesensatie. Volgens Survey Monkey werden nog geen week nadat de game vorige maand in de VS werd uitgebracht dagelijks zo’n 21 miljoen actieve gebruikers geteld. Dat betekent 21 miljoen consumenten die – schijnbaar doelloos – ronddwalen op zoek naar Pokémon en Pokéstops. Hoewel het moeilijk is om harde cijfers te krijgen, hebben we het vandaag over ruimschoots 100 miljoen gebruikers wereldwijd. 

Terwijl sommige non-conformisten het als een irritante hype beschouwen, willen plaatselijke handelszaken er graag bij zijn en er munt uit slaan via lokale mobiele reclame. Steeds meer fysieke winkels (zogenaamde ‘brick and mortar stores’) hebben belangstelling om Pokéstops te worden, dit zijn locaties waar gamers Pokémon kunnen vangen en supplies inslaan, om zo klanten te kunnen aantrekken. 

De app heeft locatiegebaseerde marketing op een totaal nieuw niveau gebracht, niet alleen door mensen ertoe aan te zetten om specifieke plekken voor deals op te zoeken maar ook door de Ash Ketchum in hen aan te spreken door gamers Pokémon-gerelateerde prijzen toe te kennen, zoals allerlei drankjes, eieren en andere tools om hen te helpen Pokémon te vangen, te genezen en te trainen.  

Droom wordt werkelijkheid voor business?

Mensen die immuun zijn voor het ietwat verslavende karakter Pokémon Go klinkt het wat belachelijk in de oren. Ze denken misschien dat geen enkele gebruiker de moeite zou doen – laat staan mobiele data verspillen – om te speuren naar Pokémon en Pokéstops. 

Daar slaan sceptici de plank mis. Gebruikers trekken niet alleen naar die stops voor de behoeften van hun avatar maar zullen de moeite doen om die plekken te zoeken, er rond te dwalen en ze in te nemen om Pokémon te vinden. Sommige gamers wachten zelfs even op een plek tot ze na een tijdje weer reset (doorgaans na drie minuten) om meer prijzen te kunnen sprokkelen. Voor plaatselijke handelszaken die gerichte lokale mobiele reclame willen benutten, is het een droom die werkelijkheid wordt. Mobiele gamers worden niet alleen aangemoedigd om naar die stops te gaan, ze worden ook gestimuleerd en aangemoedigd om er te blijven. 

Implicaties voor lokale mobiele reclame

Pokémon Go helpt klassieke, fysieke winkels om te verkopen. Ze kunnen de app gebruiken om klanten te lokken via mobiele reclame in de hoop meer te verkopen als gevolg van merkbewustzijn. Heel wat spelers hebben aangegeven dat ze de virtuele en de reële wereld in elkaar willen laten overvloeien om zo een realistische ervaring op te doen, waardoor de grens tussen online en offline vervaagt. 

Nooit eerder hebben geolocatie en bakentechnologie zoiets mogelijk gemaakt. Maar is het echt zo eenvoudig? Jammer genoeg niet: heel wat handelszaken hebben bedenkingen bij de geolocatieprestaties van de app en kijken liever de kat uit de boom om te zien of de onderneming de moeite waard wordt. “Zoals ieder platform dat het mogelijk maakt om een plaats zonder een review te taggen, bestaat het gevaar dat consumenten het idee krijgen dat ze naar een bepaalde plek gaan maar uiteindelijk ergens helemaal anders terechtkomen. Gebruikers hebben mooi werk verricht door foute of aanstootgevende plaatsen op te lijsten die in Pokémon Go waren getagd, maar sommige grote merken wachten liever tot er echte controle is.” Grote namen die deze businessdeal willen aangaan en de app willen gebruiken voor locatiegebaseerde marketing, willen dat doen wanneer ze weten dat het product betrouwbaar is en dat het niet binnen enkele maanden van ‘hot’ naar ‘not’ gaat zoals bij heel wat game-apps eerder is gebeurd. De locatiegebaseerde technologie is soms zelfs wat onnauwkeurig gebleken, waardoor gamers een verkeerd beeld kregen van waar hun avatar was en ze naar de verkeerde plek werden gestuurd op zoek naar game-stops. Veel gebruikers moeten hun spel herstarten om deze fout recht te zetten, maar zal dat genoeg zijn om gamers te laten komen? 

De game wordt steeds populairder en zowel gamers als handelszaken hopen dat hij verder zal worden geüpgraded zodat er meer stops en meer Pokémon komen. De trend piekt en niemand kan met zekerheid voorspellen welke richting het zal uitgaan, maar plaatselijke mobiele adverteerders zijn alvast waakzaam en klaar om mee te doen wanneer met de game kansen kunnen worden gerealiseerd. 


Bent u gefascineerd door Pokémon Go en wilt u meer weten over de groeiende kracht van geo en de waarde ervan voor business als key enabler in het Internet of Things? Volg dan de track ‘The Power of Place’ tijdens Agoria's GenA Event op 13 oktober, www.agoria.be/GenA.