Agoria lanceert elke week één voorzet voor een succesvolle relance die geen substantiële impact heeft op het overheidsbudget en toch veel oplevert voor de samenleving en de bedrijven. Deze week: de zorgsector digitaal versnellen dankzij de ontwikkeling en het gebruik van technologie met een hoge klinische en logistieke waarde voor patiënten en zorgverstrekkers.


De coronacrisis was voor velen een beproeving. Patiënten, uiteraard. Maar ook zorgverstrekkers. Pijnpunten die al langer bekend waren, maar nooit echt werden aangepakt, kwamen genadeloos aan de oppervlakte. Administratieve, logistieke, maar ook kwalitatieve. Als we een performante zorg willen, hebben we meer dan lapmiddelen nodig.

Agoria stelt 3 maatregelen voor: teleconsultatie permanent invoeren, gezondheidsapps voor dagelijkse monitoring van bijvoorbeeld hartaandoeningen en suikerziekte terugbetaalbaar maken, en het accreditatiesysteem van zorgverstrekkers uitbreiden naar bijscholing van digitale skills. Kortom, laten we samen gezonder en veerkrachtiger uit deze crisis komen.

Voorzet 5: de zorgsector digitaal versnellen dankzij de ontwikkeling en het gebruik van technologie met een hoge klinische en logistieke waarde voor patiënten en zorgverstrekkers.

De coronacrisis heeft de gezondheidszorg meer dan ooit tot zijn uiterste gedreven. Een sector die reeds zwaar onder druk stond, kwam in het oog van de storm terecht. Nu staat de toekomst van de gezondheidszorg centraal in vele debatten. Hoe verbeteren we de zorg en hoe houden we die betaalbaar en efficiënt?

Om hier werk van te maken, stelt Agoria voor om nieuwe technologieën in de zorg beter te omarmen. Op deze manier kunnen datagedreven innovaties sneller bijdragen tot een betere organisatie in de gezondheidszorg. Artificiële intelligentie zorgt er bijvoorbeeld voor dat er meer tijd vrijkomt voor persoonlijke aandacht tijdens de behandeling.

Wat heeft de coronacrisis ons geleerd?

Data en communicatie hebben een vitale rol gespeeld tijdens de wereldwijde gezondheidscrisis. Onder druk van corona werden consultaties via telecommunicatie tijdelijk mogelijk en in ziekenhuizen konden COVID-19-diagnoses sneller worden gesteld met behulp van artificiële intelligentie. Mobiele toepassingen en apps, beschikbaar op smartphones en tablets, zorgden ervoor dat veel mensen niet naar het ziekenhuis moesten en risico’s werden vermeden. Niet alleen tijdens coronatijden spelen deze vormen van zorg en communicatie een belangrijke rol, ook na deze crisis kunnen ze ons systeem ontlasten.

Wat stellen we voor?

  • Als gevolg van de coronacrisis werd teleconsultatie mogelijk gemaakt. Deze maatregel is slechts tijdelijk en geldt momenteel enkel zolang de crisisperiode duurt. Het permanent en duurzaam maken van deze maatregel heeft tal van voordelen voor patiënten en artsen. Een controle voor bijvoorbeeld diabetes kan dan eenvoudig en efficiënt vanop afstand via videocall.
  • (Tele)consultaties aanvullen met dagelijkse opvolging van hartaandoeningen, suikerziekte of registratie van epileptische aanvallen via medische applicaties op de smartphone of tablet kan ons zorgsysteem efficiënt ontlasten. Deze gezondheidapps, geregistreerd op het mHealthBelgium-platform, zijn een heel belangrijke ondersteuning in het dagelijks leven voor zowel artsen als patiënten met chronische aandoeningen. Bij medische urgenties redt realtime monitoring op afstand zelfs levens omdat er veel sneller gereageerd kan worden. Daarom is de promotie, financiering en terugbetaling van deze apps een absolute noodzaak.
  • De zorg wordt steeds digitaler. En de bijhorende vaardigheden van de zorgverstrekkers kunnen niet achterblijven. Daarom stellen we voor om bij de bestaande permanente vorming voor artsen, een aantal accreditatiepunten voor te behouden aan de bijscholing van digitale vaardigheden.

Waarom is dit belangrijk?

We moeten slim investeren om zo een nog betere zorg te verzekeren voor wie het nodig heeft. Om ons leven te vergemakkelijken, de zorgverstrekkers te ontlasten van niet-essentiële administratieve taken en om het gezondheidssysteem efficiënter te maken. Slim investeren met technologie kan op elk van deze drie domeinen een structurele bijdrage leveren. De zorgverstrekkers hebben getoond waartoe ze in staat zijn. De technologie is beschikbaar. Nu komt het erop aan om met nieuwe zorgmodellen, via data en artificiële intelligentie, de zorg meer gepersonaliseerd te maken. Op die manier bouwen we aan een preventievere gezondheidszorg in ieders belang.

Vindt u dit een goede relance-voorzet? Download hier de PDF! (162,2 kB)

Waarom deze campagne?

Nu we meer en meer terug uit ons kot mogen komen, wordt de schade duidelijk en wordt er met miljarden aan steunmaatregelen om de economie te redden gestrooid. Maar niet alles hoeft veel geld te kosten. Agoria lanceert met de campagne '#Letstechtogether' elke week één voorzet die niets extra kost en toch snel veel oplevert voor de samenleving.

Download de volledige visietekst. (38 kB)

Lees ook de andere artikels in deze reeks: