Wist je dat één op drie jeansbroeken ter wereld wordt geproduceerd met een weefgetouw van Belgische origine? En dat bijna iedere nieuwe personenwagen, waaronder ook de absolute top, Belgische technologie onder de motorkap heeft? Dit zijn maar twee sprekende voorbeelden van wat 'onze' maakindustrie te bieden heeft. Wat kunnen we doen om de toekomst ervan te verzekeren?


In 2012 lanceerde de Commissie de doelstelling dat de (maak)industrie, ter ondersteuning van een gezond economisch weefsel, een bijdrage van 20% aan het Europese BBP zou moeten leveren tegen 2020. Eind 2018 was die bijdrage binnen de EU28 16% en telde Duitsland 23%. Met 14% bevindt België zich in de onderste tabelhelft. Daarmee scoren we beter dan Nederland (12%) en Frankrijk (11%), maar laten we landen als Zweden (15%), Italië (17%) en Polen (20%) voorgaan.

" Bij Agoria zijn wij ervan overtuigd dat we heel wat troeven in handen hebben om van de maakindustrie in België een hoeksteen van onze economie te maken, op voorwaarde dat we een antwoord vinden op enkele grote uitdagingen. Als we die samen aanpakken kunnen we 'Champions League' spelen. "

Ben Van Roose, Head Manufacturing, Agoria
 

Imago van de sector 

Ondanks de mooie voorbeelden die ik in het begin aanhaalde, spelen de sociale onrust en de perceptie van het brede publiek ons parten. Onlangs sprak ik STEM-jongeren toe en het clichébeeld van de vervuilende (maak)industrie met zijn rokende schoorstenen doemde spontaan op. Met enkele filmpjes en afbeeldingen van moderne bedrijven bracht ik hen snel enkele nieuwe inzichten bij. 

Maar ook veel ouders zijn dezelfde mening toegedaan. 'Iemand met een beetje gezond verstand, laat zijn kind toch niet studeren om later in de 'industrie' te gaan werken, zeker?' Voor wie nog mocht twijfelen, een opleiding in een STEM-richting heeft wel degelijk nog een heel mooie toekomst in het verschiet, ook in de industrie. 

Competitiviteit 

Dankzij maatregelen zoals de tax shift en de indexsprong is de inhaalbeweging ingezet en verminderde de loonhandicap met onze buurlanden. Door deze historische handicaps, maar ook door de competitie met het Zuiden en Zuidoosten van Europa, zijn we nog steeds genoodzaakt om zwaar in te zetten op de optimalisatie van onze productieprocessen. Ondertussen hebben we een voorsprong opgebouwd, mede dankzij het menselijk kapitaal. 

Maar ook de buurlanden zitten niet stil. Nederland lanceerde het Smart Industry-programma met implementatieagenda 2018-2021, en onlangs lanceerde de Duitse minister voor Economie Altmeier een Duits Nationaal Strategieplan 2030 met concrete ideeën om de industriebijdrage te laten stijgen tot 25%. Bij ons keurde de Vlaamse regering half maart het AI-impulsprogramma goed, met een zwaar accent op implementatie en uitrol binnen de industrie. 

Agoria, samen met Sirris, biedt zoekende bedrijven een leidraad om de verschillende uitdagingen aan te gaan. Met de Digital Journey Tracker zetten we in op het faciliteren van de digitale transformatie. In combinatie met het MadeDifferent-programma tackelen we de diverse transformatie-uitdagingen, met als finale beloning de 'Factory of the Future' (FoF) award. Het FoF-verhaal krijgt trouwens een Europese dimensie. Terecht, want de cijfers die de 32 Factories of the Future kunnen voorleggen spreken voor zich: productiedoorlooptijden daalden met 50%, de time-to-market van nieuwe producten werd met 40% gereduceerd,  productiviteit steeg de voorbije 4 jaren nog eens met 25%, het aantal fouten in de productie verminderde  met hetzelfde percentage. Samen investeerden ze 850 miljoen euro. De tewerkstelling werd uitgebreid met 13%, en stuk voor stuk lieten ze een omzetstijging noteren. 

Tot slot nog een oproep aan diegenen binnen de sector voor wie digitalisering en Industry 4.0 nog een ver-van-mijn-bed-show zijn. We hebben het met zijn allen enorm druk in deze periode van hoogconjunctuur. Maar we mogen ondertussen niet vergeten in te zetten op de transformaties om ons klaar te stomen voor die boeiende toekomst. 

De zon schijnt, hoog tijd om ons dak te repareren.

Ben Van Roose, Head Manufacturing Industries

Deze blog verscheen eerder in Engineeringnet.