Op het einde van het jaar delen enkele van de 'leading ladies' uit verschillende expertisecentra van Agoria hun visie over de voorbije 12 maanden. Ook een ideaal moment om vooruit te blikken naar 2018. “De kennis die start- en scale-ups nodig hebben, kan ook enorm nuttig zijn voor bedrijven die door een digitale transformatie gaan”, zegt Isabel Michiels, Expert Innovatie en Agoria project lead voor Scaleup.vlaanderen.


Wat moeten bedrijven onthouden uit 2017?

Het valt op dat er de laatste jaren enorm veel initiatieven gelanceerd werden om startups te begeleiden. Incubatoren en acceleratoren schoten als paddenstoelen uit de grond om startups te ondersteunen in de beginfase van hun levenscyclus en om hun ideeën te helpen af te toetsen aan de markt. Voor digitale startups die reeds een bewezen bedrijfsmodel hebben en die klaar zijn om te schalen, de zgn. scaleups, is dit een ander verhaal. Specifieke begeleiding of ondersteuning is voor deze groep van bedrijven minder evident.

Daarom zijn we eind 2016 samen met Sirris van start gegaan met het project Scaleup.vlaanderen, waarbij we ons richten naar digitale productbedrijven die reeds een product-market fit hebben gevonden en die klaar zijn om te gaan groeien. Het programma is ondertussen goed ingeburgerd. We zijn in november 2017 gestart met de begeleiding van de derde groep van 10 scaleups. De 10 beschikbare plaatsen raken ook snel en probleemloos ingevuld.

Dit jaar hebben we eveneens enkele events rond corporate venturing opgezet waarbij we startups laten pitchen voor corporates. Van beide kanten is de interesse groot om elkaar te leren kennen. Start- en scaleups worden gezien als kleine en creatieve hubs die snel kunnen schakelen en innovatief bezig zijn. Grote bedrijven hebben dan weer een bron van kennis in huis en toegang tot de markt. Die kruisbestuiving opent voor beide partijen veel perspectieven.

Het bleek niet makkelijk om de juiste startups te selecteren voor deze events, maar we zijn ervan overtuigd dat we de juiste formule gevonden hebben. Wij werken telkens thematisch en laten een groepje start-ups pitchen. Daarna is er ook voldoende ruimte voor demo’s en interactie en dat maakt het verschil.

Wat heeft Agoria in petto voor 2018?

Enerzijds zullen in 2018 voor de bestaande succesformules (zoals o.a. de corporate venturing events en scaleup.vlaanderen) gelijkaardige initiatieven op poten worden gezet. Anderzijds zitten er enkele nieuwe instrumenten in de pijplijn.

Binnen Agoria beweegt er enorm veel rond start- en scaleups. Het project rond startups loopt binnen Agoria zeer horizontaal: zowel bij eHealth als bij manufacturing… veel departementen zijn ermee bezig. Momenteel zijn we bezig om alle activiteiten te groeperen zodat we in 2018 met een sterke aanpak naar buiten kunnen treden.

Een belangrijke observatie is dat de begeleidingsprogramma’s voor start- en scaleups ook interessant zijn voor andere productbedrijven die digitaal willen innoveren. Dit wordt in 2018 een speerpunt: we richten ons niet noodzakelijk op jonge startende technologiebedrijven, maar kunnen de scope breder trekken naar technologiebedrijven die baat hebben bij dezelfde kennis. In 2018 zullen hierrond nieuwe initiatieven, zoals o.a. een academy en een bootcamp, worden gelanceerd.

Ook de dienstverlening rond de Digital Journey Tracker, een initiatief van Agoria en Sirris om bedrijven op weg te helpen op vlak van digitale transformatie, zal verder worden uitgebouwd. De aanpak van dit instrument is enerzijds gebaseerd op het soort van bedrijf (fysieke productbouwers, digitale productbouwers en dienstenleveranciers) en anderzijds de dimensie waarbij een bedrijf kijkt naar de digitalisering van ofwel haar aanbod, processen of business model. In 2018  zal er o.a. worden bekeken hoe we lidbedrijven aan de aanbodzijde van de Tracker kunnen linken. Een fysieke productbouwer  die bv. digitale technologie wil inschakelen om het product ontwikkelingsproces grondig te transformeren, zal op die manier een lijst van mogelijke partners voorgeschoteld krijgen. Het is een ideale manier om lidbedrijven met elkaar te matchen.